Bildfynd på nätet.

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Bildfynd på nätet.

Inläggav 731132 » 16 dec 2011, 21:53

Hittade denna Volvo vid sökande på nätet efter något annat, men tänkte den kunde vara kul att visa upp här:)
Bild
Kommer från http://grandprix63.blogspot.com
731132
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 15 nov 2008, 21:58

Re: Bildfynd på nätet.

Inläggav magirus » 16 dec 2011, 21:55

Det var vackrare förr!!! 8)
Magirus-Deutz Ijzersterk Luchtgekoeld
Användarvisningsbild
magirus
 
Inlägg: 1142
Blev medlem: 31 mar 2010, 21:37
Ort: N:a Jämtland, jämt o ständigt

Re: Bildfynd på nätet.

Inläggav Stellan » 16 dec 2011, 22:00

En fantastisk bild med ett gammalt bensinmärke som tydligen hade inför självservice vid den tiden... och en riktig lastbil. Hela färgsättningen på bilden är läcker tycker jag, idag är bensinstationerna väldigt plottriga med sin reklam och verkar inte handla så mycket om bensin som om mat.

Hade man inte vetat bättre, så skulle man kunna trott att bilden var arrangerad :mrgreen: :wink:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Bildfynd på nätet.

Inläggav 731132 » 16 dec 2011, 22:14

En till bild från samma blogg!
Bild
731132
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 15 nov 2008, 21:58

Re: Bildfynd på nätet.

Inläggav 731132 » 16 dec 2011, 22:30

En till färgbild på en GULF-bil.
Bild
731132
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 15 nov 2008, 21:58

Re: Bildfynd på nätet.

Inläggav Anders » 16 dec 2011, 22:49

Stellan skrev:En fantastisk bild med ett gammalt bensinmärke som tydligen hade inför självservice vid den tiden... och en riktig lastbil. Hela färgsättningen på bilden är läcker tycker jag, idag är bensinstationerna väldigt plottriga med sin reklam och verkar inte handla så mycket om bensin som om mat.

Hade man inte vetat bättre, så skulle man kunna trott att bilden var arrangerad :mrgreen: :wink:

/Stellan


På den tiden man kunde köpa en fläktrem på macken och inte bara en massa korvar och filmer! :mrgreen:
Ja, och så kunde man få bilen smord med! :D

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Bildfynd på nätet.

Inläggav Stellan » 16 dec 2011, 22:54

Lite kul att se en Hakon-bil som kör bensin. Det var ju ett kolonialföretag annars som ingick/hade samarbete med ICA. Den andra gulfbilden är med största säkerhet tagen i backen ner mot oljehamnen i Uddevalla

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Bildfynd på nätet.

Inläggav 731132 » 16 dec 2011, 23:49

Bild
731132
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 15 nov 2008, 21:58

Re: Bildfynd på nätet.

Inläggav Lars-Gunnar » 17 dec 2011, 03:54

Ja, jag förstår inte varför GULF försvann och fram för långnosta lastbilar. Det finns en marknad bara man orkar titta utanför Sveriges gränser!

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Bildfynd på nätet.

Inläggav Anders Ason » 17 dec 2011, 11:06

Gulf fanns till ganska nyligen kvar på en mack som jag ofta kör förbi i Emmaljunga. Men tyvärr, nu har det bytt märke vilket är så bedrövligt att jag inte ens mins till vad - blundar när jag kör förbi! Är också en fartkamera precis där så man kan ju inte köra förbi eländet snabbt. När jag tittar upp igen är jag antingen i Markaryd eller Bjärnum! :mrgreen:
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Bildfynd på nätet.

Inläggav Thomas Almen » 17 dec 2011, 11:20

Ni bor på fel sida gränsen, grabbar :D . Här finns både Esso och Gulf, det senare endast som oljeleverantör, men Essostationer dräller det av.
Thomas Almen
 

Re: Bildfynd på nätet.

Inläggav Fredrik Klint » 17 dec 2011, 11:43

Lars-Gunnar skrev:Ja, jag förstår inte varför GULF försvann och fram för långnosta lastbilar. Det finns en marknad bara man orkar titta utanför Sveriges gränser!

Lars-Gunnar :)


Vad är egentligen fördelen med nos? Förutom att vi entusiaster kanske tycker det är läckrare med nosbilar.
Lastutrymmet måste ju krympa lite då ekipaget blir längre med nos. De flesta länder har ju ändå någon slags längdregler/lagar. USA är ju konservativa och gillar nosbilar men i slutändan är de så konservativa att man helst köper inhemska märken. Volvo blir aldrig riktigt stora där.
Mest intresserad av bärgningsbilar - Har Du nya/gamla bilder på svenska bärgare? Ta gärna kontakt.
Fredrik Klint
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 22 dec 2007, 21:06

Re: Bildfynd på nätet.

Inläggav S-V L44 » 17 dec 2011, 12:50

Visst är det läckrare med en nos- eller torpedbyggd lastbil.
Tidigare framhävdes att krocksäkerheten var bättre i de nosbyggda lastbilarna, men idag är det minimal skillnad i det avseendet.
Insteget kan också göras lite bekvämare i en nosbyggd bil.
Problemet för de svenska att verkligen lyckas i USA bygger väl på att de envisas med att bara erbjuda sin egen drivlina, medan marknaden i stort vill kunna sätta i vilken drivlina som helst, bara den är "Made in USA", t.ex. Caterpillar, Detroit Diesel, Cummins, etc., allt vad de har att erbjuda.
Kvalitet imponerar inte på amerikanen generellt sett. Lågt pris är viktigare. Däremot är man känslig för att kunna få supersnabb service och hitta reservdelar i princip "överallt".
Även inom den bransch jag tillhör med tillverkning av utrustning för livsmedels- och läkemedelsindustrin har vi exakt samma problem. Det är svårt att framhäva kvalitet som ett försäljningsargument och t.ex. komma med elmotorer tillverkade i Europa eller Asien går bara inte även om elspecifikationerna är anpassade för USA-standarden.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Bildfynd på nätet.

Inläggav herrstina- » 17 dec 2011, 14:50

Förr var komforten bättre i nosbilar, då satt ju föraren mellan axlarna istället för att hoppa upp o ner precis över framaxeln, med dagens fjädringsutrustning är det inte längre ett bekymmer. Däremot är det fortfarande svårare att isolera bort ljudet från motorn i en nosbil, den frambyggda bilen kör ifrån ljudet medan nosbilen hela tiden kör rakt in i ljudet. Sikten är naturligtvis bättre i en frambyggd bil.
Åtkommligheten för service och reparationer är definitivt bättre på en frambyggd där hela hytten kan fällas bort och frilägga maskineriet.
Båtresor med nosbilar blir onödigt dyra då biljetter debiteras per meter. En annan sak är utrymmet på vägarna, åk ner på kontinenten och kolla hur det ser ut på de livligt trafikerade lederna.
Ett enkelt exempel: montera en nos på 1,5m på 200.000 lastbilar. Om jag inte sätter decimalkommat på fel ställe blir det 30 mil nos, med bibehållen flakyta! På redan överfulla vägar.

De svenska tillverkarna i USA, som egentligen är Volvo har från starten sålts i huvudsak med amerikansk drivlina och endast en blygsam andel egenproducerade komponenter. I USA är det inte manligt med lättväxlade lådor och motorer ska vara oekonomiska och gå sönder då och då. På senare år har en förändring skett, dels genom marknadsföring och dels genom ökad medvetenhet hos kunderna.
Volvos I-shift är våldsamt poppis och leveraras i stor utsträckning till nöjda kunder, samtidigt som även de inhemska transmissionstillverkarna utvecklat automatiska växlingssystem system.

Av någon obegriplig anledning ska allt som är större än en flakmoppe ha tandemdrift i USA, de Europeiska tillverkarnas tandempaket skulle bli alldeles för tunga för marknaden i USA, därför är de av sin konservatism hänvisade till sina klena axelpaket vilka har huvuddelen av marknaden.

Caterpillar som varit en stor leverantör har startat egen produktion av lastbilschassier, samtidigt som deras motorer inte klarar miljökraven. Dom använder Navistars maskiner.

Detroit Diesel som är en annan stor aktör, ägs numera av Mercedes som ogärna förser konkurrenter med motorer, samtidigt som dessa konkurrenter helst inte vill höja Benz vinstmarginaler. Mercedes nya Euro 6-motor är en skapelse från Detroit Diesel.

Detta har lett till en förändring av drivlinekonceptet i USA. Den enda fristående motortillverkaren som i större omfattning är tillgänglig för marknaden är Cummins.

Mack som igår i Volvogruppen har inte några konstruktioner som klarar kraven, de utrustas med Volvo-motorer.

Freightliner som ägs av Mercedes har i ganska många år levererat sina egna motorer i märkets bilar.

Kenworth och Petterbilt ägs tillsammans med DAF av PACCAR-gruppen, alla märkena utrustas med Paccars egna motorer.

International och Navistar har en gemensam motor som kallas Maxxforce, där är jag lite osäker på ursprunget men jag tror det är deras egen motorserie.

Vill köparen absolut ha någon annan drivkälla blir det Cummins.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Bildfynd på nätet.

Inläggav Lars-Gunnar » 21 dec 2011, 21:34

Volvo har ju varit föregångare på USA:s lastbilsmarknad och det rätt påtagligt då Volvo blev trendsättare. När man ser alla USA märken så borta är den långa nosen den smala hytten på många modeller fast några enstaka med det gamla utseendet finns fortfarande. MACK har alltid haft egen drivlina och motorer men Volvo skulle ju vinna stordriftsfördelar med uppköpen av MACK och Renualt så då måste man ju använda gemensamma komponenter så mycket det går.

USA:s truckers har sakta anammat Volvos filosofi. De har nog varit misstänksamma mot motorerna men tyckt att de inte dragit lika bra i backarna som andra men nu ser de att Volvos drivlina och Motor inte är något skräp som de säger om skräp. Men visst använder Volvo Hendrickson bakaxlar eller har man egna? Jag läser att man måste ha Volvos drivlina för att kunna använda I-shift. Men de kanske har anpassat lådan till Cummins. Detroit köper inte Volvo och främjar värste konkurrenten. De som kör VN680 säger att det är som att åka i en Cadillac och det tror jag det. Det måste ha ristat, skakat och skrapat i de gamla USA modellerna som varit lika i 60 år. Volvo ligger på 10 % men har legat på 15 förut.

Tänk er om Volvo och Scania-Vabis år 2000 sett likadana ut som 1950. En omöjlig syn.

Här en länk från Trucknews Canada om FH16 750 HK med I-shift: http://www.trucknews.com/issues/de.aspx
Klicka på Volvon så expanderar bilden. Det handlar mycket om I-shift och det är mycket välskrivet och förklarat. Bläddra med verktygen längst upp på skärmen.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 


Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron