Helsingborgs Renhållningsverk ägde under mitten av 1950-talet en unik Volvo benämnd L242 CFX. Bilen blev registreringsbesiktigad i januari 1954.
Eftersom bilens totala längd var 8 meter men lastutrymmet endast 2,8 meter, samt antalet ”lagliga” passagerare var 3 stycken, så hade bilen sannolikt en manskapshytt.
Axelavståndet var ovanligt korta 380 cm, och bilen var benämnd sopvagn.
Detta är inte det märkliga med bilen utan det anmärkningsvärda är följande:
- Bilens modellbeteckning, L242 CFX. Än om modellserien benämndes L245 så var modellbeteckningarna oftast L248 eller L249 med tilläggsbokstav.
- Bilens chassinummer var 245-6602, så med tanke på detta samt årsmodell 1954 och angiven totalvikt av 11000 kg så bör bilen ju verkligen ha tillhört L245-serien, än om L245 egentligen bara var klassad för 10 tons totalvikt.
- Så långt verkar ändå allt vara i sin ordning, men L245-seriens bilar hade enligt all upptänklig litteratur och utsagor en 100 hkr dieselmotor typ VDC (tidigare typ VDA), men just denna bil hade en 105 hkr bensinmotor (som då rimligtvis bör vara av typ A6). Bilen var inte ombyggd efter leverans/registreringsbesiktning utan den levererades med bensinmotor från fabriken i Göteborg.
Anledningen till att man valt ett 245-chassi var väl att man ville komma åt den högre totalvikten.
Annars var ju L230 det enda alternativet i det tyngre sortimentet med bensinmotor vid den tiden, men denna erbjöd bara knappt 9 tons totalvikt. (L220 hade ännu lägre totalvikt, knappt 8 ton.)
Men det bör ju ha varit starka skäl för att lägga i en bensinmotor i L245-chassit.
1954 kunde man ju annars lika gärna valt ett chassi från en L385 Viking som var typad för 11 tons totalvikt (åtminstone med D67-motorn - hur det var för Synvillan vet jag inte) och försett det chassit med bensinmotor, eller det är en omöjlighet …..?
Kan man genom den unika modellbeteckningen L242 CFX utläsa hur bilen var uppbyggd?
Var bilen en officiell modellvariant eller rör det sig bara om ett eller något enstaka exemplar som blivit byggd med bensinmotor på en enskild kunds speciella begäran, eller fanns det fler bilar än denna med ”fel” motor?
// Kjell N