Rambredd??

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Rambredd??

Inläggav backztrom » 27 feb 2011, 20:16

Finns det någon som vet om f/g88/89 har samma rambredd som f10-12? Såg att Stellan hade skannat in någonting i en tråd men det var tyvärr borttaget,så om du kan Stellan, lägg gärna ut igen. Överkursfrågan ; vad gäller för Ch230? har dom samma ram som vanliga f89 eller hade dom eget chassi?
Jag vet att axlarna är smalare men ramen? Borde bli ganska smalt mellan hjul-fjäderpaket-ram, och dålig styrvinkel, då det sägs att dom byggdes med framaxel från f86. Hur är det med nämnda f86, har dom samma rambredd som 89-89 eller ??

Om man inte frågar får man inte veta.

mvh Anders
backztrom
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 20 jan 2011, 18:35

Re: Rambredd??

Inläggav Reid Hulting » 27 feb 2011, 20:52

Hej, jag råkade på 70-talet ut för att två frambyggda 70-tals Volvo hade olika rambredd. Det var två 88-or eller två 89-or, kommer just nu inte ihåg vilket. Har för mig att förklaringen jag fick var att de bytt leverantör av ramarna :shock: .

Reid
Reid Hulting
 
Inlägg: 2410
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Rambredd??

Inläggav Stellan » 27 feb 2011, 20:54

Jag har haft lite otur med fotohinken, och de har slarvat bort en del bilder för mig. Men jag ska se om jag kan hitta dem på hårddisken igen...återkommer.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Rambredd??

Inläggav Stellan » 28 feb 2011, 16:08

Jag hittade uppgifterna till slut...trots oordning på hårddisken och i huvudet :P
För 8-serien så är uppgifterna från 1972, och det kan ju ha ändrats på de senare mdellerna :? Vad gäller Schweiz så hittar jag inget om att det skulle haft någon annan ram, förmodligen så var det väl bara att de hade trilexfälgar på framaxeln så att de blev lite smalare på så sätt.

Bild

Bild

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Rambredd??

Inläggav backztrom » 28 feb 2011, 18:23

Ok. Mycket imponerad,tack! Snabbt också! Lite konstigt att volvo höll sej med så många olika ramdimensioner under samma tid, både vad gäller livhöjd och tjocklek. Man kunde tro att F och N i alla fall delade ramar inom samma viktklass och motorstorlek, men nej, och att bredden var olika, bökigt att vara påbyggare förr. Är det nån som har info om ch230? Anledningen till att jag tar upp frågan igen är att jag "hittat" en med fräsch hytt och inlett lite korrespondans med ägaren som visat sej villig att avyttra, men man vill ju ha en "riktig" f89:a så frågan är vad förutom framskärmar och trilexfälgar som skiljer? Eller är det kanske fel att ändra på en i sverige så unik bil? Lättast vore att hitta rätt bil här hemma så vet ni om en boggi 89:a av senare årsmodell vore jag glad för info.

Mvh Anders
backztrom
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 20 jan 2011, 18:35

Re: Rambredd??

Inläggav lbs111 » 31 mar 2011, 17:48

Någon som vet när volvo gick upp en till rambredd på 85 cm ?
Dvs den breddning som hände efter ca 1990.
lbs111
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 04 mar 2010, 01:57

Re: Rambredd??

Inläggav Stellan » 03 jul 2011, 22:02

backztrom skrev: Är det nån som har info om ch230? Anledningen till att jag tar upp frågan igen är att jag "hittat" en med fräsch hytt och inlett lite korrespondans med ägaren som visat sej villig att avyttra, men man vill ju ha en "riktig" f89:a så frågan är vad förutom framskärmar och trilexfälgar som skiljer? Eller är det kanske fel att ändra på en i sverige så unik bil? Lättast vore att hitta rätt bil här hemma så vet ni om en boggi 89:a av senare årsmodell vore jag glad för info.

Mvh Anders

Jag vet inte om det är försent att svara på den här frågan, men nu har jag äntligen kommit ihåg att fråga volvofolk som var med på den tiden. Hytten är samma förutom skärmarna, de stack inte ut på CH-modellen som på de andra F88/89:orna. Sedan var de lite osäkra på om det inte var en smalare framaxel på schweizarnas bilar också, men det är inte säkert att det är så...forskar vidare på det :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Rambredd??

Inläggav backztrom » 21 dec 2011, 10:39

Ok!

Tack Stellan, det blir aldrig försent.
backztrom
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 20 jan 2011, 18:35


Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster