Volvo

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Volvo

Inläggav Anders Roger Larsson » 15 jul 2011, 07:36

Bild

Kan detta vara en LV15?
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 jul 2007, 18:12
Ort: Arvika

Re: Volvo

Inläggav Stellan » 15 jul 2011, 23:11

En helt fantastisk bild, knivskarp och med en hel massa detaljer att studera...många tack för att du ids att lägga ner arbete på att låta oss andra ta del av en sådan skatt :D

Jag gillar det hemmagjorda takräcket och blinkersplaceringen...och positionsljusen på taket. Men luftintaget på sidan bredvid grillen och skärmarna tycker jag påminner väldigt mycket om Scania-Vabis, eller är jag helt ute och cyklar nu (igen)? En annan sak som jag tycker ser lite skum ut är det som finns mitt på taket alldeles ovanför rutan...vad kan det ha varit?

Jag kollade lite på LV 15, men någon sådan hittade jag inte. Däremot så hade Volvo en serie som hette LV 151 - 154 och som tillverkades mellan 1947 och 1949 i 2647 exemplar. Kanske någon kunnig person kan hjälpa oss med en riktig identifiering :wink:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Volvo

Inläggav S-V L44 » 16 jul 2011, 00:01

Jag håller med att det är en trevlig bild, men jag skulle nog tvivla lite grand på att det skulle vara en bil ur LV15- eller LV150-serien av några anledningar.
1.) LV15- eller LV150-serien hade såvitt jag kan bedöma 8 hjulbultar, och bilen på bilden verkar bara ha 6 hjulbultar.
2.) LV15- eller LV150-serien hade en dieselmotor (VDA) och dessa bilar hade oftast en liten skylt var det stod "Diesel" på kylargrillen. (Nu verkar dock kylargrillen vara bytt eftersom de kromade utsmyckningsribborna saknas, så det kan vara en felaktig bedömning.)
3.) Nyström-hytten har en "panorama-bakruta". Hytten är utan tvekan en "gammal" Nyström-hytt, men inte så gammal så att den skulle vara tillverkad under 1940-talet då dessa äldre hytter hade enkla centralt placerade bakrutor av lite varierande storlek. Dessutom har dörrarna ventilationsrutor som saknades på de äldre hytterna. Jag skulle tro att hytten snarare skulle kunna vara tillverkad cirka 1953-55 främst p.g.a. panorama-bakrutan.
4.) Backspeglarna är av den rektangulära typen som kom cirka 1950. (Nyströms egendesignade karaktäristiska backspeglar introducerades senare.) På 1940-talet fanns nog mestadels små runda backspeglar.

Nu kan hytten och backspeglarna ju vara utbytta då fotot kanske är taget sent 1950-tal eller tidigt 1960-tal, men min bedömning är ändå att bilen skulle kunna komma från en av de sista Rundnos-serierna med bensinmotorer, dvs. antingen L220 eller L230 som tillverkades från 1949 respektive 1951. Officiellt slutade de väl att tillverkas 1954 men det finns bilar som har modellår 1955 från dessa serier.

Luftintaget som nämns återfinns faktiskt på flera andra bilar ur L230-serien, bl.a. militära L233.

Så mitt tips är att bilen är en L233 än om hjulbasen som bestämmer den sista siffran kan vara lite svårbedömd p.g.a. bildvinkeln.

Eftersom regnumret tydligt framgår så går det naturligtvis att kolla vilken modell bilen verkligen är, så det kan kanske komma fram så småningom.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp


Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst