Fassan´s F88 årg. 1973

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Fassan´s F88 årg. 1973

Inläggav Skandinaven » 09 okt 2010, 18:21

F88 med 2 aks NOPA trailer.jpg
F88 med 2 aks NOPA trailer.jpg (81.47 KiB) Visad 19249 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Fassan´s F88 årg. 1973

Inläggav Skandinaven » 09 okt 2010, 18:22

far8.jpg
far8.jpg (84.86 KiB) Visad 19247 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

F88 kranbil

Inläggav Skandinaven » 09 okt 2010, 18:26

Fassan med F88 kranbil.jpg
Fassan med F88 kranbil.jpg (53.7 KiB) Visad 19246 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Fassan´s F88 årg. 1973

Inläggav Lasse Hsand » 09 okt 2010, 20:03

Tjena måste säga en sak som imponerar på mig. Det är när man ser dessa presänningar med tillhörande rep hur fick ni dom att sitta fast. Har kört en del grejor med presänning det flappar och blåser och driver en till vansinne. Vilka trix hade man eller var den så tung attden låg still men den skulle ju flyttas från takräcket till lasten. Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Fassan´s F88 årg. 1973

Inläggav Stellan » 09 okt 2010, 21:00

Oftast så brukade man be truckföraren om hjälp med att få upp presseningarna på lasset, men det knepiga var när man skulle rulla ut den. Hade man lastat hus eller något annat ojämt så var det ganska spännande att gå omkring på lasset och se om man överlevde :P .

En liten introduktionskurs på presseningstäckning och surrning med rep finns här: viewtopic.php?f=1&t=2064&hilit=pressening

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Fassan´s F88 årg. 1973

Inläggav Lasse Hsand » 09 okt 2010, 21:21

Tackar för den tråden. lossade en speditions bil i fredags med luckor eller dörrar efter hela sidan och fästöglor efter hela sidan. Det har alltså hänt endel. Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

2 stk. F88

Inläggav Skandinaven » 09 okt 2010, 21:23

2 stk F88.jpg
2 stk F88.jpg (98.95 KiB) Visad 19213 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Fassan´s F88 årg. 1973

Inläggav Skandinaven » 09 okt 2010, 21:25

Hejsan!

Jamen det er korrekt,- ofte var det truckföraren, som hissade denne presenningen up, de var tunge,- jeg ved det, for jeg var ofte med pappa i semesteren och vi har besögt Boliden i Helsingborg mange gange.

Skandinaven
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Fassan´s F88 årg. 1973

Inläggav Thomas Almen » 09 okt 2010, 21:46

En enkel regel jag fick lära mig på stenåldern, var att sträcka å knyta hörnrepen på pressen först. Sen tar man repen efter sidan. Gummistroppar i änden på repen underlättar betydligt. Minns reklamen från 60-talet för gummistroppen med det idag omöjliga namnet "Fjong"!. En chaffis förklarar för damsällskapet att "-Sen jag fick Fjong, har jag inga problem med mina laster"....
Thomas Almen
 

Re: Fassan´s F88 årg. 1973

Inläggav Skandinaven » 09 okt 2010, 21:55

Den var verdensklasse Thomas, " Fjong "

Hälsninger
Skandinaven
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Fassan´s F88 årg. 1973

Inläggav Skandinaven » 12 okt 2010, 18:18

Farsans F88 med original 300 liter Volvo dieseltank och 12 meter NOPA trailer med containerlåse. Om der skulle åkes længere up i Sverige, skulle der tankes, inte noget med at utruste bilen med 600 liters exporttank. Tackskylt kom heller inte på tale, nej det koster ekstra og går kun i stykker, . . .ja ja, det var tiden inden man begyndte med avgasrör back om hytten och cromefälger, . . .
Scanglas Korsør F88.jpg
Scanglas Korsør F88.jpg (81.24 KiB) Visad 19131 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Fassan´s F88 årg. 1973

Inläggav Skandinaven » 29 okt 2010, 12:08

På papergenbruk Timsfors
F88 1973 dragar.jpg
F88 1973 dragar.jpg (75.9 KiB) Visad 19055 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Fassan´s F88 årg. 1973

Inläggav Skandinaven » 13 sep 2011, 08:34

eternitten.jpg
Farsans F88 på Ålborg Eternitfabrik 1973
eternitten.jpg (51.17 KiB) Visad 18297 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Fassan´s F88 årg. 1973

Inläggav Lars-Gunnar » 13 sep 2011, 18:42

Bilarna hade då enhetliga färger ser jag. Sågverket som min far var anställd chaufför hos hade inte det. En Scania-Vabis var Scaniabeige, en Titan var blå med svarta skärmar och en annan Titan Turbo var grön med svarta skärmar.

Han var inte så noga med färgerna den fabrikören men, alla hade företagets namn och telefonnummer fanns på dörrarna. Dert var den tidens sätt att tala om att man fanns.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Fassan´s F88 årg. 1973

Inläggav Skandinaven » 13 sep 2011, 19:51

Jovist Lars Gunnar,- i dag er det ganske anderledes, der skal motivlakeringer etc. på bilarna, så det stilrene finns inte mycket mera.

Hälsn. Skandinaven.
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Nästa

Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster