Brädgårdstruck m/ä

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Brädgårdstruck m/ä

Inläggav Anders » 22 jun 2010, 22:19

Har scannat lite av mina gamla foton, och ramlade då över den här Volvon, ombyggd till brädgårdstruck. Var och skulle titta på en bandtraktor, och snubblade då över den här Volvon. Bilden är tagen i trakten av Lidhult, så man kanske kan gissa sig till vem som byggt den? :)
Är inte så hemma på Volvos modeller från mitten på 30-talet, men skulle gissa på att det är en bil ur LV80-serien. Ganska finurligt ombyggd ändå :)

Bild

Bild

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Brädgårdstruck m/ä

Inläggav Bertram » 27 feb 2011, 21:20

Ursäkta sent inlägg men jag är ny medlem på forumet och fick syn på detta precis nu. Det är inte förutan att jag blir lite nostalgisk, när jag var liten (då snackar vi tidigt 60-tal) hade mina föräldrar ett sågverk beläget 6 mil utanför Örnsköldsvik och där hade dem precis sådana här truckar. Om jag inte minns alldeles fel kallades de för "Sven-Ljunga truck" De var som du skriver finurligt gjorda, normalt gick flaket rakt upp till max en 3-4 meter då blev det enkelt när man skulle lägga bräd- och plankstabbar. Ville man tippa flaket som vanligt kunde man med ett enkelt handgrepp styra om tippanordningen. Vi har byggt om en av dessa truckar till en traktorkärra och använder den fortfarande, mycket praktisk som kombinerad tippkärra och byggnadsställning.

/Bengt
Bertram
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 23 feb 2011, 08:44

Re: Brädgårdstruck m/ä

Inläggav Anders Ason » 28 feb 2011, 08:28

Har varit med en liknade iordninggjord bil på träffen Smålandsrundan (inte kört runt utan rört sig lite på parkeringen).
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5611
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping


Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster