Hej!
Hittade en mycket intressant You Tube-film om hur man kör en Volvo Nl10 och 12. Bilen i detta utseende har jag endast sett i Volvos Jubileumsböcker. Det blev ju en rymligare hytt, ny huv och skärmar. Den ser i profil ut att vara längre i motorrummet än de första årgångarna. Jag funderar om dessa bilar någonsin fick Intercooler? Det kunde ju motivera en längre motorhuv.
Filmen återkommer två gånger. Vet inte varför då jag inte hör talet men kanske det är på ett annat språk.
Måste säga att det ser omständligt ut med alla knapptryckningar även om de kanske var motiverade. Man ser till ex. hur man kan lyfta främre stödhjulet för att ge extra tyngd över drivaxeln för lättare framkomlighet.
http://www.youtube.com/watch?v=W_7TwLC_ ... re=related
Ännu en film om FL7 och FL10 som är mycket förklarande. Hoppas att det är berättande ljud för er som hör. Även denna film går två gånger.
http://www.youtube.com/watch?v=xSh_cSp2 ... re=related
Jag har en fråga: då varvräknaren går från det gröna ekonomiska området mot det röda är det motorbromsen som är orsaken?
Och så Volvo F16 465 hk (ur-F16) med körinstruktioner men med dålig kvalitet men nog så nostalgisk. Den är överförd från VHS från 1987 så därav kvalitén. Tänk då 465 hk och snart 750 pållar. Om 750 hk funnits på 60-talet hade nog ingen trott på nyheten. Denna film upprepar sig också.
http://www.youtube.com/watch?v=iIDd17ho ... re=related
Lars-Gunnar