Typbeteckningar L395

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Typbeteckningar L395

Inläggav Stellan » 12 feb 2011, 23:41

På ett datablad om L395 fann jag en bokstavskombination jag aldrig sett förut..."FDB", som står för "Full Drive Boggie" (tandemdriven boggie). Då blir man ju genast nyfiken på hur vanligt förkommande det var på -50 talet, och varför de helt enkelt inte bara benämnde den som tandemdriven. Någon som vet något om detta...?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Typbeteckningar L395

Inläggav S-V L44 » 13 feb 2011, 00:09

Jag vet inte mer om detta, men denna bil t.ex. är ju en L399 FDB.
http://www.veteranlastbilar.se/Include/ ... FileId=938
Det är den enda FDB jag känner till som är bevarad än idag.
Vad står LFT, LFV och LFX för egentligen? LF stod ju tidigare för "Long Frame". Det finns ju någon LFT och LFX bevarad också. LFV har jag också sett i någon gammal registreringshandling.
De enskilda modellbeteckningarna hette också t.ex. L397, L398 och L399 fastän den övergripande beteckningen var L395. Varför?

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Typbeteckningar L395

Inläggav Stellan » 13 feb 2011, 00:18

LF är Longframe... och K,L,S,T,V,X och Z står för "Från standardtypen avvikande totalvikt", så de bokstäverna kan tydligen betyda lite av varje. Jag har försökt forska lite i de bokstäverna men aldrig fått någon riktigt bra förklaring.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Typbeteckningar L395

Inläggav carlevert » 13 feb 2011, 12:03

Volvo måste man väl säga har alltid haft snåriga modellbeteckningssystem som ändrats väldigt ofta.
Då det gäller 395 Titan är jag ganska säker på att 397. 398, 399 avser olika axelavstånd.
carlevert
 
Inlägg: 95
Blev medlem: 28 dec 2008, 13:08

Re: Typbeteckningar L395

Inläggav Stellan » 13 feb 2011, 21:13

Den här uppställningen är från 1957, och där kan man se att siffrorna anger de olika axelavstånden. Vad gäller FDB...varför kallades de inte helt enkelt för tandemboggie, kan det ha varit för exportmarknaden?

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Typbeteckningar L395

Inläggav Lars-Gunnar » 25 feb 2011, 01:49

Tack för detta Stellan. Då kan man fråga sig vilken beteckning den 39X med boggie och norrlandsväxel som min far körde hade. Spicerlåda hade den alla gånger och axelavståndet var säkert 5,10 meter

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 


Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster

cron