Grattis till de första trettioett åren.

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Grattis till de första trettioett åren.

Inläggav Stellan » 17 feb 2008, 22:56

Det är ju några år sedan den här modellen gjorde sitt intåg i lastbilsvärlden.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Inläggav arnfinn » 18 feb 2008, 09:10

Kan det her være snakk om dekaltrimming :?: Kan minnes at 12'eren ikke gikk å få med den korte hytta fordi motoren var for stor regelrett :?

Eller surrer man nu - at det var ved introduksjonen av FM serien det ikke gikk, eller var det til og med sånn at det var 16 literen som ikke gikk innunder FM-hytta.

Har i alle fall aldri sett en F12 med kort hytte. Det er jeg sikker på :wink:
Användarvisningsbild
arnfinn
 
Inlägg: 463
Blev medlem: 28 sep 2007, 18:27
Ort: Tromsø i Norge

Jodå

Inläggav johnny013 » 18 feb 2008, 12:51

F12 F10 finns med ståhytt men däremot F16 finns bara med sovhytt. Tänk på F12 F10 Eurotrotter där är det kort hytt. :roll:
johnny013
 
Inlägg: 134
Blev medlem: 13 feb 2008, 15:20
Ort: motala linköping

Re: Jodå

Inläggav arnfinn » 18 feb 2008, 14:42

johnny013 skrev:F12 F10 finns med ståhytt men däremot F16 finns bara med sovhytt. Tänk på F12 F10 Eurotrotter där är det kort hytt. :roll:


Har nok aldri sett en F12 Eurotrotter heller, men ok, da var det ingen dekaltrim :wink:
Användarvisningsbild
arnfinn
 
Inlägg: 463
Blev medlem: 28 sep 2007, 18:27
Ort: Tromsø i Norge

F10 Eurotrotter

Inläggav Stellan » 18 feb 2008, 19:20

Vi hade både en F12 med kort hytt och en F12 Eurotrotter på åkeriet i Uddevalla :cry:

Inrikesbilen med kort hytt hade vi bara några år, Eurotrottern gick på Norge lite längre. Båda var bilar som volvoåterförsäljaren "fått över" och sålde billigt.

Visserligen var Eurotrottern öppen tvärsöver hela hytten, men den var kort och sängen satt väldigt högt upp. Det gick även att ha en vilbrits bakom stolarna om man var två förare på bilen. Kinnarp hade en del Eurotrotter med två specialbygda trailers efter varje bil.

Bild

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Inläggav Lars-Gunnar » 18 feb 2008, 19:47

I Holland fanns det många åkerier med Volvo och Eurotrotthytten. Jag skall tro det var det land som hade mest bilar med Eurotrotthyttar över huvud taget.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Inläggav Åkarns Kalle » 19 feb 2008, 18:18

Hej en sådan som är på första bilden hade Åkarn 1978/79-1980 då den
såldes till en av det anställdas far och gick där tills det åkeriet upphörde den vart senare ombyggd till "sprutbil"

mvh Åkarns Kalle
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 820
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp

Re: Grattis till de första trettioett åren.

Inläggav Anders » 19 mar 2008, 19:46

Fortfarande kan man ju faktiskt se en och annan F10/F12 av de tidiga årgångarna, dock inte så ofta längre. Undrar hur många som går kvar i daglig trafik?
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Grattis till de första trettioett åren.

Inläggav Lulebjörnen » 21 mar 2008, 20:33

Anders skrev:Fortfarande kan man ju faktiskt se en och annan F10/F12 av de tidiga årgångarna, dock inte så ofta längre. Undrar hur många som går kvar i daglig trafik?

Det minskar i snabb takt. Varje vecka som man kör norrut så möter man en karavan med F10/F12:or på väg söderut med förmodad slutdestination Bolivia.

Sanslösa transporter, ibland är ett icke kördugligt exemplar upplastat på en märkesbroder som fortfarande hackar sig fram för egen masin. Lastsäkring och standard på däck och belysning kan vi lämna därhän :shock: ...
Lulebjörnen
 
Inlägg: 117
Blev medlem: 22 jul 2007, 10:55
Ort: Luleå

Re: Grattis till de första trettioett åren.

Inläggav arnfinn » 29 mar 2008, 23:31

En liten fundering på det at det i brosjyrer finnes gule motorer og drivlinjer. Har aldri sett det, bare grønne. Noen som vet mer om det?
Det er aldri for sent å gi opp!
Intet er umulig for den som ikke skal gjøre det selv!
Det finnes ikke noe enkelt som ikke kan gjøres vanskelig!
Användarvisningsbild
arnfinn
 
Inlägg: 463
Blev medlem: 28 sep 2007, 18:27
Ort: Tromsø i Norge

Re: Grattis till de första trettioett åren.

Inläggav Stellan » 29 mar 2008, 23:34

arnfinn skrev:En liten fundering på det at det i brosjyrer finnes gule motorer og drivlinjer. Har aldri sett det, bare grønne. Noen som vet mer om det?


De gula motorerna är utställnings eller demonstrationsmoterer, så de satt aldrig i produktionsbilar

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg


Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster