Semi-trailerbussen, VOLVO LV290

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Inläggav Lars-Gunnar » 27 feb 2008, 17:49

Bo Norvinge skrev:
Stellan skrev:
Lars-Gunnar skrev:I "Lastbilarna Igår och idag" av Christer Olsson finns en bild på en Lastbilsbuss på sid. 59. Men den ser lite annorlunda ut om man ser på kylaren som är mer kvadratisk d.v.s hårdare skurna linjer med ett gengasaggregat. Talar vi om samma bok eller har han givit ut en annan bok som heter "Lastbilarna under 60 år"? Isåfall var finns denna bok att tillgå? Biblioteket?

Lars-Gunnar :wink:


Ahh, den här missade jag :oops:

Undrar om det inte är samma bok..."Lastbilarna under 60 år" har en F16 på omslaget, och trailerbussen på sidan 59. Om den finns på biblioteket vet jag inte, men den kan finnas hos Volvo.

Bussen i boken tillhörde i alla fall Linjebuss i Göteborg, och gick på Europa. Bilden jag scannat in har många likeheter med den i boken...kan de har renoverat eller byggt om den senare om gengasaggregatet togs bort?

/Stellan


Lugn, det är i princip samma bok. Volvo lastbilarna igår och idag är en reviderad upplaga av Volvo lastbilarna under 60 år som var den första utgåvan. Något stycke med modern modell lades till i den andra upplagan.


Ja, då har jag den uppdaterade upplagan som har en Volvo N12 Tankbil på omslaget.

Tack för att du svarade. Nu kan jag sova gott :roll:

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar
 

Re: Volvo lv110E?

Inläggav eric.collin » 01 dec 2011, 00:34

God afton!
Jag var under många år chef för Svenska Spårvägssällskapets "Bussunderhållsgrupp" som bestämt sig för att
försöka bevara ett lagom representativt urval av det ENORMA antal bussar som skulle försvinna i samband
med högertrafikomläggningen 1967. INGET annat land har drabbats av en sådan "förintelse" av spårvagnar
och bussar i modern tid!

Med facit i hand kan man säga att vi inte på något vis insåg att vi inte var ENSAMMA om denna idé, men HUR
skulle vi ha kunnat komma i kontakt med ev. övriga bussdiggare, LÅNGT före datorernas tidevarv!

Jag skulle kunna skriva SPALTMIL om detta men avser denna gång att begränsa mig till den nämnda semi-
trailerbussen, LB 159 - historien är NOG så intressant!
Tyvärr har jag flyttat för ett par dagar sedan FLYTTAT och som jag är en riktig EKORRE har jag ännu inte
packat upp de 200 flyttkartongerna. I en av dem finns ganska fullständiga fakta om bussen ifråga.
Jag har den största förståelse för att när man nu hittar detta "vrak" (och dessutom i två delar) kan det vara
svårt att få full koll på det hela trots dagen MÖJLIGHETER via Nätet. Därför ska det bli mig ett mycket
stort nöje att försöka bringa en smula ljus över saken.

Tillfälligt utan dokumentation - endast med lagom gaggiga minnen - tänker jag påstå detta:

LB 159 levererades till Linjebuss i Göteborg 1945-46. Den gick först på gengas men sedan på bensin
på turistresor, bl a till Paris.

Efter den ekonomiska brukstiden hos LB blev den utställningsbuss åt Motormännens Riksförbund.

Därefter "återvanns" den som kylskåpsutställning, något som 2-punktsbältena för förankring av
kylskåpen vittnade om. Av vägskatteskäl blev den trafiktraktor, något som vid denna tid lätt
kunde ordnas genom avkapning av växelföraren för växel 3 0ch 4!

Efter VÄL förrättat värv blev den stående hos bilskrotaren Sverre Soltun i Långaryd, där den blev
upptäckt av Spårvägssällskapets buss-spanare 1967.

Då det var ett TRETTIOTAL andra historiska bussar att ta hand om vid denna tid, fick räddningen av
LB 159 anstå till hösten 1968.

Vi startade från Stockholm i svinottan, vår följebil var denna gång en 240 hk Jaguar, som vid behov
kunde dra vad som helst. Vidare från Långaryd med destination Hammenhög, där Linjebuss hade
en bussverkstad som hade lovat att lacka om hela ekipaget i originalfärg!

Sverre hade återställt växelföraren, så att även växel 3 och 4 kunde begagnas....

Då började besvärligheterna! Ekipaget hade VÄLDIGT bra bromsar, vilket man upptäckte när man
blivit KLISTRAD vid vindrutan när de gamla unkna gummislangarna helt enkelt lossnat mellan
dragbil och släp och släpets inverterade broms slagit till med FULL kraft! Värre var när vevaxelmuttern
inte ville vara med längre utan gängade ur sig och rullade ned i diket! Efter åtgärd fungerade allt
till belåtenhet och färden till Hammenhög gick perfekt, om man bortser från bensinförbrukningen¨
18 liter/mil!!!

Bensinkostnaden gjorde att det inte var tal om att KÖRA bussen upp till Stockholm efter omlackeringen.
Därför fick den gå på järnväg till Farsta Strand, som vid denna tid fortfarande hade godstrafik, och
sedan på egna hjul till sällskapets område i Högdalshallen.

När SL hösten 1970 helt plötsligt sade upp SSS´ område i Högdalshallen, utbröt givetvis viss panik!

LB 159 fick genom ytterst vänligt tillmötesgående från lokala Volvoverkstaden en tillfällig fristad
på Bromma flygplats område tillsammans med den nu nyligen renoverade SS-trådbussen SS 4038,
som senare visades vid Sergels Torg under miljövårdskonferensen 1972! Färden till Bromma F
innehöll synnerligen nervösa inslag, förutom den ENORMA bensinförbrukningen hade den gamla
tanken även börjat LÄCKA! Färden över den pga vägarbeten enfiliga Västerbron var inte rolig!

Efter X-antal månader var det dags att transportera LB 159 till Malmköping. MÅNGA liter gick det
åt, trots att en helt ny fullkomligt tät tank monterats.

Fråga uppkom om en buss som trafikerat Paris hade med Lokaltrafik att göra.
Vidare ansågs att bussarna hade efterträtt spårvagnarna - det var nog för vissa inom SSS att HATA
ALLA bussar - trots att föreningens stadgar (som ju bör vara grundade på medlemmarnas synpunkter)
säger något HELT annat....

Problemet är att spårvagnsdiggare mycket ofta är första klassens busshatare - bussdiggare däremot
skulle aldrig ens fundera på att hata spårvagnar, vad skulle det tjäna till? Vi har ju ett MYCKET
mera öppet sinne!

Pga HATKAMPANJEN mot bussar inom inom SSS genomdrevs omkring 1975 en stor utrensningskampanj,
den s k FÖRINTELSEN!

Mycket "åkte med" bl a LB 159, som med eller utan rätt inte ansågs ha med lokaltrafik att göra.

En medlem i Nyköpingstrakten tog hand om den BARA för att retas med medlem 3X - men till slut hamnade
den tyvärr på skroten. Det verkar dock ännu inte vara för sent för en händig karl - hägglundskarosser
från tiden håller betydligt bättre än motsvarande träkarosser vid oplanerad utomhusuppställning!

Återkommer med fullständiga fakta/EC
eric.collin
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 30 nov 2011, 19:41

Re: Volvo lv110E?

Inläggav Lars-Gunnar » 01 dec 2011, 04:38

Tack käre eric collin!

