En unik Volvo L245 Rundnos

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

En unik Volvo L245 Rundnos

Inläggav S-V L44 » 31 aug 2011, 19:23

Helsingborgs Renhållningsverk ägde under mitten av 1950-talet en unik Volvo benämnd L242 CFX. Bilen blev registreringsbesiktigad i januari 1954.
Eftersom bilens totala längd var 8 meter men lastutrymmet endast 2,8 meter, samt antalet ”lagliga” passagerare var 3 stycken, så hade bilen sannolikt en manskapshytt.
Axelavståndet var ovanligt korta 380 cm, och bilen var benämnd sopvagn.

Detta är inte det märkliga med bilen utan det anmärkningsvärda är följande:
- Bilens modellbeteckning, L242 CFX. Än om modellserien benämndes L245 så var modellbeteckningarna oftast L248 eller L249 med tilläggsbokstav.
- Bilens chassinummer var 245-6602, så med tanke på detta samt årsmodell 1954 och angiven totalvikt av 11000 kg så bör bilen ju verkligen ha tillhört L245-serien, än om L245 egentligen bara var klassad för 10 tons totalvikt.
- Så långt verkar ändå allt vara i sin ordning, men L245-seriens bilar hade enligt all upptänklig litteratur och utsagor en 100 hkr dieselmotor typ VDC (tidigare typ VDA), men just denna bil hade en 105 hkr bensinmotor (som då rimligtvis bör vara av typ A6). Bilen var inte ombyggd efter leverans/registreringsbesiktning utan den levererades med bensinmotor från fabriken i Göteborg.

Anledningen till att man valt ett 245-chassi var väl att man ville komma åt den högre totalvikten.
Annars var ju L230 det enda alternativet i det tyngre sortimentet med bensinmotor vid den tiden, men denna erbjöd bara knappt 9 tons totalvikt. (L220 hade ännu lägre totalvikt, knappt 8 ton.)
Men det bör ju ha varit starka skäl för att lägga i en bensinmotor i L245-chassit.
1954 kunde man ju annars lika gärna valt ett chassi från en L385 Viking som var typad för 11 tons totalvikt (åtminstone med D67-motorn - hur det var för Synvillan vet jag inte) och försett det chassit med bensinmotor, eller det är en omöjlighet …..?
Kan man genom den unika modellbeteckningen L242 CFX utläsa hur bilen var uppbyggd?
Var bilen en officiell modellvariant eller rör det sig bara om ett eller något enstaka exemplar som blivit byggd med bensinmotor på en enskild kunds speciella begäran, eller fanns det fler bilar än denna med ”fel” motor?

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: En unik Volvo L245 Rundnos

Inläggav Lars-Gunnar » 03 sep 2011, 20:02

Hej S-V L44

När jag läste ditt inlägg blev jag verkligen nyfiken och konsulterade mina tre Volvoböcker. Vad jag kom fram till är följande.

1944 erbjöds VDA-motorn till hugade bussköpare samtidigt som bensinmotorn på 5,65 liter och 105 hästkrafter också var tillgänglig. Den hade beteckningen FE och erbjöds också till köpare av L140-serien.

Under kriget beställde militären ett antal Volvolastbilar (TLV141/142) men först sedan Volvo bytt FC-motorn om 90 hästar till FE-motorn på 105 och denna modifierades sedan som typ A för civilt bruk i början på 50-talet för rundnosar och fick beteckningen L233 och kom att användas till olika påbyggnader och som buss.

Volvos benämning på sopbil var då Typ 3. Alltså skulle L242CFX betyda något i stil med Civil, Bensinmotor, Sopbil. Det är vad jag tror i alla fall.

Volvos benämningar kunde vara VKP=VolvoKarossPansar till exempel.

Dessa sopbilar av rundnostyp hade vanlig manskapshytt så tre passagerare kanske inkluderar chauffören också för två rymdes på bänken.

L242 finns inte i Volvoböckerna. Finns L245-serien L246, L248 och L249.
L246 har 3,4 men inte 3,8 meter axelavstånd, däremot har L152 detta avstånd.
Totalvikten på 11,000 kg tyder på att konfigurationen är 6 x 2.

Bilderna i boken visar ett Norbaggregat på en bussliknande kaross samt några rundnosar med lämmar som är till för att hämta latriner.

Lars-Gunnar:)
Lars-Gunnar
 

Re: En unik Volvo L245 Rundnos

Inläggav S-V L44 » 04 sep 2011, 01:33

Observera att bilen inte var 6x2 utan 4x2 eftersom antalet bärande däck är angivet till 6 stycken. Dessutom står det inte någon annorlunda angivelse i rutan för Axelavstånd så det bör inte röra sig om annat än en tvåaxlad bil.
Och observera vidare att årsmodellen var 1954, så alla LV150, LV140, etc. kan man utesluta eftersom de var tillverkade under 1940-talet. Chassinumret 245-6602 indikerar dessutom att chassit verkligen var ett L245-chassi.
Ett tag var jag också inne på linjen att det kanske skulle kunna varit en latrinbil.
Men jag tror nog ändå att det var en ordinär sopbil eftersom tjänstevikten är tämligen hög (ungefär cirka 1000 kg högre än för en vanlig tippbil).
Jag tror också att man med valet av chassi ville komma åt den högre totalvikten men ändå ville ha en bensinmotor så man beställde helt enkelt en specialvariant som kanske inte fanns officiellt.
Skillnaden i bränsleekonomin på den tiden i början och mitten av 1950-talet var inte tillnärmelsevis densamma som vi ser idag, så bensinmotorer var fortfarande klart konkurrenskraftiga.
Unik är bilen nog i alla fall med kombinationen av L245-chassi och en 105 hkr bensinmotor.
Jag lägger in en kopia på regbeviset var det klart och tydligt framgår hur bilen var utrustad.
Men nu när jag studerar det lite närmre så är det något som inte riktigt stämmer:
Fordonets längd var angivet till 800 cm. Axelavståndet var 380 cm. Men lastutrymmets överhäng var endast 40 cm (lastutrymmets längd var 280 cm). Om man utgår från dessa mått så borde väl måttet framför framaxeln egentligen vara 380 cm, eller hur?
Men det är väl rätt orimligt? Vilket framöverhäng hade egentligen en normal L245 egentligen? Var det cirka 110-120 cm så som en Scania-Vabis Regent?
Så vilket mått är då felaktigt angivet? Totallängd, axelavstånd eller överhäng bak?

M2208 - Volvo L242 CFX - 1954 - Ch # 245-6602 - Kort 1a- LR.JPG
M2208 - Volvo L242 CFX - 1954 - Ch # 245-6602 - Kort 1a- LR.JPG (67.96 KiB) Visad 8721 gånger

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: En unik Volvo L245 Rundnos

Inläggav Lars-Gunnar » 04 sep 2011, 22:43

Kjell, du har ju rätt i att det inte kunde varit en 3-axlig bil. Jag tänkte inte på att man inkluderat lastförmågan med lastbilens tomvikt. Om den bara lastade lite över 4 ton så var det ju en 2-axlig bil.

Det där med måtten som jag skrev om och som utgick från Volvos böcker var bara för att visa vad som fanns att tillgå då. En L245:a med så kort axelavstånd måste helt klart ha varit en sopbil med t.ex ett Norbaaggregat på en frambyggd bil typ L75. Den hytten hade tillgång till extraplatser för tre sopgubbar förstår jag nu utöver chauffören.

Jag tror att överhänget är felaktigt för på den sopbil som finns i Volvoboken är sopbilens bakhjul väldigt nära "ändan" på sopaggregatet. Jämfört med dagens sopbilar är det ju en markant skillnad.

Jag antar att bilen blev ombyggd och fick motorn inne i hytten.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 


Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster