Modellöversikt

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Modellöversikt

Inläggav S-V L44 » 24 jun 2011, 00:01

Jag tycker alltid att det är svårare att leta information om Volvo om man jämför med den andra svenska lastbilstillverkaren. :roll:
Nu har jag hittat en holländsk site Old Skool Volvo Trucks http://www.oldskoolvolvotrucks.nl/WEBSI ... EDENIS.htm var man kan få fram vissa delar av information inom varje modellbeteckning, t.ex. motortyp, tillverkat antal, etc.. Speciellt antalet tillverkade fordon inom varje modellserie var intressant.
I övrigt är ju siten tyvärr inte så informativ och framförallt är den lite trälig att navigera i, men varje halmstrå uppskattas.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Modellöversikt

Inläggav Stellan » 25 jun 2011, 18:09

Det är som sagt lite snårigt med volvos modellbeteckningar, chassienummer och motorer. Jag har lite frågetecken om den holländska sidan...det står LV1 till LV4, och det ställer jag mig lite frågande till. Den första modellen hette ju LV4 och fanns i olika versioner, sedan kom LV6 1929 också den i olika versioner. Vi får hjälpas åt med att snoka reda på detaljer om detta, jag ska se vad jag hittar i gömmorna och kan bidra med lite senare

Jag bifogar ett foto på en LV60 från 1929 så länge...(bilen till vänster alltså) :lol:
LV60-VHK 027c.JPG
LV60-VHK 027c.JPG (254.43 KiB) Visad 15597 gånger


/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Modellöversikt

Inläggav Lars-Gunnar » 27 jun 2011, 23:20

Macken ser ju inte dum ut. Det är Volvos dumptruck i USA då Volvos egna verkar föra en tynande tillvaro. Mack har alltid uppfattats som en riktig lastbil bland truckers over there.

Lars-Gunnar som inte kunde låta Macken bli onämnd. :)
Lars-Gunnar
 

Re: Modellöversikt

Inläggav Stellan » 30 jun 2011, 23:51

Jag tyckte inte om hytten på macken invändigt, den kändes lite trång med en svajig "fåtölj" som förarstol och lite knölig att köra...men den ser onekligen tuff ut. Men LV6:an från 1929 är också en tuffing som hängt med i många år, och som är minst lika rolig att köra som macken

För att göra avsteget från ett modernt fordon lite mer veteranaktigt så kan man ju nämna svenska Mack också, det vill säga: Herrar Mathiasson, Andersson, Collin och Key :mrgreen:

http://sv.wikipedia.org/wiki/MACK

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Modellöversikt

Inläggav Stellan » 09 jul 2011, 22:13

För att återknyta till Kjells ursprungliga tråd så har jag en lista på de sista chassienumren för modellerna LV 3000 1961 till FL10 1992. Den kanske kan vara en grund att stå på i början när man ska försöka bygga upp statistik och struktur på volvos olika modeller. Någonstans har jag dessutom en lista på vilka motorer som satt i vilka chassier, ska leta efter den lite senare.

Min fråga till forumet är om det finns fler intresserade av den här historien, och som kan tänka sig att bidra med information, kunskap...och inte minst glada tillrop :wink:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Modellöversikt

Inläggav S-V L44 » 09 jul 2011, 23:10

Jag är definitivt intresserad av att utforska Volvos modellprogram lite mer.
Det är ju ofta så på 1940- och 50-talets Volvo att det finns samma chassinummer inom en och samma modellserie, men det verkar vara avhängigt om bilen t.ex. är fyrhjulsdriven, har boggi, etc..
Detta är mycket konfunderande. (Scania har mycket rakare och lättolkade nummerserier.)
Tänk om man bygger om en tvåaxlad bil till boggi och då plötsligt finns det två bilar med samma chassinummer. Vilken är "äkta" och vilken är "falsk"? :roll:

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Modellöversikt

Inläggav Anders Ason » 10 jul 2011, 08:26

Intressant, men märkligt att våra registermyndigheter accepterat detta?
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Modellöversikt

Inläggav S-V L44 » 10 jul 2011, 11:31

Det är väl egentligen så att två olika bilar inte har samma chassinummer vid utleverans från Volvo, än om det kan bli så tokigt vid registreringsbesiktningen.
I det officiella chassinumret skall det ingå ett prefix som återspeglar modellbeteckningen.

Ta t.ex. LV12-serien var det står antingen 120- eller 125- framför chassinumret.
Men ibland kan det slarvas med detta prefix (som kanske "glöms" bort av besiktningsmannen) och då plötsligt finns det två olika bilar med samma chassinummer.

Ett nyare exempel är två N86-or som faktiskt ståtar med samma chassinummer (24) hos Transportstyrelsen.
Den ena är 4x2 med regnummer ELG719 medan den andra är 4x4 och har regnummer GWJ375.

