Duett

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Duett

Inläggav Lars-Gunnar » 13 dec 2011, 00:15

Jag tycker den ser lite baktung ut. Är det 200 kilo i lasten eller är den tom?

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Duett

Inläggav Stellan » 13 dec 2011, 00:37

200 kilo är nästan som tom bil, den lastar det dubbla och lite till :mrgreen:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Duett

Inläggav Anders » 13 dec 2011, 13:45

Det är väl bara att lägga på tills fjädrarna går i botten! :mrgreen:
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Duett

Inläggav Jämtlänning » 13 dec 2011, 14:45

Maxlasten i min Duett är 530 kg, det är endast 100 kg lägre maxlast än vad Brännan Smide släpet har. ( 630 kg ) Det är ju sällan man lastar så pass tungt i den. Det fina är ju snarare volymen, strax över 3 kbm med baksätet fällt! Invändigt går det ha 4 st bananlådor på höjden, det går även fint att ställa in en tvättmaskin samt ha 200 liters oljefat stående därinne....... Men de e klart, den har ju inte lika bra takhöjd som Volvo 145 Express, men då saknar ju den å sin sida dom förnämliga bladfjädrarna. Skickar en bild på min fd V V S - Duett. Jag åkte runt med denna V V S-reklam i Östersund sommaren 1995, till min fars förtret...... Minns att jag vid ett tillfälle skulle frakta 4 st fullstora gullfiberrullar, höll på å klura om jag skulle ta släpvagn när jag kom på att jag hade ju Duetten!!! Med 4 st gullfiberrullar blev det dock fullt.
Bilagor
Volvo P210 1965  Foto 1995.jpg
Fd Taflins Värme
Volvo P210 1965 Foto 1995.jpg (31.09 KiB) Visad 19054 gånger
Jämtlänning
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 05 jun 2011, 00:25

Re: Duett

Inläggav Stellan » 13 dec 2011, 20:07

Det allra bästa med de här bilarna förutom volym- och viktförmåga är ju att de har en underbar värme på vintern. I och med att min bil kommer från Härjedalen så har de lagt in ett extra element bakom stolarna, och det passar bra nu när jag får det ordinarie värmepaketet reparerat. Motorn blir varm på ett litet kick, och värmen sprider sig i kupén, imman på rutan tar man bort med ventilationsfönstret... :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Duett

Inläggav Lasse Hsand » 13 dec 2011, 20:48

Är det ett element med inbyggd fläkt? Har ett paket i en av teleduetterna som sitter under passagerar sätet med fläkt. Kanske en tidig stolsvärmare.
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Duett

Inläggav Stellan » 13 dec 2011, 22:13

Det är ett vanligt vattenburet element som får varmvatten direkt från motorn som ligger på "flaket" bakom stolarna, och tydligen fanns som original tillbehör på den tiden :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Duett

Inläggav Lars-Gunnar » 14 dec 2011, 00:07

Jämtlänning skrev:Maxlasten i min Duett är 530 kg, det är endast 100 kg lägre maxlast än vad Brännan Smide släpet har. ( 630 kg ) Det är ju sällan man lastar så pass tungt i den. Det fina är ju snarare volymen, strax över 3 kbm med baksätet fällt! Invändigt går det ha 4 st bananlådor på höjden, det går även fint att ställa in en tvättmaskin samt ha 200 liters oljefat stående därinne....... Men de e klart, den har ju inte lika bra takhöjd som Volvo 145 Express, men då saknar ju den å sin sida dom förnämliga bladfjädrarna. Skickar en bild på min fd V V S - Duett. Jag åkte runt med denna V V S-reklam i Östersund sommaren 1995, till min fars förtret...... Minns att jag vid ett tillfälle skulle frakta 4 st fullstora gullfiberrullar, höll på å klura om jag skulle ta släpvagn när jag kom på att jag hade ju Duetten!!! Med 4 st gullfiberrullar blev det dock fullt.


Menar du Brännans Smide, Skellefteå? När köpte du den?
Jag gick i skola på Brännan och hade en och samma lärare i 3 år och hennes man hade en liten smidesverkstad strax efter bron till vänster mot Medle tlll. Men jag såg aldrig något släp där så om det är samma måste det ha expanderat och flyttat till annan plats.

Skulle vi ha en släpvagnstråd för den lätta klassen? Vi har ju Löve o.s.e.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Duett

Inläggav Jämtlänning » 14 dec 2011, 11:13

Jajjamen, Brännanvagnarna kommer från Skellefteå. Köpte den i Vänsjö, (av sonen till första ägaren) den 20:e Juli 2011. Första ägaren behövde en högbyggd vagn till att frakta div gods när han va ute å körde med sin droska, det va nog en tidig form av Bussgods skulle jag tro. (paketutkörning) Det fanns även lågbyggda släp på den tiden men droskägaren tyckte det skulle vara bekvämt att ha flaket lite mera i "lyfthöjd", klokt tänkt. Den hade stått avställd inomhus sedan 1990 och har nog använts försiktigt, den hade den gröna färgen kvar på bromstrummorna..... Både kapell och grovmönstrade dubbdäck från 1972 följde med, fick även med ett reservhjul. Köpte släpet mest som rekvisita till Duetten.
Jämtlänning
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 05 jun 2011, 00:25

Re: Duett

Inläggav Anders Ason » 14 dec 2011, 11:27

Kanske dags för en ny retromodell av Duetten? Nästan precis som den såg ut, men med modernt krockskydd och miljösystem?
Det gick ju med Baggen.

I denna tråd har vi ju också lite Duettdiskussioner:
viewtopic.php?f=26&t=2616&hilit=duett
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5611
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Duett

Inläggav Stellan » 14 dec 2011, 17:12

Volvo är nog tyvärr lite sent ute i så fall. Titta på Renault Kangoo och alla andra bilar med samma kaross, de har ju i princip "stulit" idén med en moderna Duett. Stort lastutrymme, dörrar som öppnas åt sidan så att man kan bära tunga saker ända fram till flaket. Men att en retroduett skulle sälja bra hos sådana som oss tror jag säkert :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Duett

Inläggav Lasse Hsand » 14 dec 2011, 19:39

Men skillnaden är stor i en pygme ambulans (kangoo) . Får man ej var längre än 1,70. annars sitter man fast mellan instrumenteringen och ryggstödet. Egen erfarenhet 1.91. duetten ca 35år äldre inga problem. Det var bättre förr :D :)
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Duett

Inläggav Stellan » 14 dec 2011, 20:09

Det är sant, de moderna bilarna är lite trånga i förarutrymmet... men annars så har de kopierat duettkonceptet rakt av. Men visst var det bättre förr, speciellt ungdomen :P

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Duett

Inläggav Lasse Hsand » 14 dec 2011, 20:14

Ser att vi har varit inne på lite lätta släp. Fick ett av en kompis i våras. När jag fick papperna så läser jag Br Lundberg och chassie nr 1. Vilken klassiker nästan så man skulle koppla efter baklastarn. :D
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Duett

Inläggav Åkarns Kalle » 14 dec 2011, 22:46

Jo Stellan & Hsand körde "paketbil" en vecka med en Kangoo men hade bara åkarns duett varit besiktigad hade jag hellre tagit den.

Brännansläp har jag också eller jag och jag men det står hos mig en fd kollega till min far tog det till åkeriet dom jobba på
för att laga ett litet fel släpet stog utanför garaget sedan kom det vitt från luften och traktorförarn skottade planen där släpet stog översnöat
iochmed det fick kollegan ett större fel att laga

/Kalle
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 820
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp

FöregåendeNästa

Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster

cron