Duett

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Duett

Inläggav Jämtlänning » 23 dec 2011, 00:48

Så kan det ju också ha varit, att kunden liksom katten "själv får välja". Jag kan ju skylla på att jag föddes samma år som Duetten lades ner, inte lätt å komma ihåg i den åldern...... ( heller!!!)
Stellan skrev:Jag får kolla på min, men det verkade faktiskt som om det var originalfärgen. Kan det ha varit att de satte på speglar på dörren för att de på skärmen vibrerade och att man såg dåligt i dem?

/Stellan
Jo visst e de så Stellan! Jag kan inte påstå att mina skärmspeglar är lika bra som att ha dom på dörrarna. Den enda nackdelen ( vad jag kan se ) att ha dom på dörrarna är att dom kan vara i vägen för ventilationsrutan när / om den ska öppnas. På en bilträff så kan man även räkna med att någon kommer att komma åt och ändra spegelns inställning (går nära bilen) när den sitter på skärmen. Man får även akta sig när man ska mixtra med något under huven om speglarna sitter där, de e lätt å komma åt spegeln av misstag.
Jämtlänning
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 05 jun 2011, 00:25

Re: Duett

Inläggav Stellan » 23 dec 2011, 00:52

Skulle det se mycket dumt ut om man satte en spegel på högerskärmen? Det är nästan ingen sikt alls på högersidan tack vare skåpet...

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Duett

Inläggav Lars-Gunnar » 23 dec 2011, 02:56

Stellan skrev:Skulle det se mycket dumt ut om man satte en spegel på högerskärmen? Det är nästan ingen sikt alls på högersidan tack vare skåpet...

/Stellan


Inte alls Stellan. När jag tog körkortet stod det att jag skulle ha 2 backspeglar på stänkskärmarna och vår familj hade en svart Amazon. Jag och far for till Volvo i Lycksele och de satte dit speglarna och bilen såg tuffare ut. Sätter di 2 speglar så är din lycka gjord. Vi hade ju redan 2 sidospeglar men det skulle vara för min del att de skulle sitta på skärmen så jag hade 8 speglar. Nu är denna regel för länge sedan skrotad men jag lovar dig att om du sätter en spegel på varsin sida slipper du vrida på nacken så ofta och din bil kommer inte att se så tom ut. Det blir inge bra om du bara har en. Men köp inga förlängda. Det gjorde inte vi men då det är en PV kanske man måste ha lite längre. Backspeglarna skall ha stil och inte se ut som om någon dåre satt dit dom.

God Jul
Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar
 

Re: Duett

Inläggav Lasse Hsand » 23 dec 2011, 09:48

Lars-Gunnar skrev:Jag kan inte minnas att jag sett någon annan färg på en Duett som just denna. Tror det fanns många som var Vit/röda. Svärfar hade då en.

Den var fin ihop med allt annat rött och snön och den tidens snödäck med riktiga hårdingar till dubb.

Lars-Gunnar :)

Det var väl oftast dom tidigare B16 modellen som var två färgade. Själv tycker jag dom tidigare är snyggare både in och utvändigt. Är väldigt förtjust i den tidigare brädan och delad framruta. Sen fördrar jag nog B18 före B16!! :D
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Duett

Inläggav färingsösoljeätare » 23 dec 2011, 11:33

:arrow:
Senast redigerad av färingsösoljeätare 29 maj 2012, 01:07, redigerad totalt 1 gång.
färingsösoljeätare
 
Inlägg: 404
Blev medlem: 31 aug 2011, 15:17

Re: Duett

Inläggav Stellan » 23 dec 2011, 15:57

En transit-diesel... sicken raket :shock: . Var försiktig med kopplingen så att du inte bränner slut gummit i bakdäcken när du startar :lol:

Var det inte den modellen som som hade lite utbyggd grill och var lite "svullen" över höfterna? Det är många år sedan man såg en sådan, men jag har för mig att den såg rätt så bastant ut speciellt skåpvarianten. Tänk så många veteranbilar det finns som är älskade idag, men som var hatobjekt att köra när de var nya... men det kanske är med bilar som med vin, att de blir godare med åren :D

Jag har faktiskt funderat på speglar på skärmen, men å andra sidan så har den så rena och fina linjer nu så att det kännas inte som att jag vill sätta på några. Fast å andra sidan igen, så kanske man överraskar sig själv till våren och slänger på ett par speglar :P

Hmm... undrar om inte Volvo också funderade på spegelplaceringen :lol:
Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Duett

Inläggav Jämtlänning » 23 dec 2011, 16:27

Det är ganska agasamt att borra i nylackerade skärmar! Det bästa är förståss att borra FÖRE en ev lackering. (agasamt= gruvsamt, på Jamtska) Sätt en tejpbit på skärmen innan du isåfall borrar så det inte lossnar ev "färgflagor" lika lätt..... Framförallt mät jäkligt noga exakt VAR hålen ska vara, borrar du för långt ut så kommer speglarna att peka rakt ut i trafiken. Omvänt är ju inte heller så bra. Det där med att vara på bilträff och få spegeln rubbad som jag skrev om tidigare, det va ett jäkla spring för å få spegeln i rätt position igen, mot om man hade haft den på dörren..... Men håll med om att ha speglarna på skärmen är mycket snyggare / fränare i ett rent nostalgiskt perspektiv?
Jämtlänning
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 05 jun 2011, 00:25

Re: Duett

Inläggav Stellan » 23 dec 2011, 16:32

Bilen blir ju som sagt lite tuffare med speglar på skärmen, så det blir nog att väga det estetiska mot det praktiska frampå vårkanten. Eller så kan man ju tejpa på en liten vidvinkelplupp på den befintliga högerspegeln :P

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Duett

Inläggav Jämtlänning » 23 dec 2011, 16:46

Om du redan har lackerat om framdörrarna så blir det ju tråkiga hål i dom sedan, om du ska ta bort dörrspeglarna. Kanske du inte har lackerat om dörrarna ännu? Min isblåa Dutte hade enbart spegel på förardörren när jag köpte den.
Jämtlänning
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 05 jun 2011, 00:25

Re: Duett

Inläggav Stellan » 23 dec 2011, 16:52

"Dessvärre" är bilen färdiglackad, så förmodligen blir det väl att det får vara som det är... eller så väntar man till nästa gång det är dags att rostsanera. Men å andra sidan så har man ju överraskat sig själv förr :P

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Duett

Inläggav Jämtlänning » 23 dec 2011, 17:18

Lägger in en till Duettbild. Denna äger Åke i Östersund, han har renoverat och fått den klar för många år sedan. Fotot är taget i samband med Norrlandsträffen 2005. Kan väl nämna det för Lars-Gunnar att när P 210 presenterades så va de slut med den sk tvåfärgslackeringen, -68:an som jag lade in bild på senast fanns INTE att köpa med denna färgkombination det året.
Bilagor
Volvo P 445  1953.jpg
Åkes PV 445 1953
Volvo P 445 1953.jpg (13.75 KiB) Visad 19368 gånger
Senast redigerad av Jämtlänning 24 dec 2011, 01:05, redigerad totalt 1 gång.
Jämtlänning
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 05 jun 2011, 00:25

Re: Duett

Inläggav Stellan » 23 dec 2011, 17:25

Fixlighten bakom dörren är en detalj som jag alltid har varit lite fascinerad av, kan vara att det blir lite mer lastbil av det hela :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Duett

Inläggav färingsösoljeätare » 23 dec 2011, 19:04

:arrow:
Senast redigerad av färingsösoljeätare 29 maj 2012, 01:08, redigerad totalt 1 gång.
färingsösoljeätare
 
Inlägg: 404
Blev medlem: 31 aug 2011, 15:17

Re: Duett

Inläggav Lasse Hsand » 23 dec 2011, 19:09

Har skrivit om den tidigare men har en -58a duett. Som köptes ny av Graningeverken och hade plats för sju åkande med ett extra säte i skuffen. Den är mörkgrön var det den färg dom använde?
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Duett

Inläggav Stellan » 23 dec 2011, 19:10

En perkins är ju som ett lugnande piller, man blir ju så lugn och harmonisk när man får en egen fil där man kan steama fram i några få knop och bara njuta av åkturen när alla andra stressar förbi :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

FöregåendeNästa

Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster