Sida 1 av 1

Volvo N10,N12,FL10 körinstruktioner You Tube

InläggPostat: 13 sep 2011, 18:31
av Lars-Gunnar
Hej!

Hittade en mycket intressant You Tube-film om hur man kör en Volvo Nl10 och 12. Bilen i detta utseende har jag endast sett i Volvos Jubileumsböcker. Det blev ju en rymligare hytt, ny huv och skärmar. Den ser i profil ut att vara längre i motorrummet än de första årgångarna. Jag funderar om dessa bilar någonsin fick Intercooler? Det kunde ju motivera en längre motorhuv.

Filmen återkommer två gånger. Vet inte varför då jag inte hör talet men kanske det är på ett annat språk.

Måste säga att det ser omständligt ut med alla knapptryckningar även om de kanske var motiverade. Man ser till ex. hur man kan lyfta främre stödhjulet för att ge extra tyngd över drivaxeln för lättare framkomlighet.

http://www.youtube.com/watch?v=W_7TwLC_ ... re=related

Ännu en film om FL7 och FL10 som är mycket förklarande. Hoppas att det är berättande ljud för er som hör. Även denna film går två gånger.

http://www.youtube.com/watch?v=xSh_cSp2 ... re=related

Jag har en fråga: då varvräknaren går från det gröna ekonomiska området mot det röda är det motorbromsen som är orsaken?

Och så Volvo F16 465 hk (ur-F16) med körinstruktioner men med dålig kvalitet men nog så nostalgisk. Den är överförd från VHS från 1987 så därav kvalitén. Tänk då 465 hk och snart 750 pållar. Om 750 hk funnits på 60-talet hade nog ingen trott på nyheten. Denna film upprepar sig också.

http://www.youtube.com/watch?v=iIDd17ho ... re=related

Lars-Gunnar :)

Re: Volvo N10,N12,FL10 körinstruktioner You Tube

InläggPostat: 14 sep 2011, 00:07
av lbs111
Lars-Gunnar skrev:Hej!

Hittade en mycket intressant You Tube-film om hur man kör en Volvo Nl10 och 12. Bilen i detta utseende har jag endast sett i Volvos Jubileumsböcker. Det blev ju en rymligare hytt, ny huv och skärmar. Den ser i profil ut att vara längre i motorrummet än de första årgångarna. Jag funderar om dessa bilar någonsin fick Intercooler? Det kunde ju motivera en längre motorhuv.

Filmen återkommer två gånger. Vet inte varför då jag inte hör talet men kanske det är på ett annat språk.

Måste säga att det ser omständligt ut med alla knapptryckningar även om de kanske var motiverade. Man ser till ex. hur man kan lyfta främre stödhjulet för att ge extra tyngd över drivaxeln för lättare framkomlighet.

http://www.youtube.com/watch?v=W_7TwLC_ ... re=related

Ännu en film om FL7 och FL10 som är mycket förklarande. Hoppas att det är berättande ljud för er som hör. Även denna film går två gånger.

http://www.youtube.com/watch?v=xSh_cSp2 ... re=related

Jag har en fråga: då varvräknaren går från det gröna ekonomiska området mot det röda är det motorbromsen som är orsaken?

Och så Volvo F16 465 hk (ur-F16) med körinstruktioner men med dålig kvalitet men nog så nostalgisk. Den är överförd från VHS från 1987 så därav kvalitén. Tänk då 465 hk och snart 750 pållar. Om 750 hk funnits på 60-talet hade nog ingen trott på nyheten. Denna film upprepar sig också.

http://www.youtube.com/watch?v=iIDd17ho ... re=related

Lars-Gunnar :)


Det är ju NL 10 och NL12- or enligt filmrubriken...

Re: Volvo N10,N12,FL10 körinstruktioner You Tube

InläggPostat: 14 sep 2011, 00:20
av Lars-Gunnar
tack för att du är vaken!

Jag skrev Nl10 och 12 men nu ser jag att jag missade stort "L" så naturligtvis skulle det vara NL10 men 12 var ju underförstått. Vi som känner till Volvo vet 1tt det skall vara NL12 eller hur?

Annars hade jag en fråga som var viktigare än rubriken men, du kanske inte vet svaret?

Lars-Gunnar :wink: