Volvo N7. 1974

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Volvo N7. 1974

Inläggav Stellan » 19 feb 2008, 21:48

Någon som känner för att berätta lite om den här modellen, och kanske har egna minnen från den. Tyck till, fråga och berätta...det är alltid lika trevligt att få ta del av vad andra har upplevt genom åren som gått. Det är ju en del av vår egen historia samtidigt.

Bild

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Övningskörde

Inläggav johnny013 » 20 feb 2008, 12:58

Jag övningskörde med en n7a Det var en rullande lektionsal som en körskola i Norrköping och Linköping använde.
Jag upplevde den som en riktig slödrög jag övningskörde en riktig maskin också Scania LBS 141 och det var som natt och dag N7an var lite seg i växelådan vet jag men som körskolebil dög den ju. :?
johnny013
 
Inlägg: 134
Blev medlem: 13 feb 2008, 15:20
Ort: motala linköping

Inläggav arnfinn » 20 feb 2008, 14:52

Et betongtransportforetak i hjemtraktene mine hadde mange Volvo N biler gjennom årene. De hadde en N7'a som gikk usedvanlig godt i motoren, så godt gikk den at den var like sterk og seig som 10'erne som fantes i driften. Motoren bare var sånn - uskrudd og på papiret 50-60 hestekrefter svakereuten at noen forstod hvorfor det var sånn. Et godt eksempel på at noen motorer er bedre enn andre.
Användarvisningsbild
arnfinn
 
Inlägg: 463
Blev medlem: 28 sep 2007, 18:27
Ort: Tromsø i Norge

Re: Övningskörde

Inläggav Lars-Gunnar » 20 feb 2008, 19:25

johnny013 skrev:Jag övningskörde med en n7a Det var en rullande lektionsal som en körskola i Norrköping och Linköping använde.
Jag upplevde den som en riktig slödrög jag övningskörde en riktig maskin också Scania LBS 141 och det var som natt och dag N7an var lite seg i växelådan vet jag men som körskolebil dög den ju. :?


Det går väl inte jämföra en lastbil som är många häster svagare än Scania 141.

Man måste väl ha något likvärdigt fär att kunna dra paraleller mellan dessa 2? N7:an var ju Volvos svagaste bland N-vagnarna.

Las-Gunnar :wink:
Lars-Gunnar
 

Inläggav Stellan » 21 feb 2008, 19:55

Tar man med sig mat och inte har så brått, så gick det också 8)

Jag körde F88 fram till -78...42 tons totalvikt och 250 ponnyhästar. Det gick liiite trögt i de norska fjällen, men å andra sidan så gjorde den inte mer än 75 km/tim. Det tog några timmar mellan Malmö och Oslo...utan LGF-skylt :P

660 hästkrafter, luftfjädring, globetrotter, AC...en otrolig utveckling bara på några år. Undrar vad som kommer i framtiden
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Inläggav Stegu » 21 feb 2008, 20:45

Ja, man kan ju undra...

Jag har en bekant som köpte en 570hk 144 för ett par år sen.
Hans svåger jobbar på Scanias motorlab i Södertälje, så naturligtvis kunde dom inte hålla fingrarna borta från den nyinköpta.

En lämplig behandling senare, så trodde hans svåger att han hade ca 700 hk i maskin.
Min bekant bevisade det för en kollega som han dånade om med fullt lass (med släp) i Kolmårds-backen nån vecka senare. Och kollegan (med en likadan 570-hästare) var inte ens halvfull....
Ja, ja historierna blir ju bättre med åren. Men jag åkte en sväng i bilen för nåt år sen och den gick bra kan jag lova.
Den som har mest prylar när han dör vinner
Användarvisningsbild
Stegu
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 06 feb 2008, 22:14
Ort: Järfälla

Inläggav arnfinn » 21 feb 2008, 20:55

Stellan skrev:Tar man med sig mat och inte har så brått, så gick det också 8)

Jag körde F88 fram till -78...42 tons totalvikt och 250 ponnyhästar. Det gick liiite trögt i de norska fjällen, men å andra sidan så gjorde den inte mer än 75 km/tim. Det tog några timmar mellan Malmö och Oslo...utan LGF-skylt :P

660 hästkrafter, luftfjädring, globetrotter, AC...en otrolig utveckling bara på några år. Undrar vad som kommer i framtiden


40- og 50-talls sjåførene hadde sikkert ikke noen forståelse av at din F88 kunne representere skikkelig sjåførarbeid :lol: men ingen som kjører med 660 hk og debuterte som sjåfør innen de to siste tiår aner hva du snakker om. :lol:
Användarvisningsbild
arnfinn
 
Inlägg: 463
Blev medlem: 28 sep 2007, 18:27
Ort: Tromsø i Norge

Inläggav Stellan » 21 feb 2008, 21:00

För varje ny modell, så säger man...nu kan det inte bli bättre, men det kan det varje gång. Inte för sitt liv kunde man ens ana att man skulle kunna köra ett 60-tons ekipage utan att växla själv :shock:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Volvo N7. 1974

Inläggav Sudde52 » 11 jan 2010, 21:47

Tar upp tråden igen, sitter och scannar in gamla negativ och hittade min kompis N725 (?) Olyckligtvis fick jag den spegelvänd men det får ni ha överseende med :oops: Fick den ny 74 eller 75, minnet är av guldfisktyp i detta fallet... Håller med om att det inte var någon raket precis men ganska trevlig att köra grus med för utom när man skulle backa ut och tippa i löst material. Då var det plattan i mattan bakåt så långt man kom (och det var ofta inte så långt) och sedan försöka se oberörd ut när bandtraktorföraren blängde ilsket för att han fick fösa lasset den sista biten...
Scania 76an jag körde innan var helt annorlunda, där kunde man lägga i backen och dra ut handgasen en smula för att med ena foten på fotsteget och med öppen dörr sakta men säkert ta sej ända ut på tippen :D
HUR 168.jpg
HUR 168.jpg (163.64 KiB) Visad 20230 gånger
mvh Sudde
Användarvisningsbild
Sudde52
 
Inlägg: 434
Blev medlem: 30 aug 2008, 23:05
Ort: Nybro

Re: Volvo N7. 1974

Inläggav Anders » 11 jan 2010, 22:03

Intressant bild Sudde!
När är den tagen ungefär? Slutet på 70-talet kanske?

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Volvo N7. 1974

Inläggav Anders Ason » 11 jan 2010, 22:11

Har alltid gillat N-seriens utseende, aldrig kört någon men hört att förare klagat på trånga hytter.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Volvo N7. 1974

Inläggav Sudde52 » 11 jan 2010, 22:20

Anders skrev:Intressant bild Sudde!
När är den tagen ungefär? Slutet på 70-talet kanske?

Anders

Tror den är tagen 76, började på mitt nuvarande jobb maj 77, minns första dan på jobbet med bilen, vi skulle bygga skogsbilväg åt en bonde i trakten. Stänklapparna satt fästa i nedre delen av framskärmarna och naturligtvis sjönk man med framaxeln i ett surhål och när jag backade kom dom bakom hjulet och båda skärmarna slets av :oops: På nya bilen...det va inte kul att komma hem till chefen kan man säga, men jag tror att infästningen byggdes om på senare modeller. Dessutom hade jag fått med mej en liter blåsur mjölk till mackorna den dan men det är en helt annan historia!! (offtopicvarning)
mvh Sudde
Användarvisningsbild
Sudde52
 
Inlägg: 434
Blev medlem: 30 aug 2008, 23:05
Ort: Nybro

Re: Volvo N7. 1974

Inläggav Stellan » 11 jan 2010, 23:16

N7 har jag aldrig kört, men N10 boggie körde jag lite för en grusåkare i Uddevalla. Den var ju lite starkare än N7:an...fast hytten var ju lika eländig, men jag känner igen reaktionen från bandtraktorföraren :P . Efter att nästan klämt den vänstra armbågen när jag skulle stänga dörren så kom jag på att man får använda högerhanden till det :mrgreen:

Hytten var helt ok, förutom att den var något eländigt smal...och att du hade halva motorn inne i hytten. Något som Scania slutade med när produktionen av deras L50 upphörde.

Verkligen kul med bilder från -60 och -70 talen när man själv började med lastbilar :)

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Volvo N7. 1974

Inläggav Thomas Almen » 11 jan 2010, 23:20

Volvo hade av nån anledning väldigt väl förankrade stänkskydd fram några år. Det var lika på N 88/86. Bult å skruv till förbannelse, man fick riva halva bilen för ett sånt skitfel. Det där med att dra ut handgasen och stå på fotsteget kan straffa sig. Hemma i Östersund hade vi en åkare vid namn Kjell, som gärna ville glänsa om tillfälle gavs. En gång skulle han backa ut på en tipp med NB 88:an. Eftersom det var flera bilar på tippen, så drog han ut handgasen och stod nonchalant rökande på fotsteget. Nu bar det sig inte bättre än att högersidan gick över en sten, eller nåt, så han tappade balansen, och for handlöst i backen. Till all lycka, hamnade han inte under, utan bredvid bilen. Innan han kom på fötter,(matchvikt 120-130 kg) så tuggade bilen ner sig i det lösa materialet innan den nådde tippkanten. Så han kom undan med stukat anseende.
Thomas Almen
 

Re: Volvo N7. 1974

Inläggav Böll » 12 jan 2010, 10:23

Volvo N-7 körde ja som elev på Lindholmens Gymnasium,yrkesskolan..kommer ihåg när ja hade med läraren i hytten,han satt i mitten mellan oss 2 andra,i varje backe fick ja växla som en tokig ,kom knappt upp med tom bil???,förstod inte varför,den va trött de visste alla på skolan,men så trött,efter en stund kom ja på felet,de va inte Volvo,s fel,de var busen till lärare som satt å drog i stoppen i varje backe,han gillade å se oss växla,haha..mkt bra lärare,sen va dom hemska i hytten med halva motorn inne,som ni beskrivit,bilen ja helst körde va en Scania 111,roliga tider på skolan... :D
Böll
 
Inlägg: 654
Blev medlem: 24 jan 2008, 19:58
Ort: Hindås

Nästa

Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

cron