Semi-trailerbussen, VOLVO LV290

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Semi-trailerbussen, VOLVO LV290

Inläggav Stellan » 22 feb 2008, 23:24

Jag kände att tråden om den här bilden blev lite vildvuxen på ASG-sidan, så jag kör vidare med den här i stället...om det är ok? På frågan om vad detta kunde vara för lastbil, så vann...ingen 8) :P

Det kan inte vara en sådan här väl?
Bild

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Inläggav peter fra danmark » 23 feb 2008, 01:42

Hej Stellan

Ja som jeg har skrevet til Lars-Gunnar så kan jeg se det nu. Men hva f-- er det da for en :?: :?:
Fra smilets by

Peter
Användarvisningsbild
peter fra danmark
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 20 feb 2008, 12:53
Ort: Århus

Inläggav Per Thomson » 23 feb 2008, 10:48

I denna bok finns en bild tagen uppifrån ett kontor och man ser förmodligen densamma bil. Platsen var Vetlanda tror jag. Alla smålänningar uppmanas att fråga äldre inom branschen, vem ägde bilen och vilket märke var det?

Det hände förr att man byggde om en fd buss till lastbil. Jag minns en åkare, Artur Larsson från Krylbo som hade en sådan ombygd Skaniabuss i trafik så sent som mitten på 60-talet. Den hade släp och transporterade mestadels snickerier till Stockholm.

Här kommer uppgifter om boken:
(Boken återlämnad till bibl.)

författare: Edström, Rune, 1930-
titel: Från tågexpedition och lastbilscentral : hågkomster från 30 år i transportbranschen och andra minnesbilder / av Rune Edström
förlag/år: Vadstena : Museiföreningen Wadstena-Fogelsta Järnväg, 2006
omfång: 88 s. : ill.
serie: WFJ-skrift, , ISSN 1103-6273 ; 6
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Inläggav peter fra danmark » 23 feb 2008, 18:14

Hej Per.

Tak skal du have for disse oplysninger, ja jeg har set på scania´s busser men synes ikke rigtig den passede. Efter dine oplysninger vil jeg kikke igen, det er blevet en hel besættelse for mig at løse dette spørgsmål.
:lol: :lol:

Ja jeg har ikke den store viden så jeg håber Lars-Gunnar og andre bærer over med en nybegynderen fra DK. :)

Nu må jeg se at få skaffet den bog du har nævnt, i dag har jeg købt 2 bøger af Pat Kennett volvo/scania.
Jeg lærer meget af at læse her i forumet så igen tak fordi du delte dette med mig.
Fra smilets by

Peter
Användarvisningsbild
peter fra danmark
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 20 feb 2008, 12:53
Ort: Århus

Inläggav Per Thomson » 23 feb 2008, 18:39

Boken som helhet kanske inte är så intressant för dig eftersom det är mycket text som inte handlar om lastbilar. Jag har redan ordnat så jag får lånat om boken men den kommer först om någon tid. (Min Kaeresta är bibliotekarie.)

När jag erhållit boken så kan jag skanna bilden och presentera den här :)
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Inläggav Thomas Almen » 23 feb 2008, 20:18

Tycker fordonet på färgbilderna påminner om dragbilarna Linjegods använde för att dra sina "busstrailrar" i utlandstrafik efter kriget. Färgerna påminner ju om Linjebuss gamla färger. Trailrarna gick alltså i chartertrafik med turister till Europa. Nånstans har jag en bild på ekipaget.
Thomas Almen
 

Inläggav Stellan » 23 feb 2008, 21:39

Thomas Almèn skrev:Tycker fordonet på färgbilderna påminner om dragbilarna Linjegods använde för att dra sina "busstrailrar" i utlandstrafik efter kriget. Färgerna påminner ju om Linjebuss gamla färger. Trailrarna gick alltså i chartertrafik med turister till Europa. Nånstans har jag en bild på ekipaget.


Det stämmer gott...har för mig att Linjebuss startade redan 1946 med chartertrafik till Paris, jag har sett en kort film om det. En kompis tog de här korten för ett par år sedan, och då fanns både dragbilen och trailern kvar. Hittar du någon bild så hade det varit kul :)

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Inläggav Fredrik Klint » 23 feb 2008, 22:53

Finns släpvagnen också kvar??? Det låter som ett spännande renoveringsobjekt... Tänk att komma med detta bussekipage på ett "tungt rally"...!
(I Stockholm fanns det ett exemplar av denna typ, dragbil och bussläp.)
Mest intresserad av bärgningsbilar - Har Du nya/gamla bilder på svenska bärgare? Ta gärna kontakt.
Fredrik Klint
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 22 dec 2007, 21:06

Inläggav Lars-Gunnar » 23 feb 2008, 22:59

Det finns en lastbil som är mycket lik fronten på den bil som vi diskuterar med cykelställ infällt över kylaren. Jag tror faktiskt att det är en Scania-Vabis med busschassie alternativt med ett lastbilschassie (Falsk Bulldogg) som alltså har bussens utseende med kort hytt och lastflak.

Det var nog olika firmor som gjorde karosserna. Bland annat Hägglund & Söner i Örnsköldsvik var en av dem.

På 30 och 40-talet fanns det ju bara VOLVO och Scania Vabis som något sånär var stora lastbilar. Detta gäller främst Scania-Vabis som hade större lastbilar än Volvo. Vissa amerikanska lastbilar fanns ju också men de hade ju ett helt annat utseende och var lätta att skilja på från de Svenska modellerna och inga var frambyggda utan hade lång motorhuv. Ta bara Chevrolet, Ford Fargo, vissa Engelska märken.

Lars-Gunnar :wink:
Lars-Gunnar
 

Inläggav Stellan » 23 feb 2008, 23:00

Dragbilen stod på en skrot, och trailern stod på en annan...någonstans runt Nyköping, Linköping eller runt i de krokarna. Men det är som sagt några år sedan. Det är just det ekipaget som är på bilden. De använde det tydligen till någon slags fångtransport eller något liknade i Stockholm.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Inläggav Lars-Gunnar » 23 feb 2008, 23:59

Ja, vraket som står där är inte vad vi talar om talar om. Det fanns visserligen en Volvo lastbil som falsk bulldogg som hade dragskiva och på den hängde det en enaxlad busskaross. Det var byggt på ett LV290 chassie och företog långa resor ner till Europa. Fronten stämmer inte alls med den som är på bilden.

Kylaren har en helt annan utformning. Jag skulle tro att bussen på bilden är en B4 som fanns på 40-talet. Även Scania-vabis hade en liknande buss.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Inläggav peter fra danmark » 24 feb 2008, 09:35

Hej

Jeg er med på tråden, læser og lærer. prøver at finde billeder på de fordom i skriver om. Dette er bare så godt :lol: :lol:
Fra smilets by

Peter
Användarvisningsbild
peter fra danmark
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 20 feb 2008, 12:53
Ort: Århus

Inläggav Anders Ason » 24 feb 2008, 12:18

Stellan skrev:Dragbilen stod på en skrot, och trailern stod på en annan...någonstans runt Nyköping, Linköping eller runt i de krokarna. Men det är som sagt några år sedan. Det är just det ekipaget som är på bilden. De använde det tydligen till någon slags fångtransport eller något liknade i Stockholm.

/Stellan


    Intressant ämne men dessvärre har jag inget att tillägga. Har också sökt bilder men icke! Om regnumret på orginalbilden är läsbar så har väl det förståss kollats?
    Finns det möjlighet till ett mera specifikt område så kan jag kanske ta en tur.

    /Anders
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Inläggav peter fra danmark » 24 feb 2008, 15:19

Hej

Tror i det kan være en Bulldog typpe 8305 :?: :?:

Kølerpåfylning lige som en firkant omkring køleren :!:

Hvad tror i :?: :lol: :lol:

Har et billed af en fra Mälaröarnas omnibus AB.
Fra smilets by

Peter
Användarvisningsbild
peter fra danmark
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 20 feb 2008, 12:53
Ort: Århus

Inläggav Stellan » 24 feb 2008, 16:22

Jag lutar också åt att det kanske ändå är en Scania...jag har inte hittat någon Volvo som är speciellt lik ASG-bilden.

Men jag hittade en äldre bild på den blå Linjebuss-bussen (kan man skriva så?)
Bild

Det gamla registreringsnumret verkar ha varit: A 1475

Jag har tyvärr inte fått reda på vilka skrotar som ekipaget står på, men det ska vara i de trakerna jag nämnt tidigare.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Nästa

Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

cron