Volvo N7. 1974

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Volvo N7. 1974

Inläggav Bo Norvinge » 12 jan 2010, 19:41

Böll skrev:Volvo N-7 körde ja som elev på Lindholmens Gymnasium,yrkesskolan..kommer ihåg när ja hade med läraren i hytten,han satt i mitten mellan oss 2 andra,i varje backe fick ja växla som en tokig ,kom knappt upp med tom bil???,förstod inte varför,den va trött de visste alla på skolan,men så trött,efter en stund kom ja på felet,de va inte Volvo,s fel,de var busen till lärare som satt å drog i stoppen i varje backe,han gillade å se oss växla,haha..mkt bra lärare,sen va dom hemska i hytten med halva motorn inne,som ni beskrivit,bilen ja helst körde va en Scania 111,roliga tider på skolan... :D


Jag harvade också omkring i Lindholmens N720. Tror de hade två eller kanske tre. Kort 3-vägs tipp med kran. Fruktansvärt trötta och kraftöverföringen kändes och hördes i växelspaksknoppen.
111:orna var på väg ut men LBS111:an med flak som var känd för att förvandla kardanstängerna till korkskruvar användes med måtta.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Volvo N7. 1974

Inläggav Thomas Almen » 12 jan 2010, 23:31

Hur i all världen lyckas dom vrida kardanröret på 111:an?. Det var inte så att det var en bil utan navreduktion, som knäckte drivaxlar på löpande band?. Körde en 111:a i tung körning i flera år, och det var aldrig nåt problem med drivlinan. En medbringare lyckades jag knäcka, men det berodde på materialfel. Väldigt pålitlig och bränslesnål bil, därtill stabil på vägen. För att återgå till Topic, så köpte en entrepenadfirma hemma 2 st. N7-boggier för egna transporter. Den chaufför som var fast på sin bil ansåg det var den bästa grusbil han kört. Gick inte för pengar få honom att säga nåt illa om bilen. Så intrycken varierar. Själv trivdes jag inte med hytten, men som arbetsvertyg var N-bilarna inte så dumma.
Thomas Almen
 

Re: Volvo N7. 1974

Inläggav Bo Norvinge » 13 jan 2010, 20:23

Thomas Almèn skrev:Hur i all världen lyckas dom vrida kardanröret på 111:an?. Det var inte så att det var en bil utan navreduktion, som knäckte drivaxlar på löpande band?


Nej, det var ingen navreduktion och dessutom väldigt lång hjulbas.
Själv gissar jag på något konstruktonsfel. Visserligen hanteras fordonen på en gymnasie/yrkesskola kanske inte med största försiktighet.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Föregående

Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster