Sida 1 av 2

Fassan´s F88 årg. 1973

InläggPostat: 09 okt 2010, 18:21
av Skandinaven
F88 med 2 aks NOPA trailer.jpg
F88 med 2 aks NOPA trailer.jpg (81.47 KiB) Visad 22178 gånger

Re: Fassan´s F88 årg. 1973

InläggPostat: 09 okt 2010, 18:22
av Skandinaven
far8.jpg
far8.jpg (84.86 KiB) Visad 22176 gånger

F88 kranbil

InläggPostat: 09 okt 2010, 18:26
av Skandinaven
Fassan med F88 kranbil.jpg
Fassan med F88 kranbil.jpg (53.7 KiB) Visad 22175 gånger

Re: Fassan´s F88 årg. 1973

InläggPostat: 09 okt 2010, 20:03
av Lasse Hsand
Tjena måste säga en sak som imponerar på mig. Det är när man ser dessa presänningar med tillhörande rep hur fick ni dom att sitta fast. Har kört en del grejor med presänning det flappar och blåser och driver en till vansinne. Vilka trix hade man eller var den så tung attden låg still men den skulle ju flyttas från takräcket till lasten. Lars

Re: Fassan´s F88 årg. 1973

InläggPostat: 09 okt 2010, 21:00
av Stellan
Oftast så brukade man be truckföraren om hjälp med att få upp presseningarna på lasset, men det knepiga var när man skulle rulla ut den. Hade man lastat hus eller något annat ojämt så var det ganska spännande att gå omkring på lasset och se om man överlevde :P .

En liten introduktionskurs på presseningstäckning och surrning med rep finns här: viewtopic.php?f=1&t=2064&hilit=pressening

/Stellan

Re: Fassan´s F88 årg. 1973

InläggPostat: 09 okt 2010, 21:21
av Lasse Hsand
Tackar för den tråden. lossade en speditions bil i fredags med luckor eller dörrar efter hela sidan och fästöglor efter hela sidan. Det har alltså hänt endel. Lars

2 stk. F88

InläggPostat: 09 okt 2010, 21:23
av Skandinaven
2 stk F88.jpg
2 stk F88.jpg (98.95 KiB) Visad 22142 gånger

Re: Fassan´s F88 årg. 1973

InläggPostat: 09 okt 2010, 21:25
av Skandinaven
Hejsan!

Jamen det er korrekt,- ofte var det truckföraren, som hissade denne presenningen up, de var tunge,- jeg ved det, for jeg var ofte med pappa i semesteren och vi har besögt Boliden i Helsingborg mange gange.

Skandinaven

Re: Fassan´s F88 årg. 1973

InläggPostat: 09 okt 2010, 21:46
av Thomas Almen
En enkel regel jag fick lära mig på stenåldern, var att sträcka å knyta hörnrepen på pressen först. Sen tar man repen efter sidan. Gummistroppar i änden på repen underlättar betydligt. Minns reklamen från 60-talet för gummistroppen med det idag omöjliga namnet "Fjong"!. En chaffis förklarar för damsällskapet att "-Sen jag fick Fjong, har jag inga problem med mina laster"....

Re: Fassan´s F88 årg. 1973

InläggPostat: 09 okt 2010, 21:55
av Skandinaven
Den var verdensklasse Thomas, " Fjong "

Hälsninger
Skandinaven

Re: Fassan´s F88 årg. 1973

InläggPostat: 12 okt 2010, 18:18
av Skandinaven
Farsans F88 med original 300 liter Volvo dieseltank och 12 meter NOPA trailer med containerlåse. Om der skulle åkes længere up i Sverige, skulle der tankes, inte noget med at utruste bilen med 600 liters exporttank. Tackskylt kom heller inte på tale, nej det koster ekstra og går kun i stykker, . . .ja ja, det var tiden inden man begyndte med avgasrör back om hytten och cromefälger, . . .
Scanglas Korsør F88.jpg
Scanglas Korsør F88.jpg (81.24 KiB) Visad 22060 gånger

Re: Fassan´s F88 årg. 1973

InläggPostat: 29 okt 2010, 12:08
av Skandinaven
På papergenbruk Timsfors
F88 1973 dragar.jpg
F88 1973 dragar.jpg (75.9 KiB) Visad 21984 gånger

Re: Fassan´s F88 årg. 1973

InläggPostat: 13 sep 2011, 08:34
av Skandinaven
eternitten.jpg
Farsans F88 på Ålborg Eternitfabrik 1973
eternitten.jpg (51.17 KiB) Visad 21226 gånger

Re: Fassan´s F88 årg. 1973

InläggPostat: 13 sep 2011, 18:42
av Lars-Gunnar
Bilarna hade då enhetliga färger ser jag. Sågverket som min far var anställd chaufför hos hade inte det. En Scania-Vabis var Scaniabeige, en Titan var blå med svarta skärmar och en annan Titan Turbo var grön med svarta skärmar.

Han var inte så noga med färgerna den fabrikören men, alla hade företagets namn och telefonnummer fanns på dörrarna. Dert var den tidens sätt att tala om att man fanns.

Lars-Gunnar :)

Re: Fassan´s F88 årg. 1973

InläggPostat: 13 sep 2011, 19:51
av Skandinaven
Jovist Lars Gunnar,- i dag er det ganske anderledes, der skal motivlakeringer etc. på bilarna, så det stilrene finns inte mycket mera.

Hälsn. Skandinaven.