Volvo L36/L37 Sopbil

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Volvo L36/L37 Sopbil

Inläggav Anders Roger Larsson » 27 aug 2011, 05:38

Bild

Om detta nu är en L36/L37 - hur ser man skillnad på dessa?

Fotograferad 1971.
Senast redigerad av Anders Roger Larsson 30 aug 2013, 17:15, redigerad totalt 2 gånger.
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 jul 2007, 18:12
Ort: Arvika

Re: Volvo L36/L37 Sopbil

Inläggav S-V L44 » 27 aug 2011, 10:46

(Heter Volvos modellserier t.ex. L36 resp. L37 eller L360 resp. L370? Personligen föredrar jag att kalla dem som det senare alternativet.)
L360 Friske var en tämligen ovanlig modell och endast tillverkad i knappt 1100 exemplar.
Motorn var också försedd med en svag 90 hk ED-bensinmotor, ärvd från L340-modellen.

Det har skrivits en del om L360 Friske tidigare viewtopic.php?f=1&t=38.

Jag vet inte alla de yttre skillnaderna mellan L360 och L370 eftersom jag hittills har sett ytterst få foton av L360-modellen.
Men jag skulle bedöma att bilen på fotot ovan är en L370 med tanke på däcksbestyckningen, förmodligen 8.25x20 eller t.o.m 9.00x20 på framaxeln.
L360 Friske hade "bara" 7.50x20 eftersom bilen hade ett chassi anpassat för lättare arbetsuppgifter.

För att komplicera saken ytterligare:
Av L370-serien med bensinmotor (oftast kallad Brage) så fanns det ju modellbeteckningar som heter t.ex. L370, L373, L374, etc. med chassinummer som börjar på 370-xxxx.
Av L375-serien med dieselmotor (oftast kallad Starke) så var motsvarande modellbeteckningar t.ex. L375, L378, L379, etc. med chassinummer som börjar på 375-xxxx.
De exakta skillnaderna mellan alla dessa modeller kan jag inte reda ut till fullo.

Man kan även läsa lite här http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_Brage

// Kjell N
Senast redigerad av S-V L44 27 aug 2011, 11:55, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Volvo L36/L37 Sopbil

Inläggav Anders Roger Larsson » 27 aug 2011, 11:21

Tackar för detta :-)
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 jul 2007, 18:12
Ort: Arvika

Re: Volvo L36/L37 Sopbil

Inläggav S-V L44 » 27 aug 2011, 21:28

I ett annat av forumets allra tidigaste skede gjorde Bo Norvinge denna utveckling av Volvos "Starkemodeller":
På annat ställe i ”Allmänt veteransnack” närmare bestämt ”Volvo Friske” fick vi till slut en fin förklaring på ämnet av Bernt.
Detta kommer osökt in på Volvo ”Starke” som samlingsnamnet på Brage, Friske, Starke och Raske i folkmun var.

Mer krångligheter från Volvo:
Se här…

L360 var ju Friske lite inofficiellt (55-57)
L365 var med diesel. (55-56)
L370 var den större modellen med bensinmotor och kallades Brage. (54-63)
L375 hade samma totalvikt som Brage med var utrustad med dieselmotor. Denna fick namnet Starke. (54-62)

Detta var de gamla i ”300-serien”.
De i ”400-serien” var…

L465 Starke
L475 Raske
Båda med dieselmotor men Raske hade nästan tonnet högre totalvikt. (61-65)

Alltså gamla Starke blev nya Raske eller hur man nu ska se det. (L375 blev L475?)
Nåja, nu fick ju nya Starke drygt ett ton högre totalvikt än gammel-Starke. (L375-L465)


Det är för övrigt en observation man gör om man betraktar bilden att Be-Ge-hytten ser ganska "ny" ut,
Eftersom L360/L365 tillvekades under en mycket brgränsad tid 1955-56 så stämmer inte hyttens utseende med dessa årgångar.
Om bilen sedan är en L370 eller L375 kan man ju bara lyssna sig till eller se om man lyfter på huven, men det låter sig ju tyvärr inte göras på bild.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp


Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster