Vilket år bytte VOLVO bultcirkel?

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Vilket år bytte VOLVO bultcirkel?

Inläggav Berger » 25 okt 2011, 20:52

Gick ock kikade på min F89 från 75 och fick för mig att den har den nya bultcirkeln på hjulen.
Kan detta stämma tro? Någon som vet? Har ju inte varit så mycket för volvo förut men får väl sätta mig in i ämnet allt eftersom nu när jag har båda de svenska fabrikaten.
Mvh Berger
Användarvisningsbild
Berger
 
Inlägg: 199
Blev medlem: 14 jan 2009, 20:08
Ort: Mitt mellan Töreboda och Mariestad

Re: Vilket år bytte VOLVO bultcirkel?

Inläggav Thomas Almen » 25 okt 2011, 21:36

89érna hde "Scanimönster" hela tiden. 88´an fick det väl -74 eller -75. Nu vill vi se bilder!. Inte minst på gammbiln åt Alvar :wink:
Thomas Almen
 

Re: Vilket år bytte VOLVO bultcirkel?

Inläggav Berger » 27 okt 2011, 21:28

Thomas Almen skrev:89érna hde "Scanimönster" hela tiden. 88´an fick det väl -74 eller -75. Nu vill vi se bilder!. Inte minst på gammbiln åt Alvar :wink:

Jasså de var ju trevligt att 89orna har scania bultmönstret tycker ja. Jag är ju så hiskelit dålig på ett lägga upp bilder men ja ska försoka ordna det någon kväll när jag har lite mer tid än ikväll. Alvars bil Bytte jag bort bom 89an till en annan entusiastnämligen Kent Andersson som var med i senaste Klassiska Lastbilar med sin Scania LS56´a.S¨å nu känns det som den kommer att få det bra.
Mvh Berger
Användarvisningsbild
Berger
 
Inlägg: 199
Blev medlem: 14 jan 2009, 20:08
Ort: Mitt mellan Töreboda och Mariestad

Re: Vilket år bytte VOLVO bultcirkel?

Inläggav Thomas Almen » 28 okt 2011, 20:35

Menar du allvar???!!!. Å jag fick inte frågan? :(
Thomas Almen
 

Re: Vilket år bytte VOLVO bultcirkel?

Inläggav Jämtlänning » 28 okt 2011, 23:19

Kan väl bjuda på en bild på nämda Scania LS 110, fotad 1984-85 av mig själv, när Alvar ännu stod som ägare!
Bilagor
BOG 269..jpg
BOG 269..jpg (24.78 KiB) Visad 13512 gånger
Jämtlänning
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 05 jun 2011, 00:25

Re: Vilket år bytte VOLVO bultcirkel?

Inläggav Thomas Almen » 29 okt 2011, 08:17

Sedär, taget vid garaget på Munken?. Tack tack för den bilden.
Thomas Almen
 

Re: Vilket år bytte VOLVO bultcirkel?

Inläggav Jämtlänning » 29 okt 2011, 13:48

Stämmer bra det, den står på Alvars gård i Munkflohögen. Min far Alf och Alvar va bekanta med varandra eftersom dom kört grus ihop under 60-talet. Alf va intresserad av att köpa Alvars bil i mitten av 80-talet, Alvar kunde tänka sig att sälja men det kunde inte Alvars fru tänka sig att göra, därför blev Scanian osåld den gången.... Alf köpte en L 76 1966, med Ilsbotipp, från Kakuåsen istället. 110:an hamnade senare i Gillhov efter att Alvar avlidit, den va då rödlackerad med Q8 reklam på dörrarna när jag såg den där. Efter det så va den i Sveg vid någon motorklubb i många år, såg den för något år sedan i bakgrunden i ett reportage från Sveg i lokaltidningen.
Jämtlänning
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 05 jun 2011, 00:25

Re: Vilket år bytte VOLVO bultcirkel?

Inläggav Thomas Almen » 29 okt 2011, 14:54

Ok, ja Alvar härstamma ju från Gillhov. Jag lasta grus i slutet på 70-talet några dar i Husegropen, å då var Alvar där å körde. Affär diskuterades, men det blev väl Anna som fällde avgörandet där också. Dessutom stod den i Rätan i många år. Och Alvar förtjänar att omnämnas, en av dom större profilerna i branschen, även om han aldrig helt behärskade tekniken att köra lastbil :wink:
Thomas Almen
 

Re: Vilket år bytte VOLVO bultcirkel?

Inläggav Lasse Hsand » 29 okt 2011, 16:02

HELT OFF TOPICK!! men för några år sedan var jag i Munkflohögen och letade en SAAB 750GT som skulle stå i en lada. En kompis som jobbade åt vägverket hade varit och jobbat där i mitten på 90talet. Han hade tittat på en bubbla ien lada efter vägen och där stod en tvåtaktare med dubbla lister i nederkant. Kan det finnas en uns sanning i detta . För jag frågde i alla hus tror jag. Inget napp!!
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Vilket år bytte VOLVO bultcirkel?

Inläggav Lars-Gunnar » 29 okt 2011, 21:42

Thomas Almen skrev:Ok, ja Alvar härstamma ju från Gillhov. Jag lasta grus i slutet på 70-talet några dar i Husegropen, å då var Alvar där å körde. Affär diskuterades, men det blev väl Anna som fällde avgörandet där också. Dessutom stod den i Rätan i många år. Och Alvar förtjänar att omnämnas, en av dom större profilerna i branschen, även om han aldrig helt behärskade tekniken att köra lastbil :wink:


Se där, en levande uppslagsbok. Thomas du är fenomenal!

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar
 


Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

cron