Sida 1 av 1
Motor effekt Volvo F88

Postat:
17 nov 2011, 13:12
av Skandinaven
Hejsan!
I många olika Volvo brochurer, Danmark - Norge & Sverige iblannt, kann ma se två olika betegnelser över F88án´s motor ydelse i HK. Der er en uöverensstemmelse, om den har 260 HK eller 270 HK
Hvad ER det korrekte antal HK ?
Hälsn. Skandinaven
Re: Motor effekt Volvo F88

Postat:
17 nov 2011, 16:17
av Thomas Almen
Handler väl om SMMT, DIN eller SAE-hästar. DIN å SMMT är väl ärligast.
Re: Motor effekt Volvo F88

Postat:
17 nov 2011, 20:31
av Lars-Gunnar
Hej Skandinaven, som jag känner till så vet jag bara av 260 hk. Om det står 270 så måste det väl vara i DiN eller SMMT och då kandet bli olika antar jag.
260 hk-Vad blir det
i DIN
i SMMT
Någon som vet!
Lars-Gunnar

Re: Motor effekt Volvo F88

Postat:
17 nov 2011, 20:38
av Reid Hulting
Mig veterligt, och enligt mina reg.handlingar, har och hade Volvo´s 88:a modeller 250 SMMT-hkr ( 184kw SMMT).
Reid.
Re: Motor effekt Volvo F88

Postat:
17 nov 2011, 20:50
av Lars-Gunnar
Var det inte i samband med Projekt 8 som Volvo F88 begåvades med 260 pållar?
Jag ser på Internet att det mellan 1966 - 77 handlade om motorer med 260 - 290 hk och 290 gällde i England
Du har rätt Reid först hade man 250 men sedan tillkom 10 sketna häster till men när vet jag inte. Scania hade 260 men vi har väl inte blandat ihop bilmärkena
Lars-Gunnar

Re: Motor effekt Volvo F88

Postat:
17 nov 2011, 22:51
av herrstina-
Projekt 8 var just benämningen på alla 8:amodellerna, 82-89. Såvitt jag vet hade alla 88,or 250 hästar, vilket även de första F10,orna hade. Jag tror att Volvos effekt skrevs ut som SMMT.
Stina.
Re: Motor effekt Volvo F88

Postat:
18 nov 2011, 20:10
av Lars-Gunnar
herrstina- skrev:Projekt 8 var just benämningen på alla 8:amodellerna, 82-89. Såvitt jag vet hade alla 88,or 250 hästar, vilket även de första F10,orna hade. Jag tror att Volvos effekt skrevs ut som SMMT.
Stina.
Ja Stina jag får väl ge mig för fruntimret för jag var inte med i svängen då och inte nu heller

Det är just det att man gick miste om så mycket och Volvo på väg försvann ur mina händer 1963. Och Internet är kanske inte helt sanningsenlig heller. Wickipedia är skrivet av amatörer likväl som proffs men det är emn människa bakom som skriver men vem rättar om det eventuellt är fel.
Lars-Gunnar

Re: Motor effekt Volvo F88

Postat:
18 nov 2011, 22:41
av Peter Ohlsson
Jag håller just på att demontera en flygvapen bil ,plogbil f88. Jag vill minnas att dessa modeller var uppskruvade till gigantiska 285 hk direkt från fabrik, jag tror det gällde alla som hade plohydraulik och momentomvandlare.
Re: Motor effekt Volvo F88

Postat:
20 nov 2011, 00:14
av Lars-Gunnar
Peter Ohlsson skrev:Jag håller just på att demontera en flygvapen bil ,plogbil f88. Jag vill minnas att dessa modeller var uppskruvade till gigantiska 285 hk direkt från fabrik, jag tror det gällde alla som hade plohydraulik och momentomvandlare.
Räckte inte 250 hk? Är det mycket tungt med flygplatsplogning? Vet ju att de kunde ha rätt brett men 285 det tangerar nästan 290 som britterna körde med och det fungerade visst inte så bra så man gick ner till 285 och då gick det bättre.
Lars-Gunnar
