Viktiga tips 1974

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Viktiga tips 1974

Inläggav Stellan » 18 feb 2008, 22:14

Kan detta vara något för forumet? :P

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Inläggav Lars-Gunnar » 18 feb 2008, 22:54

Ja alla gånger!

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Inläggav Stellan » 18 feb 2008, 22:57

Det är tjugo sidor som jag scannat in...kanske det tar för mycket plats och är tungt att ladda upp?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Inläggav Per Thomson » 19 feb 2008, 09:13

Stellan skrev:Det är tjugo sidor som jag scannat in...kanske det tar för mycket plats och är tungt att ladda upp?

/Stellan


Det är ingen fara för forumets del. En önskan dock är att bilderna inte är större än den bild du visar här. Fast om texten blir svår att läsa så måste du ju gå upp i storlek.

Följande är inte till dig Stellan utan mer allmänt:

En viktig aspekt för alla som lägger upp bilder på någon server - jag misstänker att vi inte har någon garanti för att sådana servrar finns kvar för evigt eller kanske inte ens i morgon. Därför var noga med att alltid ha säker lagring av bilderna för egen del. En annan aspekt på detta är att om en bildserver ej kan nås längre så visas ej heller några bilder på forumet. Kom ihåg att det är bildservern som presenterar själva bilden.

Mer, en vanlig kamerabild har många gånger onödig detaljinformation som aldrig kommer till nytta i bildvisningen på ett forum men däremot fördröjer denna onödiga information visningen av ämnet. Försök därför att skala om bilderna i samband med uppladdning till en bildserver.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Inläggav Stellan » 19 feb 2008, 17:54

Tar några bilder till på den här sidan. Kommentera gärna...det är väldigt trevligt diskussionsunderlag tycker jag :wink:

Bild

Bild

Bild

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Inläggav Stellan » 19 feb 2008, 17:58

Fortsättning på tipsen...

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Inläggav Anders Ason » 19 feb 2008, 20:44

Stellan skrev:Fortsättning på tipsen...

/Stellan


    Kul o intressant, nu vet jag hur jag ska tippa hytten! :D Var ju onödigt att renovera hytt-tippkolven.

    Start i stark kyla, var nog 25-30 grader som fick konsekvenser på vår Viking. Den vägrade gå runt överhuvudtaget o fadern fick tag i en kollega som hade sin bil i garage. Sagt o gjort, fram med en rejäl bogserketting och dra. Motorn gick i gång, men utan oljetryck - nödstopp direkt. Bogseringen fick fortsätta till verkstaden där det visade sig att axeln till den hopfrusna oljepumpen gått av. Det verkade inte alltför mycket jobb med bytet som även innebar oljebyte mot en betydligt tunnare olja, vill minns att de även hade i lite diesel.

    Hade glömt att det fanns vintrar förr i tiden!

    Jo, växellägena var ju inte direkt som på dina bilder hos denna Viking.

    /Anders
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Inläggav Stellan » 19 feb 2008, 21:02

Anders Ason skrev:
    Kul o intressant, nu vet jag hur jag ska tippa hytten! :D Var ju onödigt att renovera hytt-tippkolven.
    /Anders


Finns det inte, så kan det inte gå sönder :P :D

Vi hade alltid ett fat med lysfotogen i verkstaden, fem liter till femhundra liter diesel. Trots att vi tankade "vinterdiesel" i Norge så räckte inte det till, utan det var tvunget att fylla på något som tunnade ut dieseln. I och med att vi körde från Skåne till en bra bit upp i Norge så blev det väldigt mycket kondens i tankarna...som frös när det blev kallt.

Både vintrarna och ungdomen var bättre förr, och ju förr dess bättre :lol:

Men de hade i alla fall ironi på den tiden...använd motorbromsen. Om den inte hade kärvat fast så kom det bara ett litet pysande från den, bromsade tror jag inte att det gjorde något nämvärt.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Inläggav arnfinn » 19 feb 2008, 21:19

Siste vinter tok min bror fatt den hjullasterburna snøfresen av type gammel. Den drives av en 100 hk Bedford og hadde stått i mange år uten prøvestart. Han transporterte den inn i verkstedet. Plasserte inn friske batterier og luftet dieselsystemet og så over den litt.

Hva han ikke tenkte over når han så startet den var at det fantes en viss mengde vann som var frosset. Det hadde jo ikke gått lang tid fra den kom inn fra streng kulde og inn i verkstedet som da bare hade noen få +grader. Så det gikk som det måtte dessverre. Is stoppet til silen nede i sumpen så en frisk motor ble syk :cry:
Användarvisningsbild
arnfinn
 
Inlägg: 463
Blev medlem: 28 sep 2007, 18:27
Ort: Tromsø i Norge


Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster