Bildtest-Volvo N7

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Bildtest-Volvo N7

Inläggav Stellan » 06 feb 2008, 23:03

Ett litet försök att beskriva en veteranbil på ett enkelt sätt :D

Bild

Bild

/stellan
Senast redigerad av Stellan 07 feb 2008, 00:15, redigerad totalt 1 gång.
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Testbild-N7

Inläggav Stellan » 06 feb 2008, 23:32

Jag håller på att prova ett nytt bildbehandlingsprogram, så de här bilderna kanske försvinner igen om ett tag. Vill bara testa att se hur de ser ut på forumet. Det är främst att hitta en lämplig storlek på bilderna så att sidan inte blir för tung att ladda upp.

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Testbild-N7

Inläggav Anders Ason » 08 feb 2008, 11:10

Stellan Johansson skrev:Jag håller på att prova ett nytt bildbehandlingsprogram, så de här bilderna kanske försvinner igen om ett tag. Vill bara testa att se hur de ser ut på forumet. Det är främst att hitta en lämplig storlek på bilderna så att sidan inte blir för tung att ladda upp....

/Stellan

    Rekommendation, högst 500 pixels (bildpunkter) i sida=63,5! m m eller däromkring och högst 150 dpi (punkter per tum) upplösning, men det funkar även med lägre upplösning d v s ända ner till 72 (gammal MAC standard).

    Kan se att den bild du nu lagt ur har måtten b=394 pixels, 33,4 m m och h=546 pixels och 46 m m, upplösningen är= 300 dpi, d v s det som förr acceperades för tryckkvalité. Detta medför nu att bilden kan vara något tung att ladda upp även med ett bredband, lägsta hastigheten.

    Jag har gjort om din bild så att upplösningen nu är 150 pixels i bild 1, och 72 i bild 2. Bredd och höjd är desamma. Det går att se skillnader på bilderna genom att de är så stora, men hade bilderna varit mindre hade skillnaderna minskat kraftigt. Det går att trixa ytterligare genom att "skärpa" de lägre upplösta bilderna men det har jag inte gjort här. Å andra sidan blir vinsten dålig i digitalt utrymme o nedladdningstid om vi tar de här tre exemplen då filerna är på 39, 38 och 38 kB, D v s hela vinsten blir bara 4 kB! Alltså kan du köra med den inställning (300) som du har men maxbreden ska vi nog inte tumma på.

    Ursäkta min omständighet om detta kanske är självklara saker, men jag fick lite tid över då jag nu sitter i en telefonkö! Nu kom jag fram...

    Din orginalbild=300 pixels
    Bild

    Upplösningen =150 pixels
    Bild

    Upplösningen=72 pixels
    Bild

    /Anders
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Inläggav Stellan » 08 feb 2008, 18:17

Alla tips och synpunkter mottages med stor tacksamhet, även om det blir mycket på en gång. Per har hjälpt mig med en del också, så kanske man hinner få kläm på det innan man blir för gammal...snäll men trög heter det visst :lol:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Inläggav Per Thomson » 08 feb 2008, 22:50

Anders, på min skärm är det stor skilnad mellan bilderna och 300 pixelbilden i princip den enda som är godkänd. Jämför särskilt volvomärket som sitter på grillen :!:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Inläggav Stellan » 08 feb 2008, 23:01

Per har nog rätt där, märket i grillen är väldigt oskarpt på de två mindre bilderna. Kan det ha med göra hur många pixlar det är från början?

Nu börjar man svänga sig med fackuttryck... :lol:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Inläggav Anders Ason » 09 feb 2008, 12:06

Stellan Johansson skrev:Per har nog rätt där, märket i grillen är väldigt oskarpt på de två mindre bilderna. Kan det ha med göra hur många pixlar det är från början?

Nu börjar man svänga sig med fackuttryck... :lol:

/Stellan


    VIsst har både du o Per rätt - men man får jämföra pris och kvalitet.
    Den bild som visas är ganska stor i mm räknat och vid en inscanning kan man ju välja att göra det i ett mindre format och med oföändrad upplösning vilket gör bilden skarpare. Man hade ju även kunnat fixa till bilens lutning för det är väl inte fel på fjädringen redan från början? :D

    /Anders
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping


Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster