Sida 1 av 1

Broschyr F10/F12 1977

InläggPostat: 26 feb 2011, 23:23
av Stellan
Det har varit lite stiltje i den här avdelningen på forumet, så jag gör ett återupplivningsförsök :P . Tänk vad tiden går, de här modellerna har varit veteraner i fyra år nu...det är ju inte alls länge sedan de kom :shock: :mrgreen:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

(inlägg i ämnet mottages med stor tacksamhet) :wink:

/Stellan

Re: Broschyr F10/F12 1977

InläggPostat: 27 feb 2011, 01:38
av Reid Hulting
1978 bytte jag in min F88-32 1966, av chaufförerna kallad Saudi-Clipper, mot en ny Volvo F12 4X2 att ingå i mellanösternflottan. P.g.a. strejker :roll: på Volvo eller i England där många underleverantörer fanns så blev leveransen försenad flera gånger, och när den väl kom så var den märkt som en boggiebil, alltså F1225 på hyttsidan. I början på åttiotalet såldes den och exporterades till Bolivia.
Reid.

Re: Broschyr F10/F12 1977

InläggPostat: 27 feb 2011, 20:14
av Lasse Hsand
Var för något årsedan och tittade på en F10a från kronan men funderade lite förlänge så den blev skrotad. Det är ingen som vet av en sådan här. Det såldes ju ut en hel del av den här modellen. Lars
volvo F10.jpg
volvo F10.jpg (133.81 KiB) Visad 19452 gånger

Re: Broschyr F10/F12 1977

InläggPostat: 28 feb 2011, 19:28
av Stellan
Jag har också haft funderingar på just den modellen, korthytterna var inte speciellt vanliga på den tiden när de kom...har jag för mig. Så att bevara en sådan skulle verkligen vara trevligt :D

/Stellan

Re: Broschyr F10/F12 1977

InläggPostat: 28 feb 2011, 19:45
av Reid Hulting
Sålde för några år sen en sådan som på bilden upp till östersundstrakten (ångrar mig idag). Det var en -78 som gått här nere på Gotland som varit saltfritt sen -86. Den var i toppskick och med kapell. Hade bara gått 18000 välservade mil, mycket fin bil.

Reid.

Re: Broschyr F10/F12 1977

InläggPostat: 28 feb 2011, 19:48
av Bo Norvinge
Den hade tyvärr också fått 83-konverteringen som var vanlig under andra halvan av 1980-talet.

Re: Broschyr F10/F12 1977

InläggPostat: 28 feb 2011, 19:51
av Stellan
83-konvertering...vad är det? Jag har aldrig hört det begreppet förut :shock: :D

/Stellan

Re: Broschyr F10/F12 1977

InläggPostat: 28 feb 2011, 19:53
av Stellan
Jag lider med dig Reid...men å andra sidan om du hade haft den kvar så hade du haft i alla fall två spekulanter på den idag :P :wink:
Hur vanlig var den här hytten på den tiden? Jag tycker mig inte minnas att man såg dem så ofta.

/Stellan

Re: Broschyr F10/F12 1977

InläggPostat: 28 feb 2011, 20:00
av Reid Hulting
Nä det stämmer. Det var väl kanske mest militären. Nån enstaka civil har jag väl sett, några 2-axlade tippbilar bl.a.

Ska se om jag hittar igen reg.nr. på den, XHA någonting, den kanske bara står och skrotar nånstans uppe i Norrland.

Reid.

Re: Broschyr F10/F12 1977

InläggPostat: 28 feb 2011, 20:40
av Lasse Hsand
Bilen på bilden är fotad utanför Östersund. Men den var avtypen som användes som drivmedelsbilar med en stor kran bakomhytten. Ägaren hade köpt bilen för kranens skull och resten var tillsalu. Men jag skulle ju fundera så att bilen skrotades pga att någon behövde motorn resterna tror jag finns kvar. Men finns den du har på bild stående någonstans skulle jag inte fundera så länge. 8) . Lars

Re: Broschyr F10/F12 1977

InläggPostat: 28 feb 2011, 20:43
av Reid Hulting
Skall försöka hitta reg.-siffrorna, så kan du undersöka.
Reid.

Re: Broschyr F10/F12 1977

InläggPostat: 28 feb 2011, 21:58
av JohanW
Stellan skrev:83-konvertering...vad är det? Jag har aldrig hört det begreppet förut :shock: :D

/Stellan


Det betyder väl att bilen försetts med en grill som kommer från en nyare modell.

Re: Broschyr F10/F12 1977

InläggPostat: 28 feb 2011, 22:49
av Bo Norvinge
JohanW skrev:
Stellan skrev:83-konvertering...vad är det? Jag har aldrig hört det begreppet förut :shock: :D

/Stellan


Det betyder väl att bilen försetts med en grill som kommer från en nyare modell.


JohanW träffade helt rätt!
83-konvertering är ett ord som jag kom på i samma stund som jag skrev inlägget.
Det var en hel del F10-12 som fick modernare fronter. Emblemen brukar också bytas. Kronblen har däremot fått behålla orginalemblemen på dörrarna.

Re: Broschyr F10/F12 1977

InläggPostat: 28 feb 2011, 23:26
av Stellan
Ahh...ibland ser man inte skogen för bara träd :lol: Jag tittade såklart inte efter det, utan den lite högre hytten...så det kanske till och med skulle kunna vara en -81 kovertering då? :P :wink:

/Stellan

Re: Broschyr F10/F12 1977

InläggPostat: 11 mar 2011, 18:59
av Reid Hulting
Hej igen. Äntligen hittade jag igen hela reg.nr. på F10:an jag sålde, XHA223. Den är besiktigad i höstas och verkar vara i trafik, men man vet ju aldrig när ngn tröttnar på saker och ting så det är väl bara att ringa och fråga. Jag har försökt få en fax på vem som är ägare, men vet inte om bilregistret lagt ner.