Att det lyckats passera två likartade fordon med samma chassinummer på detta sätt hos myndigheterna tycker jag är mycket märkligt. Det måste väl vara besiktningsinspektören som inte undersökt exakt hur det förhåller sig.
(Jag bör väl i sanningens namn också påpeka att även några Scania-Vabis ståtar med "felaktigt" chassinummer som egentligen är fullständigt orimligt. Om den ursprungliga bilarna med dessa nummer återfinns, så kan det ju faktiskt kan slumpa sig så att två olika bilar kan ha samma chassinummer, om än då av olika modell. I vissa fall kan man anta att t.ex. en 8:a tolkats som en 3:a, etc..)

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Modellöversikt

Inläggav Stellan » 12 jul 2011, 23:09

Att det kunde bli två fordon med samma chassienummer före datorernas intåg det förstår jag, men att en dator inte slår bakut när den får motstridiga uppgifter är lite mer underligt.

I Pv-klubbens matrikel nämns en liten kuriositet angående detta. Enligt den så upptäcktes det att det sista tillverkade duett-chassiet saknade kaross, och att det numret annullerades. Resultatet av detta blev att antalet tillverkade duetter är mindre än antalet chassienummer.

Jag misstänker att lastbilstillverkarna gör på samma sätt om något liknande händer hos dem.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Modellöversikt

Inläggav Stellan » 14 jul 2011, 22:00

Nu blir jag lite orolig :shock: ...är vi bara fyra stycken på forumet som är intresserade av volvos modellöversikt när det gäller deras lastbilar?

Man behöver absolut inte ha någon bakgrund i branschen eller ha haft något med den att göra tidigare... tankar, åsikter, frågor eller bara ett intresse av volvos lastbilar är mycket välkomna i den här tråden. Tillsammans kanske vi kan få till något som man kan ha nytta av när man letar efter information och inte vill söka på google :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Modellöversikt

Inläggav S-V L44 » 15 jul 2011, 06:58

På samma sätt som du Stellan, så blir jag också orolig.
Men vi får kanske gripa tag i det själva och med gemensamma krafter förhoppningsvis försöka få fram en tabell liknande den som du ju faktiskt vaskade fram över Scanias modellprogram. Den tabellen är långt ifrån komplett (om man vill studera ytterligare detaljskillnader på fordon inom samma modellserie men av olika årgångar) men tabellen ger ändå en utmärkt översikt, och tillsammans med Björn-Eric Lindhs bok om Scania så har man ett relativt bra utgångsläge för att kunna bygga på med egna "upptäckter".

Med två stora lastbilstillverkare i landet så tycker jag att eftervärlden borde kunna ges liknande underlag för framtida efterforskningar, och där ter sig tyvärr Volvos struktur lite "rörig" vid en jämförelse.
Christer Olssons bok Landsvägen Riddare är en utmärkt bok, men man skulle vilja få fram lite mer detaljinformation kring de olika modellprogrammen.

Om man skrollar lite i den tabell som den holländska siten (länken ovan) producerat till höger på sin sida, så ger den ju faktiskt bra grundförutsättningar i form av modellbeteckningar, hjulbaser, motoralternativ, etc., men sedan saknas det mycket ytterligare kött på benen.
Man kan förresten undra varifrån holländaren fått fram uppgifter kring antalet tillverkade enheter?

För mig återstår det mycket att kunna bringa klarhet i hur Volvo resonerade.
Bara för att nämna ett exempel ur modellfloran, så kan man titta på två bilar ur LV130-serien (eller hur kallades serien officiellt?, var det kanske LV13, eller rent av L13 som holländaren skriver?, eller LV1300 som finns på en del broschyrer och instruktionsböcker).
Vad är det egentligen för skillnad mellan en LV133 och en LV137. Båda har samma hjulbas (4100 mm) och är utrustade med samma 90 hk motorer. Båda modellerna verkade ha tillverkats under samma årgångar. Tittar man på chassinumren så har en 133:a prefixet 130- medan en 137:a har prefixet 137-, men bilarna kan därefter sannolikt ha samma chassinummer.

Sedan skrev du Stellan
Jag misstänker att lastbilstillverkarna gör på samma sätt om något liknande händer hos dem.

Det är alldeles riktigt för jag har sett exempel på att Scania-Vabis uppgraderat en 2L13 till en L44 så att dess chassinummer faller utanför tabellen som jag nämnde inledningsvis. Sådana lösningar kan verkligen förbrylla om man nu skulle råka stå med ett sådant fordon som man vill renovera. Därför kan tabeller av olika slag komma till stor nytta för att försöka reda ut begreppen.

Jag vet inte hur man bäst kan åskådliggöra tabeller och göra dem "levande" (dvs. var vi alla skulle kunna tillföra väsentlig information eller ta bort irrelevant sådan) i detta forum. Det hade kanske varit bra om man kunde börjat samla in och strukturera upp information i t.ex. ett Excel-ark.

Nu är ju alla individer inte lika intresserade av sådant här men min förhoppning vore ju att vi skulle vara fler än tre, fyra "i hela världen".

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp


Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster