Volvo Turbo Diesel

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Volvo Turbo Diesel

Inläggav Klas Pettersson » 21 dec 2011, 17:28

Här finns plåtVolvomärket att köpa nytillverkat och ett litet plåtmärke med texten DIESEL.

http://www.rubens.se/forsaljning_munktells_se.shtml


MVH Klas
Användarvisningsbild
Klas Pettersson
 
Inlägg: 478
Blev medlem: 26 mar 2007, 21:27
Ort: Norra Uppland

Re: Volvo Turbo Diesel

Inläggav Vågert » 21 dec 2011, 21:56

Lars-Gunnar skrev:Har inte Titan Turbon från 1959 ett felaktigt emblem något som är ditsatt för under 50-talet hade bilarna det lilla järnmärket. Vill minnas att om det skulle vara korrekt skulle det stå:
Järnmärket
Titan
Turbo och inte märket på en sida och och resten på den andra.

Här en bild med en Titan Turbo på 50-talet med alla behöriga skyltar och rätt järnmärke. Från Volvos bildarkiv.

Bild

Uploaded with ImageShack.us

Lars-Gunnar :)

Jag är inte säker,men jag tror inte att märkena är ändrade utan original.
Om man kollar de yttersta ribborna i grillen så är ju dom bredare än på urtitanturbon.
Så en del ändringar gjordes nog.
Veteranåkare
Användarvisningsbild
Vågert
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 01 jan 2008, 21:38
Ort: Habo

Re: Volvo Turbo Diesel

Inläggav Lars-Gunnar » 21 dec 2011, 22:05

Det måste väl ha blivit isåfall för att märka att det är L394 Volvo Titan Turbo som kylaren ändrades. Men jag ville inte visa på någon kylarändring utan hur järnmärket såg ut och hur skyltarna skulle sitta.

Menar du annars att L393 Titan hade bredare spjälor längst ut än Turbon?

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Volvo Turbo Diesel

Inläggav Vågert » 21 dec 2011, 22:25

Lars-Gunnar skrev:Det måste väl ha blivit isåfall för att märka att det är L394 Volvo Titan Turbo som kylaren ändrades. Men jag ville inte visa på någon kylarändring utan hur järnmärket såg ut och hur skyltarna skulle sitta.

Menar du annars att L393 Titan hade bredare spjälor längst ut än Turbon?

Lars-Gunnar :)

Det jag tänkte på var att 1959 var de yttersta spjälorna bredare än tidigare,så kanske även märkena ändrades. :?
Veteranåkare
Användarvisningsbild
Vågert
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 01 jan 2008, 21:38
Ort: Habo

Re: Volvo Turbo Diesel

Inläggav Anders » 21 dec 2011, 22:33

Det var väl iochmed att 485/95 lanserades som de pressade plåtmärkena försvann och man övergick till de gjutna med texten Diesel resp. Turbo Diesel. samtidigt gjordes ju grillen om med två kraftigare ribbor på sidorna, istället för en i mitten som det varit tidigare.

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Volvo Turbo Diesel

Inläggav Lars-Gunnar » 21 dec 2011, 22:48

Anders skrev:Det var väl iochmed att 485/95 lanserades som de pressade plåtmärkena försvann och man övergick till de gjutna med texten Diesel resp. Turbo Diesel. samtidigt gjordes ju grillen om med två kraftigare ribbor på sidorna, istället för en i mitten som det varit tidigare.

Anders


Alldeles riktigt Anders. Den L485 Viking Turbo som min far fick att köra var nog från 1960-61 och det var det stora gula märket med Turbo instämplat så vad stod då på bilen? Antar "Viking" närmast torpeden på motorhuven, sedan "Diesel"l närmast kylaren på sidorna. Det gula märket gjorde det lätt att se att det var en turbo. I andra länder hade de siffran 485 på sidorna.

lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Volvo Turbo Diesel

Inläggav Vågert » 21 dec 2011, 22:54

Anders skrev:Det var väl iochmed att 485/95 lanserades som de pressade plåtmärkena försvann och man övergick till de gjutna med texten Diesel resp. Turbo Diesel. samtidigt gjordes ju grillen om med två kraftigare ribbor på sidorna, istället för en i mitten som det varit tidigare.

Anders

Det stämmer nog säkert,min 485a var också 59a med det gjutna märket.
Åkerihistoriska 003.jpg
Åkerihistoriska 003.jpg (233.68 KiB) Visad 19556 gånger
Veteranåkare
Användarvisningsbild
Vågert
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 01 jan 2008, 21:38
Ort: Habo

Re: Volvo Turbo Diesel

Inläggav Stellan » 21 dec 2011, 22:58

Nu kanske jag bryter tråden lite, men det är så svårt att låta bli :D Det är för läckert läckert att se sandaggregatet på bilen när det bara finns sand överallt runt den :D :D :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Volvo Turbo Diesel

Inläggav Vågert » 21 dec 2011, 23:02

Lars-Gunnar skrev:
Anders skrev:Det var väl iochmed att 485/95 lanserades som de pressade plåtmärkena försvann och man övergick till de gjutna med texten Diesel resp. Turbo Diesel. samtidigt gjordes ju grillen om med två kraftigare ribbor på sidorna, istället för en i mitten som det varit tidigare.

Anders


Alldeles riktigt Anders. Den L485 Viking Turbo som min far fick att köra var nog från 1960-61 och det var det stora gula märket med Turbo instämplat så vad stod då på bilen? Antar "Viking" närmast torpeden på motorhuven, sedan "Diesel"l närmast kylaren på sidorna. Det gula märket gjorde det lätt att se att det var en turbo. I andra länder hade de siffran 485 på sidorna.

lars-Gunnar :)

På min Viking fanns 485märken fast det var i Sverig.
Bild 014 (800x548).jpg
Bild 014 (800x548).jpg (251.72 KiB) Visad 19552 gånger
[attachment=0]Bild
Veteranåkare
Användarvisningsbild
Vågert
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 01 jan 2008, 21:38
Ort: Habo

Re: Volvo Turbo Diesel

Inläggav Anders » 21 dec 2011, 23:04

Stellan skrev:Nu kanske jag bryter tråden lite, men det är så svårt att låta bli :D Det är för läckert läckert att se sandaggregatet på bilen när det bara finns sand överallt runt den :D :D :D

/Stellan


Kanske kan förekomma fläckvis halka i grusgropen? :mrgreen:
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Volvo Turbo Diesel

Inläggav Sudde52 » 21 dec 2011, 23:06

Hur var det att köra på den sanden? Fastkörningar?
mvh Sudde
Användarvisningsbild
Sudde52
 
Inlägg: 434
Blev medlem: 30 aug 2008, 23:05
Ort: Nybro

Re: Volvo Turbo Diesel

Inläggav Vågert » 21 dec 2011, 23:25

Sudde skrev:Hur var det att köra på den sanden? Fastkörningar?

Fastkörning var mer regel än undantag,jag vet inte hur många drivaxlar
jag knäckte under 8 år med detta ekipage. :mrgreen:
Veteranåkare
Användarvisningsbild
Vågert
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 01 jan 2008, 21:38
Ort: Habo

Re: Volvo Turbo Diesel

Inläggav Kjell T » 22 dec 2011, 23:30

Är det någon som vet var man kan få tag på rektangelformade TURBO och DIESEL märke i gjuten aluminium, nytt eller begagnat?
Kjell T
 
Inlägg: 2237
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Volvo Turbo Diesel

Inläggav Lars-Gunnar » 23 dec 2011, 03:07

Kjell T skrev:Är det någon som vet var man kan få tag på rektangelformade TURBO och DIESEL märke i gjuten aluminium, nytt eller begagnat?


jag är inte säker om Dieselmärket var triangelformat. Jag minns bara Titan Turbo och dieselmärket vet jag om inte det sitter i framkant på motorhuvs luckan. Fråga vågert vad det var för märke om det stod Volvo kanske.?

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Volvo Turbo Diesel

Inläggav Vågert » 23 dec 2011, 11:40

Kjell T skrev:Är det någon som vet var man kan få tag på rektangelformade TURBO och DIESEL märke i gjuten aluminium, nytt eller begagnat?

Vad jag kommer ihåg så var märkena pressade i plåt.
Någon annan som vet? :?
Veteranåkare
Användarvisningsbild
Vågert
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 01 jan 2008, 21:38
Ort: Habo

FöregåendeNästa

Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster