Forlängelse av hytt på F89

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Forlängelse av hytt på F89

Inläggav Skandinaven » 04 nov 2010, 13:23

Tjennare !

Dette foton viser en F89 fra AGA Danmark, knipset i 1972. Denne F89 har standard hytt monterad, men jag mindes i tiden omkring 1971, at AGA Danmark havde 2 stk. F89, som kjörde på Tyskland, Bremerhafen iblandt, efter olika gasser til Danmark, - argon til industrien och andre typer gasser til bla. sjukhuse.
Dom 2 F89 som kjörde Tyskland, dom var på grund av det daværende EF regler, om bredde och längder for sovehytt, forlængd i hytten, kanske ca. 20 cm och jag mindes dem med en Kysor aircon på taket ochså.
Den ene var en 2 aks. dragar med en 2 aks. tank och den anden var en 6x2 bil och släp model, med skap, som kunne uplukkes i begga sidor,- så på den tiden, var det väldiga imponerande lastvagner, som mange interesserade chauffører tittade långt efter. Jag har aldrig efter denne tid, observerat nogle andre Volvo F88 - F89 modeller med forlängd hytt och utan siderutor på sovehytten. Desvärre har jag aldrig kunne hitta någon foton av de 2 snygge F89ér, men finns der någon her på sitet, som kunne tänkes at vide, hvor denne forlängd av hytten er gjort ? Har Volvo Göteborg på den tiden, leverad specielle önsker som dom med forlängd sovehytt ?

Hälsn. Skandinaven
AGA Danmark.jpg
AGA Danmark.jpg (184.75 KiB) Visad 5282 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Forlängelse av hytt på F89

Inläggav Skandinaven » 08 nov 2010, 15:35

Kanske vi må konstatera, at Volvo fabrikken inte har tilverket en förlängelse av hytt, om någon har önsket detta ?
Ergo må det väre blevet förlänget på diverse karosseri uppbyggn.
Jag mener at kunne mindes, der lå en sådan versamhet i nordjylland i Danmark, så kanske det er dom som har förlänget de 2 danske F89 från AGA ?
Bara ärgligt, at jag inte kender dom 2 chaufførarna i dag, som kjörte med de 2 bilar och kanske de inte finns länger heller,- men jeg minades ganske klart de 2 bilar och kann se dom för mig endnu.

Hälsn. Skandinaven.
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark


Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster