Sida 1 av 1
Volvo F och G

Postat:
03 feb 2011, 17:44
av tallefjant007
jag undrarvVad skillnaden är mellan F88 och G88? Jag har en instruktionsbok om de här modellerna och förstår vad skillnaden är mellan de.
Re: Volvo F och G

Postat:
03 feb 2011, 19:04
av herrstina-
framaxeln är framflyttad på G modellen. Anledningen var att få högre totalvikt på samma fordonslängd.
Stina.
Re: Volvo F och G

Postat:
03 feb 2011, 20:07
av tallefjant007
Det var alltså så enkelt. Man tackar för svaret.
Re: Volvo F och G

Postat:
03 feb 2011, 23:20
av Skandinaven
Stina,var denna G-modellen inte mera konstruerat til åkerier i Norge ?
Jag kjörde för et åkeri på 1980 talet, Danmark intern och det var ochså med en F88 två axlad gammal Gräkenlands dragar och jag minns kvar den dårlige innstigningen til hytten, back om framhjulet.
/Skandinaven
Re: Volvo F och G

Postat:
04 feb 2011, 10:29
av herrstina-
Var fotsteget bakom hjulet var det en G88. G-modellerna blev väl inga kioskvältare precis och tillverkades inte under någon längre tid, jag tror det finns en man här som kan skaka fram info om det.
Marknaden var ju begränsad till de länder som hade viktbestämmelser som relaterade till axelavstånd varav Sverige var ett, hur Norge hade det vet jag inte.
I Australien ser/såg de flesta bilarna ut på det viset, kanske togs modellerna fram för den marknaden?
Scania sålde modeller med framflyttad framaxel i sydamerika, kanske siktade Volvo på marknaderna där?
Min egen erfarenhet av bilarna är ganska begränsad men jag vill minnas att dom gärna ville bli lite stötigare och oroliga på vägen så det var nog inget man köpte för skoj skull.
Stina.
Re: Volvo F och G

Postat:
04 feb 2011, 10:41
av Skandinaven
Ursäkta,- selvfölgelig mente jag en G88, når innstigningen var back om framhjulet, en liten akavet innstigning, tyckar jag.
Den bedre innstigning til hytten blev väl först bedre med Volvo´s F12 model och Scania´s 142 model.
/Skandinaven
Re: Volvo F och G

Postat:
04 feb 2011, 10:48
av herrstina-
Förr fungerade det nog så att när hytten var färdig började man fundera på hur föraren skulle ta sig in och ut ur kabyssen, titta på S-V LBS76 där är ju insteget inte heller särskilt begåvat. Det finns många exempel på komprimisser där, det värsta exemplet som lever kvar i vår tid måste vara Renault Magnum.
I modern tid är det väl så att insteget är med i konstruktionsprocessen från början, med tanke på förslitningsskador och fallrisker mm. Utom i Frankrike då förståss!
Stina.
Re: Volvo F och G

Postat:
04 feb 2011, 11:56
av Anders Ason
Tips till nytillkomna på forumet. Använd gärna forumets sökfunktion längst upp till höger för att hitta den info du behöver. Kanske din fråga har behandlats tidigare?
I det här fallet finns det bl a en del på :
viewtopic.php?f=12&t=2129
Hälsn. Anders Ason
Re: Volvo F och G

Postat:
04 feb 2011, 16:45
av Stellan
Den här länken är inte så dum heller,
viewtopic.php?f=37&t=3065&hilit=g88 Där ser man på teckningen vad som skiljer de båda modellerna åt.
/Stellan