Lysande och spännande berättat. Ja, fy sjutton vad det vår gamla busspark har förintats. Bussar har ställts i skogen och träden har växt genom golven. Var det inget att ta reda på? Säkert men de som ägde dem såg ingen inkomst i dem. Och bussar är komplicerade saker att renovera. Speciellt karossen om den har fått stå ute med krossade fönster. Om de istället fått en plats under tak men kall så har mycket varit vunnet. Minimalt med karosseriarbete och i ställe ha varit drivlinan som man kunde meka med.

Jag ser framemot din berättelse

Sist, välkommen hit, varmt välkommen!

Lars-Gunnar :) !
Lars-Gunnar
 

Re: Volvo lv110E?

Inläggav Anders Ason » 01 dec 2011, 11:38

Så intressant "eric.collin" och välkommen hit. Funderade bara på om du har haft någon koppling till F2 Hägernäs där det fanns två Colling eller Collin jobbandes samtidigt med mig?

Lite kuriosa:Vid ett tillfälle när jag var ordförande i en fackförening lade jag en julmiddag i Spårvägsmuseet, den första tror jag det var när de började med den tjänsten. Vi blev mycket väl mottagna och fick en utmärkt julmiddag + en högst privat och rejäl visning av hela anläggningen med dess fordon. Vi blev även hämtade vid Slussen med en veteranbuss, vet e´sjutton om det inte var med en Capitol?.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Volvo lv110E?

Inläggav Ove » 01 dec 2011, 12:04

Artur Larssons busslastbil syns på en av bilderna Ove
VeteranHälsningar
Ove Thomson
Användarvisningsbild
Ove
 
Inlägg: 275
Blev medlem: 23 mar 2007, 15:47
Ort: Avesta

Re: Volvo lv110E?

Inläggav Reid Hulting » 01 dec 2011, 12:29

Mycket intressant.
Det verkar kunna bli aktuellt med en räddningsinsats av LB159. Och den verkar ju finnas i Nyköpingstrakten där jag har ett stort tak (väggar kommer så småningom). Blir det aktuellt så så får LB159 naturligtvis skydd där.
Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2410
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Volvo lv110E?

Inläggav Stellan » 01 dec 2011, 14:52

Många tack för din berättelse Eric, och mycket välkommen hit. Det är alltid kul att få lite mer kött på benen när det gäller våra gamla slitvargar från förr, och speciellt de som är lite mer udda och ovanliga. Jag ser fram mot att få läsa mer om dina upplevelser och hågkomster... det är ju ingen större skillnad att ge sig ut på räddningsaktioner för bussar eller lastbilar :D

Tänk att få bärgat hela ekipaget LB 159, det är ju ett tämligen unikt fordon och ett numer bortgånget företag som börjar bli lite anonymt.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Volvo lv110E?

Inläggav Reid Hulting » 01 dec 2011, 15:45

Ja skillnaden mellan att köra lastbil eller buss är ju inte så stor. Det som skiljer är ju bara att på bussen går lasset på av sig själv :lol: , som Sten-Åke Cederhök sa en gång. Fast då pratade han ju förstås om sophämtning :) .
Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2410
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Volvo lv110E?

Inläggav Anders » 01 dec 2011, 19:03

Reid Hulting skrev:Mycket intressant.
Det verkar kunna bli aktuellt med en räddningsinsats av LB159. Och den verkar ju finnas i Nyköpingstrakten där jag har ett stort tak (väggar kommer så småningom). Blir det aktuellt så så får LB159 naturligtvis skydd där.
Reid.


Du har PM Reid!
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Volvo lv110E?

Inläggav färingsösoljeätare » 01 dec 2011, 22:28

:arrow:
Senast redigerad av färingsösoljeätare 29 maj 2012, 12:50, redigerad totalt 1 gång.
färingsösoljeätare
 
Inlägg: 404
Blev medlem: 31 aug 2011, 15:17

Re: Volvo lv110E?

Inläggav eric.collin » 03 dec 2011, 02:18

Nu har jag hittat en del uppgifter om LB 159:

Volvo/Hägglund & Söner/LB 1944
Motor: Volvo FB 140 hk
Chassinr: 1087
Regnr: A 1475 (Trafiktraktor) (SMÅ siffror och bokstäver på en närmast kvadratisk reg-skylt)
..............................................................................................................

Berättelse från den kände bussföraren/motorvagnsföraren
Hans-Bertil Ekström, Lidingö:

Efter att ha kollat fakta från min presentation av LB 159 i MfSS 5/1969, som baserades på anteckningar från vårt samtal med trafikinsp Andersson vid Linjebuss i Gbg våren 1967, kan jag meddela följande.
LB 159 levererades i juni 1944, dragbilen LV 290 chassinr 1087 med bla styrning och pedalställ från B 40, kaross från Hägglund nr 3117.
Totalt levererades 5 semitrailerbussar 1944-45 liknande 159, 3 med ASJ-karosser och 2 Hägglundare, 2 placerades i Göteborg och 2 i Norrland.

Sedan SSS övertagit 159 lämnade den Långaryd 19 okt 1968 för att transporteras till Tomelilla där alla LB-bussar i södra Sverige lackerades. Pga haveriet som du beskriver försenades transporten,
men den 31 mars 1969 körde jag den nylackerad från Tomelilla till Malmö, där den sattes på järnväg för befordran till Södertörns Villastads stn på Nynäsbanan.

En bidragande orsak till den extrema bensinförbrukningen var att motorn gick på högst 4 cylindrar. Ett kortslutet tändstift och en stukad ventil upptäcktes sedan 159 anlänt till Stockholm.

159 liksom en annan semitrailerbuss är avbildad på sid 73 i boken AB Hägglund & Söner Busskarosstillverkning, utgiven av Örnsköldsviks Museum.

Anknytningen till lokaltrafik kan inte ifrågasättas då 159 vid sidan av utlandsresorna användes på linjen Lilla Bommen-Torslanda-Hjuvik fram till1952.

..................................................................................................................................................................................

Jag har sett en helsidesannons från Linjebuss med tjusiga tecknade bilder av denna busstyp, men tyvärr inte återfunnit den.
Föremål för ytterligare forskning! Har en pärm med kopior på besiktningsinstrument från tiden, hoppas att hitta den snart.

Bussresor på Kontinenten var ett populärt tema för svenska spelfilmer i början av 1950-talet. LB:s semitrailerbussar användes
för sådant så tidigt efter kriget att de inte kom med där, de kan förekomma på bilder från resereportage.

/EC
eric.collin
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 30 nov 2011, 19:41

Re: Volvo lv110E?

Inläggav Stellan » 03 dec 2011, 15:25

Jag ser fram mot mer information om de här fordonen, något liknande har väl inte funnits varken före eller efter de här bussarna? Det finns en filmsnutt inspelad från en av resorna ner i Europa efter kriget som är väldigt intressant, och som jag gärna hade sett en gång till...

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Volvo lv110E?

Inläggav Anders » 03 dec 2011, 17:36

Håller med Stellan!
Det är ju ett i allra högsta grad riktigt intressant ekipage! Frågan är bara vilket skick det befinner sig i idag?

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Volvo lv110E?

Inläggav Reid Hulting » 03 dec 2011, 17:44

Hoppas kunna hitta ekipaget senare i December när jag är uppe på fastlandet. Återkommer då med rapport om det finns där tipset säger, och isåfall om hur skicket är. Var där i somras men såg då inget av den, men tittade inte överallt.
Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2410
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Volvo lv110E?

Inläggav eric.collin » 09 dec 2011, 12:33

LB159Långaryd.jpg
LB159Långaryd.jpg (56.57 KiB) Visad 18625 gånger
Hittade bild från skroten i Långaryd 1967,
reg.nr odyl kommer senare
EC
eric.collin
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 30 nov 2011, 19:41

FöregåendeNästa

Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron