Truck & Bus Transportation

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Truck & Bus Transportation

Inläggav Lars-Gunnar » 02 maj 2011, 21:48

Hej svejs!

Truck & Bus Transportation berättelse om N86, NB86, F88, FB88 and G88 I Australien med början 1967.
Tala om en utförlig presentation av F86 tekniskt på alla upptänktliga vis. Svenskarnas tester av nya bilar ligger i lä här. Mycket får man veta. Klicka på bilderna och läs. Fotona på lastbilarna har så snygga solskydd. Säkert gjorda i Australien som har mycket erfarenhet av lastbilar, påbyggnader och släp av alla slag. Klicka på allt om ni har lust. Ni kanske får veta något nytt. Använd Google translator om ni inte hajar språket. Kopiera och klistra.

Länk: http://www.hunteroldtrucks.com/HunterAV ... ml#Welcome

Off topic. Grusekipagen som harq upptill 5-6 släpvagnar har en motor i bilen och en motor under sista släpet på 400-500 hk så föraren har 2 växelspakar och annat att hålla reda på. Slut på svamlet.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Truck & Bus Transportation

Inläggav Stellan » 02 maj 2011, 22:11

En fantastisk sida, här kan man ju sitta i många timmar och se Volvos historia ur en annan synvinkel än den svenska. Kul att se en G88 8x4 med ett treaxligt släp en bit ner på sidan, sådana gick väl antagligen bara i Australien...normalt på 8x4 så tar man väl en vanlig F-modell och utgår från?

De har till och med tänkt på modellbyggare också, kolla på den här ritningen :D http://www.hunteroldtrucks.com/modeller ... %20N88.pdf

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Truck & Bus Transportation

Inläggav johnny013 » 06 maj 2011, 11:33

Hej, bara undrar varför det var omöjligt att använda F89 med högerstyrning i England men det funkade i Australien .
Vippade dom spisen åt andra hållet eller???
Bara Nyfiken. :P
johnny013
 
Inlägg: 134
Blev medlem: 13 feb 2008, 15:20
Ort: motala linköping

Re: Truck & Bus Transportation

Inläggav Pickos » 10 maj 2011, 21:12

johnny013 skrev:Hej, bara undrar varför det var omöjligt att använda F89 med högerstyrning i England men det funkade i Australien .
Vippade dom spisen åt andra hållet eller???
Bara Nyfiken. :P


Bra fråga!
Men det verkar som att man bara sålde G89 i Australien, inte F-modellen. Var det inte något med styrväxeln som gjorde att F89:an inte gick att bygga högerstyrd? Kanske lyckades man lösa det annorlunda på G-modellen?
Marknadsfördes G89 i Storbrittanien?
1:a Korinthierbrevet 10:15
Pickos
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 16 jan 2008, 00:58
Ort: Kalmar/Sverige

Re: Truck & Bus Transportation

Inläggav Lars-Gunnar » 10 maj 2011, 22:19

Både England och Australien har vänstertrafik så då har de ratten på höger sida. F 89 var den bil som kom till England och hade 290 kusar. Den hade en liten utbuktning i kylaren för att få plats med motorn. Ingen G89 så vitt jag sett i ett engelskt forum som hade 13120 träffar på ordet Volvo så G89 med sin "set axle back" arrangemang var för Australien och givetvis Sverige.

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar
 

Re: Truck & Bus Transportation

Inläggav Stellan » 10 maj 2011, 22:49

Jag tyckte att jag kände igen frågan lite vagt...och konsulterar man den eminenta sökmotorn på forumet så dyker den här länken upp viewtopic.php?f=1&t=959&p=6293&hilit=england+F89#p6293 :D Men det svarar ändå inte på frågan om de tidiga högerstyrda F och G-modellerna i Australien :?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg


Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron