F89 grill

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

F89 grill

Inläggav Skandinaven » 24 jul 2011, 23:33

Hejsan!

Iblandt kan man observera enkelte av Volvo F89 modellerna´s svarte bakelitgrill, er dubbel så tykt som normalt från fabrikken av.
Hvad är det,- vet ni om der kanske er monterad intercooler på en sådan F89 ?

Hälsn. Skandinaven
9918_1149507576513_1192300373_30422010_3457854_n.jpg
9918_1149507576513_1192300373_30422010_3457854_n.jpg (73.85 KiB) Visad 9070 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: F89 grill

Inläggav Thomas Almen » 25 jul 2011, 11:28

89´erna gick inte bygga högerstyrda, p.g.a den lutande motorn. Volvo tog då fram en 88 på 290 hk istället. Dom hade den där grillen. Det fanns 88´er provbilar med Intercooler, bl.a Tobiassons i Göteborg och Boliden Mineral hade såna, som kallades "gristrynen" :D
Thomas Almen
 

Re: F89 grill

Inläggav Skandinaven » 25 jul 2011, 15:07

Tacksam för info och gristrynen, Thomas.
Det är korrekt, at jag bara har observerad på engelska utgaver av F89,- men hvad betyder " lutande motor " ?
En 88 motor på 290 hk istellet,- hvad gorde Volvo då med denna motor, så den fick gristrynen ?
Hälsn. Skandinaven.
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: F89 grill

Inläggav Thomas Almen » 25 jul 2011, 15:23

Motoren sto på skrå... Ble det bedre? :wink: . Antagligen nån tidig Intercooler för å höja effekten.
Thomas Almen
 

Re: F89 grill

Inläggav Skandinaven » 25 jul 2011, 18:17

Jovist - kunne vara interessant at se med tippet hytt.
Skandinaven
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: F89 grill

Inläggav Thomas Almen » 25 jul 2011, 18:23

Har dessvärre aldrig sett det. Men minns ett reportage i Volvo PåVäg på 70-talet om dom, där kan det funnits bilder.
Thomas Almen
 

Re: F89 grill

Inläggav janne59 » 12 aug 2011, 10:34

Hej.
När jag under slutet av 70-talet och början av 80-talet jobbade som lastbilsmek i Lidköping kom det ibland in en svenskregistrerad F88 av den modell som beskrivs i denna tråden. Den hade Engelska specifikationer med allt vad det innebar när man skulle byta någon del.
Jag har dock inget minne av att det såg annorlunda ut när man hissat upp hytten. Det största problemet var väl att ratten satt på höger sida. (Växla med "fel" hand är inte det lättaste.) Varenda gång man skulle köra in bilen gick man in hyttten på vänster sida.

Jan Johansson
janne59
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 15 sep 2010, 21:58


Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

cron