Sida 1 av 1

Typbeteckningar L395

InläggPostat: 12 feb 2011, 23:41
av Stellan
På ett datablad om L395 fann jag en bokstavskombination jag aldrig sett förut..."FDB", som står för "Full Drive Boggie" (tandemdriven boggie). Då blir man ju genast nyfiken på hur vanligt förkommande det var på -50 talet, och varför de helt enkelt inte bara benämnde den som tandemdriven. Någon som vet något om detta...?

/Stellan

Re: Typbeteckningar L395

InläggPostat: 13 feb 2011, 00:09
av S-V L44
Jag vet inte mer om detta, men denna bil t.ex. är ju en L399 FDB.
http://www.veteranlastbilar.se/Include/ ... FileId=938
Det är den enda FDB jag känner till som är bevarad än idag.
Vad står LFT, LFV och LFX för egentligen? LF stod ju tidigare för "Long Frame". Det finns ju någon LFT och LFX bevarad också. LFV har jag också sett i någon gammal registreringshandling.
De enskilda modellbeteckningarna hette också t.ex. L397, L398 och L399 fastän den övergripande beteckningen var L395. Varför?

// Kjell N

Re: Typbeteckningar L395

InläggPostat: 13 feb 2011, 00:18
av Stellan
LF är Longframe... och K,L,S,T,V,X och Z står för "Från standardtypen avvikande totalvikt", så de bokstäverna kan tydligen betyda lite av varje. Jag har försökt forska lite i de bokstäverna men aldrig fått någon riktigt bra förklaring.

/Stellan

Re: Typbeteckningar L395

InläggPostat: 13 feb 2011, 12:03
av carlevert
Volvo måste man väl säga har alltid haft snåriga modellbeteckningssystem som ändrats väldigt ofta.
Då det gäller 395 Titan är jag ganska säker på att 397. 398, 399 avser olika axelavstånd.

Re: Typbeteckningar L395

InläggPostat: 13 feb 2011, 21:13
av Stellan
Den här uppställningen är från 1957, och där kan man se att siffrorna anger de olika axelavstånden. Vad gäller FDB...varför kallades de inte helt enkelt för tandemboggie, kan det ha varit för exportmarknaden?

Bild

/Stellan

Re: Typbeteckningar L395

InläggPostat: 25 feb 2011, 01:49
av Lars-Gunnar
Tack för detta Stellan. Då kan man fråga sig vilken beteckning den 39X med boggie och norrlandsväxel som min far körde hade. Spicerlåda hade den alla gånger och axelavståndet var säkert 5,10 meter

Lars-Gunnar :)