Lastvagnsskolan

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Lastvagnsskolan

Inläggav S-V L44 » 08 jan 2011, 00:12

På andra platser i Forumet har ämnet "Lastvagnsskolan" berörts.

Stellan har skrivit :
Jag fann en bild på samma lastbil från Nilssons åkeri, fast ur en annan vinkel, i en pärm som heter "Lastvagnsskolan" som Volvo givit ut.

Klas Pettersson har skrivit :
I Volvos brevkurs Lastvagnsskolan från 1953 finns en bild på en 142:a.

Lars-Gunnar har skrivit :
Min far hade dessa häften som ingick i Lastvagnsskolan 1953 och det var den tidens porr för en lastbilsintresserad pojke på 6-7 år. Synd att jag inte tog tillvara på dessa häften.


För oss som inte vet så mycket om denna ”Lastvagnsskolan” finns här en annons och en anmälningstalong som förmodligen har sett sitt bäst före datum vid det här laget.
Kursen kostade det facila priset av endast 3 kronor. Annonsen var införd i tidningen Lastbilen nummer 2, 1952.

Lastvagnsskolan - Lastbilen Nr 2-1952 - LR.JPG
Lastvagnsskolan - Lastbilen Nr 2-1952 - LR.JPG (154.44 KiB) Visad 14881 gånger


// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Lastvagnsskolan

Inläggav Stellan » 08 jan 2011, 00:31

Mycket bra gjort att samla det här ämnet i en tråd, det är ju helt klart volvohistoria om något. Trevligt att se en inbjudan till skolan också :D

Jag fyller på här med omslaget till skolans pärm från 1971, så kommer den rätt den också. En liten fråga som slår mig är om det bara var de här två årgångarna som kom ut, eller om det har varit fler...

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Lastvagnsskolan

Inläggav Stellan » 08 jan 2011, 17:44

När man läser på framsidorna så är det väl en hel del som saknas i dagens förarutbildning. Men å andra sidan så har det säkert tillkommit en massa annat, så på det stora hela så går det väl jämt upp :P

L 51047 i förgrunden
Bild

Bild

Bild

Bild

Bilen på lyften heter M 34711
Bild

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Lastvagnsskolan

Inläggav Thomas Almen » 08 jan 2011, 17:54

Nja, mycket av rubrikerna passr väl idag också?. Men biten om fordonsvård skulle vart intressant å se. Dom hade ju ett helt annat ansvar dom flesta chaufförer förr.
Thomas Almen
 

Re: Lastvagnsskolan

Inläggav Lars-Gunnar » 27 jan 2011, 22:04

Stellan!

Tack, tack vilken nostalgikick jag får. Fantastiskt att du ha dessa häften kvar. När jag ser på häftena så var det precis som de min far hade. Att det var en brevkurs visste jag inte. Jag minns inte att min far satt och studerade utan jag tror att de var flera chaufförer i Hällnäs med omnejd som läste kursen som en studiecirkel. Det borde ha varit bra då de då kunde diskutera spörsmålen.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Prov i Lastvagnsskolan

Inläggav Stellan » 04 apr 2011, 15:01

Ett delprov i lastvagnsskolan...eller gissningstävling kanske man får kalla det idag, med tanke på att det nästan är sextio år sedan frågorna ställdes första gången. Skicka in svaren till den här tråden, svaret kommer senare i veckan :P

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Lastvagnsskolan

Inläggav Stellan » 05 apr 2011, 19:52

Ingen som törs att gissa på någon av frågorna...eller har några tankar om "provet"? :P

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Lastvagnsskolan

Inläggav Sudde52 » 06 apr 2011, 18:43

1=B 2=Nej 3=A 4=A 5=A 6=B 7=B 8=Ja 9=Nej 10=C
Om jag nu inte klarar mej så lova att inte berätta för någon... :oops: speciellt inte min arbetsgivare...
mvh Sudde
Användarvisningsbild
Sudde52
 
Inlägg: 434
Blev medlem: 30 aug 2008, 23:05
Ort: Nybro

Re: Lastvagnsskolan

Inläggav Stellan » 06 apr 2011, 19:48

Sju rätt av tio är helt ok, men du missade ett kryss på en fråga med mer än ett alternativ 8) :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Lastvagnsskolan

Inläggav Stellan » 08 apr 2011, 19:53

Av 1635 medlemmar på forumet så ramlade det in ett svar på "tävlingen" Det innebär att Sudde vann ju, oavsett sitt resultat i och med att han kom med det enda svaret :D

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Lastvagnsskolan

Inläggav Sudde52 » 08 apr 2011, 22:05

Tackar & bockar...men det hade ju vart kul om fler hade svarat...men vi kanske har varit hållna i för strama tyglar på forumet och inte vågat posta "Offtopickommentarer" P.g.av risken att bli utsatt av kritik från andra medlemmar... :oops:
Rätta mej gärna om jag har fel...
mvh Sudde
Användarvisningsbild
Sudde52
 
Inlägg: 434
Blev medlem: 30 aug 2008, 23:05
Ort: Nybro

Re: Lastvagnsskolan

Inläggav Stellan » 08 apr 2011, 23:31

Jag rättar dig gärna...du har fel :mrgreen: (tycker jag i alla fall). Så länge man inte disskuterar något som absolut inte har med ämnet veteranlastbilar att göra, till exempel kvantfysik, då tycker jag att man kan få sväva ut i lite of topic´s då och då. Hur man skriver har inte så stor betydelse, rättstvaning och ordföljder har inte så stor betydelse...så det är bara att köra på :D

Enbart fakta och expertkommentarer är i längden lite tråkiga, det blir lätt statistik och faktaspäckat då vilket kan skrämma iväg oss som inte har riktigt allting glasklart för oss. Nöjet med hobbyn kommer kanske lite i bakvattnet då. Berättelser, frågor, kommentarer av mer vardagligt slag och lite filosoferande tycker jag är väldigt trevligt...att någon törs att ställa "dumma" frågor tycker jag är alldeles utmärkt, att lyfta fram de små och bortglömda frågorna kan locka fram ändå mer kunskap ur dem som har den.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg


Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster