F 85S eller F86S

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

F 85S eller F86S

Inläggav peter fra danmark » 12 mar 2008, 21:27

Hej
Jeg har dette billed fra engang i 80'erne, mener jeg. Bilen er enden en 86 eller 85. Hvad stod S for. Vi dødelige hos firmaet kunne ikke selv se forskel. :lol: :lol:
JEG har sat tråden her fordi jeg ikke har set mange S modeller i Sverige heller, så den er vel Historisk. :?

Bild[/url]
Fra smilets by

Peter
Användarvisningsbild
peter fra danmark
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 20 feb 2008, 12:53
Ort: Århus

Inläggav Stellan » 12 mar 2008, 21:45

Bokstaven "S" stod inte för något alls egentligen, det var mer en symbol för en uppdatering av fordonet. På F83S var väl det man reagerade på mest att det var möjlighet till genomgång i hytten. Nu i efterhand kanske man kan få det till att betyda "Sista" :mrgreen:

Härlig bild...hämtad direkt ur verkligheten, skulle gärna se fler sådana :wink:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Inläggav peter fra danmark » 12 mar 2008, 21:50

Dem der vil se andre volvo'er jeg har kørt kan kikke her. De er også taget når jeg var på arbejde. :D :D

http://www.modelbiler.com/index.php?id=3&view=single_thread&cat_uid=7&conf_uid=12&thread_uid=24
Fra smilets by

Peter
Användarvisningsbild
peter fra danmark
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 20 feb 2008, 12:53
Ort: Århus

Inläggav arnfinn » 13 mar 2008, 01:26

I F6 serien kunne du få 615 S og 616 S og jeg fikk en gang til svar at S'en berodde på det at det var range-låda. Muligens var det flere mindre detaljer, men de husker jeg ikke. Det med range-låda på så liten bil var jo spesielt på den tiden - ca 1980. Det blir nesten som en parallell til FS 7 som skulle fylle rommet mellom største FL 6 og minste FL 7. FS 7 var i prinsippet en FL 6 som fikk 70-motor.

Om denne logikken stemmer vil jeg våge å spekulere på det samme i dette tilfelle; F 85 hadde jo 5-trinns girkasse, i alle fall i tidlige år. Om bare Peter husker girmønsteret: 4 med range eller bare 5...
Användarvisningsbild
arnfinn
 
Inlägg: 463
Blev medlem: 28 sep 2007, 18:27
Ort: Tromsø i Norge

Inläggav peter fra danmark » 13 mar 2008, 09:49

Hmmmm Det tænker jeg lige over, kørte ikke meget i bilen. :)
Fra smilets by

Peter
Användarvisningsbild
peter fra danmark
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 20 feb 2008, 12:53
Ort: Århus

Inläggav Bo Norvinge » 13 mar 2008, 18:19

F85S som var en uppdaterad F85 presenterades 1976. Troligen gick de första ut som årsmodell 77. Totalvikten höjdes något och interiören förbättrades. Bl.a blev taklucka standard.
F86S har aldrig funnits däremot uppdaterades F86 samtidigt med åvanstående för att enbart på den svenska marknaden få beteckningen F87.

Vad S:et verkligen betyder, om det nu betyder något, skulle vara intressant att få veta.
Några bud säger S- som i Sverige men det faller på några punkter.
De uppdaterade F82/F83 som märkter F82S/F83S dök upp 72-73.

Efterföljaren till F85S blev F615S med F6:ans motor och F7:ans hytt och axlar. (Chassi?)
Senare blev det F616S med ökad totalvikt.
Här torde S betyda special eller liknande.

Den svenska F87 blev ju som bekant ersatt av F7:an 1977-78.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Inläggav Stellan » 13 mar 2008, 18:43

Jag pratade med en pensionär från Volvo Lastvagnar på jobbet idag, och han sade att "S" inte betydde något alls...utan var bara ett sätt att markera att modellen blivit uppdaterad. Han skrattade gott när jag nämnde att vi har funderat på vad det kunde ha betytt :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Inläggav peter fra danmark » 14 mar 2008, 19:33

TAK TAK.

Det er heligt, jeg bliver så klog af jeres indlæg, mærkrligt at man kan arbejde med noget og faktisk ikke vide noget om det man arbejder med. :o
Jeg mener, vi ønskede at vide hvad det S stod for, men når vi spurgte fik vi svaret: Er der fejl på bilen" :!: :!: :!: :lol: :lol: :lol: :roll:
Ja man skal jo ikke virke dum. :wink:
Det svar de kunne have givet os, er jo ganske lige til. :lol: 8)
Fra smilets by

Peter
Användarvisningsbild
peter fra danmark
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 20 feb 2008, 12:53
Ort: Århus

Inläggav Stellan » 14 mar 2008, 20:01

Att riskera att verka dum har aldrig hindrat mig...tvärtom, det har blivit många goda skratt genom åren :D

Vi var ute och praktiserade mycket när jag gick på verkstadskola i början av -70 talet, och hamnade på Stuveribolaget i Uddevalla ett litet tag. Han som hade ansvaret för truckverkstaden skickade mig till förrådet att hämta en burk vacumfett, självklart rusar man iväg för att verkställa uppdraget...det blev ett brett leende hos förrådsgubben :lol:

Många gånger så är det väl så också att de som kan mycket gärna vill få enkla och "dumma" frågor för att slippa de stereotypa och vanliga frågorna.

En dum fråga eller påstående rensar också luften många gånger. Jag var med på ett transportseminarie i Stockholm en gång. Ett av ämnena var transporter till och från Ryssland, och "just in time". Förmodligen så satt jag i andra tankar och slängde helt plötsligt ur mig att det kanske skulle heta "just in case" när det gäller den trafiken...först blev det alldeles tyst, sedan fick jag nästan ståeende ovationer 8)

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Inläggav Lars-Gunnar » 14 mar 2008, 20:07

Ja, i detta forum får vi gärna göra bort oss. Hur skall vi bli klokare om man inte ställer dumma eller konstiga frågor? Ibland kanske man inte vet ordet och tar till en omskrivning för att bli förstådd. Skulle det då bli en lustighet får man j bjuda på det.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: F 85S eller F86S

Inläggav Anders » 21 mar 2008, 18:43

Ett rykte jag hört gör gällande att F83S gjordes reklam för med S;et som Sport med "kort sportig växelspak".
Min far och ett par stycken till brukade dryfta detta.
Någon som kan bekräfta/dementera?

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: F 85S eller F86S

Inläggav Stellan » 21 mar 2008, 18:50

Det kan jag dementera här och nu. Jag har kontakt med en gammal volvoit som varit på företaget i "hundra år" innan han gick i pension Han säger att "S:et" inte betyder något alls, utan bara var ett sätt att markera vad som idag kallas face lift

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re:

Inläggav arnfinn » 29 mar 2008, 23:25

Bo Norvinge skrev:Efterföljaren till F85S blev F615S med F6:ans motor och F7:ans hytt och axlar. (Chassi?)
Senare blev det F616S med ökad totalvikt.


Når vi har etablert sammenhengen eller rettere sagt mangel på sammenheng med S'en gleder jeg meg dessuten over denne lærdommen fra Bo. Det forklarer jo også det fenomenet man registrerte på 613/614, men aldri tenkte over før nu. Det er en betydelig forskjell på 613 og 615 S.
Det er aldri for sent å gi opp!
Intet er umulig for den som ikke skal gjøre det selv!
Det finnes ikke noe enkelt som ikke kan gjøres vanskelig!
Användarvisningsbild
arnfinn
 
Inlägg: 463
Blev medlem: 28 sep 2007, 18:27
Ort: Tromsø i Norge

Re: F 85S eller F86S

Inläggav arnfinn » 22 apr 2008, 00:08

Må vekke denne tråden til livet igjen. Se hva jeg fant i Volvo's historie seksjon for lastebiler... http://www.volvo.com/trucks/global/en-g ... 0s/F6S.htm

F6S

In ’the old days’ there were distinct differences between different sizes of trucks: light trucks had a small engine and were intended for light loads on good roads. Medium duty trucks were the link between light and heavy-duty trucks, and primarily intended for distribution transport only, while heavy-duty trucks were intended for a wide variety of purposes, from construction-site tasks to long-distance transport.

Mixing a number of great features
Today, the improved efficiency of engines even of smaller size together with computer-aided-design mean that it is possible to design ’smaller’ trucks which can perform heavy-duty tasks, at least as long as no trailer is attached to the truck.

At the time the F6S was introduced it was mostly the heavier family member ’F7’ which was the focus of the attention. But the F6S was in fact a very interesting truck, where Volvo had created a mix of a medium-duty chassis, rugged design and a very efficient turbocharged engine with a performance well in excess of its formal engine capacity.

A "small" heavy-duty truck
The F6S was a close relative of the F6 truck presented in 1975. The chassis was fairly similar to the design of the heaviest F6 version (F613/F614) but strengthened even more. Even though the F6S was considered as a powerful medium-duty truck, its formal GVW of 16,000 kg (earlier 15,500 kg) meant that it was strictly speaking a heavy-duty truck, but intended for a smaller range of transport applications than the more powerful Volvo trucks with larger engines.
Normally, the F6S was only marketed as a two-axle truck for distribution operations, but its very low kerb weight was utilized in places like the UK, where the F6S was used also for construction site transport, and was even tried in three-axle model with successful results.

Developed in cooperation
The cab was identical with the day cab of the F7 truck, and closely related to the F4/F6 cab, but wider. It had also, in fact, been developed in cooperation within the ’Club of Four’, but it was only Volvo and Renault that used this particular wide, cab version. The Volvo cab was of course stronger than the Renault version, and was designed to withstand the severe Swedish cab safety test regulations. The engine was identical to the engine in the most powerful F6 truck. It was, of course, direct-injected and turbocharged.

The F6S was only produced in the ultra-modern assembly facility in Oostakker, Belgium, in parallel with the F4/F6 trucks. It was superseded by the strongest version of the FL6 in 1985.


Det her betyr at pensjonisten på Volvo hadde egentlig intet å flire av. Skal han ha sin latter i behold bør han stramme opp historieskriverne :mrgreen:
Om noen ønsker oversettelse kan det gjøres - si bare fra (eventuelt på pm).
Det er aldri for sent å gi opp!
Intet er umulig for den som ikke skal gjøre det selv!
Det finnes ikke noe enkelt som ikke kan gjøres vanskelig!
Användarvisningsbild
arnfinn
 
Inlägg: 463
Blev medlem: 28 sep 2007, 18:27
Ort: Tromsø i Norge

Re: F 85S eller F86S

Inläggav Lars-Gunnar » 23 apr 2008, 23:14

Tack arnfinn! Intressant artikel. Typiskt att det skall vara mer information på engelska än svenska.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Nästa

Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster