På samma sätt som du Stellan, så blir jag också orolig.
Men vi får kanske gripa tag i det själva och med gemensamma krafter förhoppningsvis försöka få fram en tabell liknande den som du ju faktiskt vaskade fram över Scanias modellprogram. Den tabellen är långt ifrån komplett (om man vill studera ytterligare detaljskillnader på fordon inom samma modellserie men av olika årgångar) men tabellen ger ändå en utmärkt översikt, och tillsammans med Björn-Eric Lindhs bok om Scania så har man ett relativt bra utgångsläge för att kunna bygga på med egna "upptäckter".
Med två stora lastbilstillverkare i landet så tycker jag att eftervärlden borde kunna ges liknande underlag för framtida efterforskningar, och där ter sig tyvärr Volvos struktur lite "rörig" vid en jämförelse.
Christer Olssons bok Landsvägen Riddare är en utmärkt bok, men man skulle vilja få fram lite mer detaljinformation kring de olika modellprogrammen.
Om man skrollar lite i den tabell som den holländska siten (länken ovan) producerat till höger på sin sida, så ger den ju faktiskt bra grundförutsättningar i form av modellbeteckningar, hjulbaser, motoralternativ, etc., men sedan saknas det mycket ytterligare kött på benen.
Man kan förresten undra varifrån holländaren fått fram uppgifter kring antalet tillverkade enheter?
För mig återstår det mycket att kunna bringa klarhet i hur Volvo resonerade.
Bara för att nämna ett exempel ur modellfloran, så kan man titta på två bilar ur LV130-serien (eller hur kallades serien officiellt?, var det kanske LV13, eller rent av L13 som holländaren skriver?, eller LV1300 som finns på en del broschyrer och instruktionsböcker).
Vad är det egentligen för skillnad mellan en LV133 och en LV137. Båda har samma hjulbas (4100 mm) och är utrustade med samma 90 hk motorer. Båda modellerna verkade ha tillverkats under samma årgångar. Tittar man på chassinumren så har en 133:a prefixet 130- medan en 137:a har prefixet 137-, men bilarna kan därefter sannolikt ha samma chassinummer.
Sedan skrev du Stellan
Jag misstänker att lastbilstillverkarna gör på samma sätt om något liknande händer hos dem.
Det är alldeles riktigt för jag har sett exempel på att Scania-Vabis uppgraderat en 2L13 till en L44 så att dess chassinummer faller utanför tabellen som jag nämnde inledningsvis. Sådana lösningar kan verkligen förbrylla om man nu skulle råka stå med ett sådant fordon som man vill renovera. Därför kan tabeller av olika slag komma till stor nytta för att försöka reda ut begreppen.
Jag vet inte hur man bäst kan åskådliggöra tabeller och göra dem "levande" (dvs. var vi alla skulle kunna tillföra väsentlig information eller ta bort irrelevant sådan) i detta forum. Det hade kanske varit bra om man kunde börjat samla in och strukturera upp information i t.ex. ett Excel-ark.
Nu är ju alla individer inte lika intresserade av sådant här men min förhoppning vore ju att vi skulle vara fler än tre, fyra "i hela världen".
// Kjell N