Volvo demo färger

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Volvo demo färger

Inläggav Skandinaven » 10 jan 2011, 11:10

Finns någon då har kännt svenska åkerier, då kjörde i dessa Volvo demo färger ?
/Skandinaven
26.jpg
26.jpg (170.77 KiB) Visad 18447 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Volvo demo färger

Inläggav Skandinaven » 14 jan 2011, 09:54

En dansk åker med sin Sverigesbil i Volvo demo färger.
FB89.jpg
FB89.jpg (72.08 KiB) Visad 18356 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Volvo demo färger

Inläggav Thomas Almen » 14 jan 2011, 10:54

Fanns flera varianter på den där lackeringen hos forskjellig vognmend.
Thomas Almen
 

Re: Volvo demo färger

Inläggav Skandinaven » 14 jan 2011, 12:12

træ fra Sveriges land.jpg
træ fra Sveriges land.jpg (154.18 KiB) Visad 18339 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Volvo demo färger

Inläggav JohanW » 14 jan 2011, 20:51

På den här länken finns en Sisu i liknande färger.

http://www.truckerlinks.dk/sisu/SM270-90.JPG

Ägare H. Modig från Hangö i Västra Nyland Finland
Före Sisu-epoken hade man 1-2 Volvo F12 22-meters ekipagen i samma färger från slutet av 70-talet/början av 80-talet. De gick i Sverigetrafik för Kaukokiito, möjligen mellan södra Finland och Norrland.
Dragbilarna drog trailers för Kaukokiito/Autotransit/Scansped/Schenker-BTL/Schenker Oy/DB Schenker/
JohanW
 
Inlägg: 114
Blev medlem: 09 apr 2010, 22:44

Re: Volvo demo färger

Inläggav Skandinaven » 14 jan 2011, 21:23

Jae,- du har ganske rätt JohanW å jag vet ju inte myckat, aj faktisk ingenting om Finlandstrafikker, da jag har bara varit i Findland två gångar, från Kapellskär av, men tag lige å säg mig,- gick der väldig mycket trafik på södra Finland, via Haparranda och till Norrland ?
Hvad var historien med Petsamovägen ? jag vet der finns liten på truckerlinks, men kanske der finns liten mera förklaring ?
Väldig intrassanta emner då.
/Skandínaven
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Volvo demo färger

Inläggav herrstina- » 14 jan 2011, 21:41

Skandinaven skrev:Jae,- du har ganske rätt JohanW å jag vet ju inte myckat, aj faktisk ingenting om Finlandstrafikker, da jag har bara varit i Findland två gångar, från Kapellskär av, men tag lige å säg mig,- gick der väldig mycket trafik på södra Finland, via Haparranda och till Norrland ?
Hvad var historien med Petsamovägen ? jag vet der finns liten på truckerlinks, men kanske der finns liten mera förklaring ?
Väldig intrassanta emner då.
/Skandínaven


Det finns en mycket läsvärd bok om Petsamotrafiken, i serien ingår även böcker om Kvarktrafiken, Tysktrafiken och ytterligare ett ämne. Författaren heter Erik Björklund eller något i den stilen, kanske Per via Åkeriförbundet kan ta reda på var man beställer böckerna. Det är fråga om strapatser som tom. får Sauditrafiken att framstå som enkel.
Jag tror inte att många av de som var aktiva då finns kvar, men jag hade förmånen att känna en av deltagarna och han hade en del intermezzo att berätta om.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Volvo demo färger

Inläggav Kjell T » 14 jan 2011, 21:47

Det är helt riktigt Erik Björklund som skrivit böckerna om Petsamotrafiken, kvarkentrafiken osv. Mycket läsvärda böcker som berättar om lastbilstrafik i Finland och Finland-Sverige under krigsåren. Den senaste kom ut för ett år sedan och heter Kompani Sederholm. ( kanske detta skulle platsa bättre någon annanstans än under Volvo historik)
Kjell T
 
Inlägg: 2237
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Volvo demo färger

Inläggav JohanW » 14 jan 2011, 22:14

Kjell T skrev:Det är helt riktigt Erik Björklund som skrivit böckerna om Petsamotrafiken, kvarkentrafiken osv. Mycket läsvärda böcker som berättar om lastbilstrafik i Finland och Finland-Sverige under krigsåren. Den senaste kom ut för ett år sedan och heter Kompani Sederholm. ( kanske detta skulle platsa bättre någon annanstans än under Volvo historik)

Lastbilstrafiken på isvägen över Kvarken mellan Vasa och Umeå under Vinterkriget 1939-1940 var något för RIKTIGA "Ice-Road Truckers". Man körde bl.a. cellulosa och papper till Sverige samt bränsle, krigsmaterial och fönterglas till Finland.
JohanW
 
Inlägg: 114
Blev medlem: 09 apr 2010, 22:44

Re: Volvo demo färger

Inläggav JohanW » 14 jan 2011, 22:32

herrstina- skrev:
Skandinaven skrev:Jae,- du har ganske rätt JohanW å jag vet ju inte myckat, aj faktisk ingenting om Finlandstrafikker, da jag har bara varit i Findland två gångar, från Kapellskär av, men tag lige å säg mig,- gick der väldig mycket trafik på södra Finland, via Haparranda och till Norrland ?
Hvad var historien med Petsamovägen ? jag vet der finns liten på truckerlinks, men kanske der finns liten mera förklaring ?
Väldig intrassanta emner då.
/Skandínaven


Det finns en mycket läsvärd bok om Petsamotrafiken, i serien ingår även böcker om Kvarktrafiken, Tysktrafiken och ytterligare ett ämne. Författaren heter Erik Björklund eller något i den stilen, kanske Per via Åkeriförbundet kan ta reda på var man beställer böckerna. Det är fråga om strapatser som tom. får Sauditrafiken att framstå som enkel.
Jag tror inte att många av de som var aktiva då finns kvar, men jag hade förmånen att känna en av deltagarna och han hade en del intermezzo att berätta om.

Stina.


I slutet av 50-talet och början av 60-talet, innan färjorna kom och fick tillräckligt med kapacitet, gick all lastbilstrafik till Sverige och Europa via Haparanda. Mellan södra Finland och Norrland gick/går mindre gods än mellan södra Finland och södra Sverige. Några tiotal bilar i veckan kanske?. Mellan Norrland och södra Finland används både färjorna söderöver och linjen Vasa-Umeå samt M/S Haparanda beroende på avgångsort och destination.

Petsamo vid Ishavskusten hörde till Finland från Freden i Tartu 1920 till 1941. Efter att Danmark och Norge ockuperats i april 1940 blev Liinahamari i Petsamo, Finlands och Sveriges enda fria hamn. Mellan Vinterkrigets slut i mars 1940 och Fortsättningskrigets utbrott i juni 1941 körde svenska och finska åkare varor av alla de slag mellan Petsamo och järnvägsstationer i norr delarna av Finland och Sverige.
Senast redigerad av JohanW 14 jan 2011, 22:57, redigerad totalt 1 gång.
JohanW
 
Inlägg: 114
Blev medlem: 09 apr 2010, 22:44

Re: Volvo demo färger

Inläggav Thomas Almen » 14 jan 2011, 22:44

Erik Björklund var tidigare journalist på Åkeriförbundet, idag Sveriges Åkeriföretag, tror det är enklast att beställa böckerna där. Han är också ordförande i Åkerihistoriska.
Thomas Almen
 

Re: Volvo demo färger

Inläggav Bo Norvinge » 15 jan 2011, 11:40

Här är Eric Björklunds hemsida med all information:
http://www.petsamo.se/
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas


Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster