Sida 1 av 1

Hvem minns Solstatrafik F14

InläggPostat: 11 dec 2011, 23:37
av Skandinaven
309525_257052017680322_100001265770871_802687_934533597_n.jpg
309525_257052017680322_100001265770871_802687_934533597_n.jpg (94.95 KiB) Visad 20033 gånger

Re: Hvem minns Solstatrafik F14

InläggPostat: 12 dec 2011, 13:54
av Anders
Borde ha kvar ett nummer av Trailer där den här Volvon/Scanian figurerade.
Minns att det stod i artikeln att ett kassettband borde medföljt tidningen, så att man fick lyssna på V8-mullret samtidigt som man tittade på en Volvo! :D
Var det inte så att det bara var motorn som var utbytt, och att den fortfarande hade en Volvo-låda?

Anders

Re: Hvem minns Solstatrafik F14

InläggPostat: 12 dec 2011, 14:30
av gunnilse
Jo det var bara motorn de trivdes med volvos drivlina å tröttnat på scanias bakaxlar men motorn mmm tyvärr har alla mina gamla Trailer kasserats..

Re: Hvem minns Solstatrafik F14

InläggPostat: 12 dec 2011, 17:55
av Jämtlänning
Läste den tidningen för några år sedan, minns att den va med i ett exemplar av Trailertidningen från 1993. Framsidan pryds av en gul Scania järnhandlarbil om jag inte minns alldeles knasigt. Har tyvärr inte mina gamla Trailertidningar hemma så jag kan inte kolla vilket nummer tidningen har. Det som förvånade mig va att motorn passade rakt av på kopplingskåpan!!! Grenrören fick dom "snickra till" själva.

Re: Hvem minns Solstatrafik F14

InläggPostat: 12 dec 2011, 18:05
av Thomas Almen
Såg den på Brålanda vid ett tillfälle. Snacka om förvirrad... Ljud å bil stämde inte överhuvudtaget, ändå var den känd då.

Re: Hvem minns Solstatrafik F14

InläggPostat: 12 dec 2011, 21:17
av Kjell T
Skruvhålsdelningen motor- växellåda är enligt en SAE standard och det underlättar vid motorval eller byte. Om det inte fanns en standar skulle lastbilstillverkarna i USA ha det ganska svårt när kunden väljer motor.

Re: Hvem minns Solstatrafik F14

InläggPostat: 12 dec 2011, 23:52
av Lars-Gunnar
Ja, det där minns jag också. Jag prenumererade på Trailer en fasligt massa år och läste om den. Ja, var det inte så att Volvos bakaxlar var nästintill oförstörbara? De höll bra medan Scania hade problem. Men de som kan axlar till det tyngsta är SISU. Många icke svenska tillverkare kör med dom. Tror t.o.m att USA:s biltillverkare sätter dit dom istället för andra märken.

De fick en V8 på 350 HK istället för Volvos 330? Nog förstår jag att ljudet förvirrade. Någon som på allvar trodde att Volvo häll på med ett V8-experiment? De som kategoriskt vägrar denna typ. Det skall vara rakt. Och det har gått bra eller har det inte?

Lars-Gunnar :)

Re: Hvem minns Solstatrafik F14

InläggPostat: 13 dec 2011, 01:11
av färingsösoljeätare
:arrow:

Re: Hvem minns Solstatrafik F14

InläggPostat: 13 dec 2011, 01:22
av Lars-Gunnar
färingsösoljeätare skrev:lite offtopic men under mina resemontörsdagr var vi testar av däck o bilar åt volvo hade ganska roligt när jag spann iväg med framhjulen på en lite speciell 945a utanför scandic östersund
snittade mellan 1200-1500mil imånaden så volvo var nöjda
:mrgreen:


Var inte 940-modellen bakhjulsdriven?

Lars-Gunnar :)

Re: Hvem minns Solstatrafik F14

InläggPostat: 13 dec 2011, 09:48
av färingsösoljeätare
:arrow:

Re: Hvem minns Solstatrafik F14

InläggPostat: 13 dec 2011, 14:00
av Pickos
Artikeln om "Scalvo F14" (reg.nr JSN 067) var införd i Trailer nr. 2/93. Och Jämtlänning minns alldeles riktigt, på omslaget finns en gul järhandlarbil (Scania P93 som rullade hos Br. Edstrand i Norrköping).