Sida 1 av 1

1954-års Lastvagnslinje & Riktpriser

InläggPostat: 26 okt 2011, 19:02
av S-V L44
Här är ett par annonser som övergripande beskriver Volvos lastvagnslinje samt de riktpriser som gällde under 1954.

Volvo Annons - Lastvagnslinje 1954.JPG
Volvo Annons - Lastvagnslinje 1954.JPG (223.3 KiB) Visad 7015 gånger

Volvo Annons - Riktpriser 1954.JPG
Volvo Annons - Riktpriser 1954.JPG (119.59 KiB) Visad 7015 gånger

Värt att notera är att hytt, fast flak och lackering ingick i de angivna riktpriserna.

// Kjell N

Re: 1954-års Lastvagnslinje & Riktpriser

InläggPostat: 26 okt 2011, 20:09
av Kjell T
Det som förvånar är priserna på busschassin jämfört med lastbilarna. Vad är det som gör dom så pass dyra?

Re: 1954-års Lastvagnslinje & Riktpriser

InläggPostat: 26 okt 2011, 20:17
av Stellan
Jag tror att prisskillnaden kan bero på att bussramarna är bockade över drivaxel, det kräver ju lite mer arbete i produktionen. Ser man på totalvikterna så hade B617 till exempel en totalvikt på 11250 kg, så det är ju inget litet fordon i sig.

/Stellan

Re: 1954-års Lastvagnslinje & Riktpriser

InläggPostat: 27 okt 2011, 22:45
av Lars-Gunnar
Tack S-V L44 för denna intressanta annons.

En annan sak var att bussarna alltid hade den starkaste dieselmotorn eller vikingmotorn. Vet ej om den största och tyngsta bussen hade turbo och sånt kostade ju. Sedan vad gäller däck vet jag inte om de hade specialdäck för högre fart. Sedan får vi inte glömma att föraren satt till höger och att då allt elektriskt måste omdirigeras och bussen måsta ha en isolerad motorlucka. Tyngden inkluderade säkert ett reservdäck som bruka hänga där bak den tien.

Lars-Gunnar :)

Re: 1954-års Lastvagnslinje & Riktpriser

InläggPostat: 27 okt 2011, 22:55
av Stellan
Turbo på volvos bussar kom 1955 på B638, och var faktiskt vänsterstyrd... och om något eller några år så får du se en sådan rulla igen :D

Däcken var (och är?) samma som på lastbilarna, B617 till exempel hade 9,00-20. De hjulbaser som fanns att tillgå på den modellen var 4,70 och 5,20. Isoleringen av motorluckan på bussarna var i princip obefintlig, det märker man om inte annat på TD96:an som sitter i B638...men den låter gott på utsidan också :mrgreen:

/Stellan