Nostalgia design

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Nostalgia design

Inläggav Skandinaven » 15 dec 2011, 13:31

Hej!

Âr det rigtigt som jag er blivat informeret om, at denne gamla Fiat er inspiration til den första Volvo L495 - och at Volvo L495 är designet av den Italienska tegner från Fiat fabrikkerna ?

Hälsn. Skandinaven
001_jpg2_.jpg
001_jpg2_.jpg (45.47 KiB) Visad 14017 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Nostalgia design

Inläggav Stellan » 15 dec 2011, 21:10

Jag tror nog att amerikanska White stod som modell med sin tippbara hytt. Men frånsett det, så har ekipaget en lite udda axelkonfiguration tycker jag. Fem av åtta axlar har singelhjul, kan någon av de tre bakre axlarna på släpet vara styrbar tro? :?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Nostalgia design

Inläggav Lars-Gunnar » 16 dec 2011, 02:10

Jag tror som Stefan att Volvo sneglade mot det stora landet i Öst. Det var också White som körde omkring med en tradarhytt som väl stod som modell för BeGe. Mycket är lika när man ser hyttens bakfönsterlinjer.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Nostalgia design

Inläggav Lars-Gunnar » 16 dec 2011, 02:15

Skandinaven skrev:Hej!

Âr det rigtigt som jag er blivat informeret om, at denne gamla Fiat er inspiration til den första Volvo L495 - och at Volvo L495 är designet av den Italienska tegner från Fiat fabrikkerna ?

Hälsn. Skandinaven
001_jpg2_.jpg


Vad kan Fiaten vara för modell. Är fotot taget på 50-talet? Med den lasten och alla hjul måste den ha haft mer än 170 hk. Utlänningarna kunde ju ha 12-13 litesmotorer och vi i det här landet klarade oss med mindre volym och starkare motorer.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Nostalgia design

Inläggav Skandinaven » 16 dec 2011, 11:24

Bilden är från 70 talet. I tiden jag kjörde på Italien kunne observeras månge av alla dom 8 axlade ekipager. Som jag minns, var den sista axel på släbet styrbar.

Igennom tiden, har bara två olika personer berettat för mig, at det var den Italienska tegner på Fiat, som designede hytten til den senare F88,- men det må kunne bekräftas av känninge fra Volvo, Göteborg ? White / Fiat ?

Hälsn. Skandinaven
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Nostalgia design

Inläggav Lars-Gunnar » 17 dec 2011, 03:58

Vem som ritat hytten har jag aldrig reflekterat över bara tänkt att den producerades i Holmsund, Umeå.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Nostalgia design

Inläggav Thomas Almen » 17 dec 2011, 09:57

Hyttfabriken ligger väl på Teg?
Thomas Almen
 

Re: Nostalgia design

Inläggav Lars-Gunnar » 21 dec 2011, 21:38

På Teg har de personbilsförsäljning och personbils resp. lastbilsverkstad. Det är det enda jag vet ligger på höger sida på Teg längst E4.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Nostalgia design

Inläggav Thomas Almen » 21 dec 2011, 21:40

Ja, som jag minns ligger hyttfabriken på västra sidan E4 i närheten av Teg.
Thomas Almen
 

Re: Nostalgia design

Inläggav Lars-Gunnar » 21 dec 2011, 21:51

Thomas Almen skrev:Ja, som jag minns ligger hyttfabriken på västra sidan E4 i närheten av Teg.


Du har nog rätt Thomas, jag tänker på det stora industriområdet väst om Umeå stad. Det verkar vara ett gytter av industrier just i detta området. Var det inte så att de låg närmare Holmsund för länge sedan. Väg 363 mot Vindeln går jäms med detta industrikomplex.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Nostalgia design

Inläggav Thomas Almen » 21 dec 2011, 21:55

Västerslätt är väl rätt namn, BIlspedition höll till där, bl.a.
Thomas Almen
 

Re: Nostalgia design

Inläggav Lars-Gunnar » 21 dec 2011, 22:51

Thomas Almen skrev:Västerslätt är väl rätt namn, BIlspedition höll till där, bl.a.


Rätt igen! Avgångsbetyg i infrastruktur och kunskap i Volvobilarnas historia: MV!

Lars-Gunnar :lol:
Lars-Gunnar
 


Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst