av herrstina- » 17 dec 2011, 14:50
Förr var komforten bättre i nosbilar, då satt ju föraren mellan axlarna istället för att hoppa upp o ner precis över framaxeln, med dagens fjädringsutrustning är det inte längre ett bekymmer. Däremot är det fortfarande svårare att isolera bort ljudet från motorn i en nosbil, den frambyggda bilen kör ifrån ljudet medan nosbilen hela tiden kör rakt in i ljudet. Sikten är naturligtvis bättre i en frambyggd bil.
Åtkommligheten för service och reparationer är definitivt bättre på en frambyggd där hela hytten kan fällas bort och frilägga maskineriet.
Båtresor med nosbilar blir onödigt dyra då biljetter debiteras per meter. En annan sak är utrymmet på vägarna, åk ner på kontinenten och kolla hur det ser ut på de livligt trafikerade lederna.
Ett enkelt exempel: montera en nos på 1,5m på 200.000 lastbilar. Om jag inte sätter decimalkommat på fel ställe blir det 30 mil nos, med bibehållen flakyta! På redan överfulla vägar.
De svenska tillverkarna i USA, som egentligen är Volvo har från starten sålts i huvudsak med amerikansk drivlina och endast en blygsam andel egenproducerade komponenter. I USA är det inte manligt med lättväxlade lådor och motorer ska vara oekonomiska och gå sönder då och då. På senare år har en förändring skett, dels genom marknadsföring och dels genom ökad medvetenhet hos kunderna.
Volvos I-shift är våldsamt poppis och leveraras i stor utsträckning till nöjda kunder, samtidigt som även de inhemska transmissionstillverkarna utvecklat automatiska växlingssystem system.
Av någon obegriplig anledning ska allt som är större än en flakmoppe ha tandemdrift i USA, de Europeiska tillverkarnas tandempaket skulle bli alldeles för tunga för marknaden i USA, därför är de av sin konservatism hänvisade till sina klena axelpaket vilka har huvuddelen av marknaden.
Caterpillar som varit en stor leverantör har startat egen produktion av lastbilschassier, samtidigt som deras motorer inte klarar miljökraven. Dom använder Navistars maskiner.
Detroit Diesel som är en annan stor aktör, ägs numera av Mercedes som ogärna förser konkurrenter med motorer, samtidigt som dessa konkurrenter helst inte vill höja Benz vinstmarginaler. Mercedes nya Euro 6-motor är en skapelse från Detroit Diesel.
Detta har lett till en förändring av drivlinekonceptet i USA. Den enda fristående motortillverkaren som i större omfattning är tillgänglig för marknaden är Cummins.
Mack som igår i Volvogruppen har inte några konstruktioner som klarar kraven, de utrustas med Volvo-motorer.
Freightliner som ägs av Mercedes har i ganska många år levererat sina egna motorer i märkets bilar.
Kenworth och Petterbilt ägs tillsammans med DAF av PACCAR-gruppen, alla märkena utrustas med Paccars egna motorer.
International och Navistar har en gemensam motor som kallas Maxxforce, där är jag lite osäker på ursprunget men jag tror det är deras egen motorserie.
Vill köparen absolut ha någon annan drivkälla blir det Cummins.
Stina.