Volvo F och G

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Volvo F och G

Inläggav tallefjant007 » 03 feb 2011, 17:44

jag undrarvVad skillnaden är mellan F88 och G88? Jag har en instruktionsbok om de här modellerna och förstår vad skillnaden är mellan de.
tallefjant007
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 22 jan 2011, 01:03

Re: Volvo F och G

Inläggav herrstina- » 03 feb 2011, 19:04

framaxeln är framflyttad på G modellen. Anledningen var att få högre totalvikt på samma fordonslängd.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Volvo F och G

Inläggav tallefjant007 » 03 feb 2011, 20:07

Det var alltså så enkelt. Man tackar för svaret.
tallefjant007
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 22 jan 2011, 01:03

Re: Volvo F och G

Inläggav Skandinaven » 03 feb 2011, 23:20

Stina,var denna G-modellen inte mera konstruerat til åkerier i Norge ?
Jag kjörde för et åkeri på 1980 talet, Danmark intern och det var ochså med en F88 två axlad gammal Gräkenlands dragar och jag minns kvar den dårlige innstigningen til hytten, back om framhjulet.
/Skandinaven
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Volvo F och G

Inläggav herrstina- » 04 feb 2011, 10:29

Var fotsteget bakom hjulet var det en G88. G-modellerna blev väl inga kioskvältare precis och tillverkades inte under någon längre tid, jag tror det finns en man här som kan skaka fram info om det.
Marknaden var ju begränsad till de länder som hade viktbestämmelser som relaterade till axelavstånd varav Sverige var ett, hur Norge hade det vet jag inte.
I Australien ser/såg de flesta bilarna ut på det viset, kanske togs modellerna fram för den marknaden?
Scania sålde modeller med framflyttad framaxel i sydamerika, kanske siktade Volvo på marknaderna där?

Min egen erfarenhet av bilarna är ganska begränsad men jag vill minnas att dom gärna ville bli lite stötigare och oroliga på vägen så det var nog inget man köpte för skoj skull.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Volvo F och G

Inläggav Skandinaven » 04 feb 2011, 10:41

Ursäkta,- selvfölgelig mente jag en G88, når innstigningen var back om framhjulet, en liten akavet innstigning, tyckar jag.
Den bedre innstigning til hytten blev väl först bedre med Volvo´s F12 model och Scania´s 142 model.
/Skandinaven
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Volvo F och G

Inläggav herrstina- » 04 feb 2011, 10:48

Förr fungerade det nog så att när hytten var färdig började man fundera på hur föraren skulle ta sig in och ut ur kabyssen, titta på S-V LBS76 där är ju insteget inte heller särskilt begåvat. Det finns många exempel på komprimisser där, det värsta exemplet som lever kvar i vår tid måste vara Renault Magnum.

I modern tid är det väl så att insteget är med i konstruktionsprocessen från början, med tanke på förslitningsskador och fallrisker mm. Utom i Frankrike då förståss!

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Volvo F och G

Inläggav Anders Ason » 04 feb 2011, 11:56

Tips till nytillkomna på forumet. Använd gärna forumets sökfunktion längst upp till höger för att hitta den info du behöver. Kanske din fråga har behandlats tidigare?

I det här fallet finns det bl a en del på :
viewtopic.php?f=12&t=2129


:)
Hälsn. Anders Ason
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5610
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Volvo F och G

Inläggav Stellan » 04 feb 2011, 16:45

Den här länken är inte så dum heller, viewtopic.php?f=37&t=3065&hilit=g88 Där ser man på teckningen vad som skiljer de båda modellerna åt.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg


Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

cron