Dansk AGA nostalgiker

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Dansk AGA nostalgiker

Inläggav Skandinaven » 07 jul 2011, 11:15

Hejsan!

Jag havde lovat, at den dag jag fandt et gammal foto av den danske AGA F89 med förlängd hytt, då ville jag sätte den inn.
Här är den så, årg. 1972 och 15 cm förlängd i hytten.

Hälsn. Skandinaven
AGA.jpg
Foto venligst udlånt av Ole Emil, senare chauffis på bilen
AGA.jpg (81.36 KiB) Visad 7436 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Dansk AGA nostalgiker

Inläggav ymmot10 » 07 jul 2011, 19:57

vilken skönhet
ymmot10
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 nov 2010, 10:39

Re: Dansk AGA nostalgiker

Inläggav Stellan » 07 jul 2011, 21:48

Här kommer de nuförtiden och snackar om XXL-hytt på FH16...det är inget nytt med det heller tydligen :mrgreen:

Det måste ha varit en fröjd att köra den bilen med luftkonditionering och en riktig säng, enda nackdelen verkar vara att han verkar ha haft en sådan där eländig gasoleldad thermotron-värmare. Men det är ett väldigt stilrent och fint ekipage :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Dansk AGA nostalgiker

Inläggav gunnilse » 07 jul 2011, 22:00

Blir riktigt snyggt med den förlängningen av hytten.
Sen de senaste har det byggt mänder av den nyare förlängda varan under en tid, å vart några riktigt häftiga nya byggen mest tung dragare som testats styggt..
gunnilse
 

Re: Dansk AGA nostalgiker

Inläggav Skandinaven » 08 jul 2011, 11:37

Hej!

Jeg minns endnu bilen fra min hemkommun, början 72 talet och historien omkring denna bilen er lite sparsam.
Iblandt kjörde den mycket til Bremerhaven efter ilt och gassor til danska sjukhuse och den havde en sösterbil, men den var som bil och släp, en skåpbil, som hentade flaskor med många olika gassor, argon iblandt.
Jag söker endnu lite mera information om begge bilar, men jeg tror dom blev förlänget i hytten ved Säby Karosseri, Nordjylland och er de enaste i Danmark, med denna utvidelse på hytten av Volvo F89. Klart det var luxus på denna tiden och tilmed takmonterad aircon. plysbeklädning i hytten og 20 ljus back om traileren, som jag minns den.
Bilen blev senare solgt til en dansk åker som kjörde Grekenland och mellanöstern, den blev malet svart och röd.

Den annan skåpbilen, blev ochså solgt på samma tid ( begga nya F12 ) men den blev liten mera " costum truck " med en grill från en Scania och et såkaldt " koögon " på sidan av sovkabinen, hvilket jag inte bifalder, jag synes nemlig bedst om den originale och stilrene bil,- samt monterad en extra axel på släpet,- den var nemlig bara 2 axlad, når den kjörde på Tyskland. Jag vet inte hvorfor, men den takmonterade aircon. finns inte länger, kanske den var i stykker, vem vet ?

Här ser ni den annan bil, ochså venligst utlånt af Ole Emil, Danmark.

Hälsn. Skandinaven
hpqscan0001.jpg
hpqscan0001.jpg (75.46 KiB) Visad 7353 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark


Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster