Handhavande av en Volvolastbil

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Handhavande av en Volvolastbil

Inläggav Lars-Gunnar » 22 maj 2010, 23:19

Hej!

Fann dessa länkar om hur man skall handha en Volvo som idag är veteran men då nya. Tror det är en av våra medlemmar som postat det.

http://www.berglitruckstop.no/viewtopic ... &start=435

http://www.berglitruckstop.no/viewtopic ... &start=450

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Handhavande av en Volvolastbil

Inläggav Lars-Gunnar » 24 maj 2010, 00:56

Någon kommentar? Har någon kört en volvo och minns hur man skulle göra vid kallstart, bromsning och körning i slirigt väglag?

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar
 

Re: Handhavande av en Volvolastbil

Inläggav Murre2 » 22 feb 2011, 13:57

Jag andvände sällan köldstarten, När jag körde N88 i snösvängen så hade vi i motorvärmaren hela natten. Man viste alldrig på vintern när vägmästaren skulle ring ut en. Så många nätter fick jag åka ut till åkeriets garage, starta upp bilen och montera spridaren eller/och snöplogen samt åka till ett bergrum i närheten och lasta grus. Bilen gick ju normalt på vanliga körningar på dagen så snöröjningsredskapen lämnade man inte på om det inte var snöväder. Vi hade dessutom att välja på spetsplog eller diagnonalplog samt en sidovinge beroende på vilka vägar och hur mycket det snöade. Ofta behövde man också en snökjedja på inre framhjulet annars tog plogen över styrningen. Som värst plogade jag 36 timmar i ett sträck, åkte hem och sov 4 timmar varefrer telefonen ringde:snöstormen har ökat igen, du måste komma ut igen. 12 timmar till, vilka tider. Diffspärren fick man bara andvända om vägen var rak så i uppförsbackar med sväng i så hissade man boggin en lagom bit och lade i spärren, när svängen närmade sig slog man ur den, Åkaren själv plogade en natt med min bil och hade inte vett på det så han gick rakt fram i första svängen och jag fick börja abetsdagen med att bärga bilen. Han körde normalt en F86a men lade den i en göselstad som låg nära vägen, betonginvallningen gick hårt åt bilen så det blev en Skania 110 istället. Annars älskade jag N88orna, gillade också både N86 och F86. Jag tyckte Skania var mer ett arbetsredskap, körde även av en drivaxel på en Skania det hände inte på Volvo. Slutade min kariär i åkarbranshen med att köra frambyggda Skania för ASG men det var inte roligt längre så jag började testköra fabriksnya personbilar istället men det är enn annan historia.
Murre2
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 feb 2011, 15:26

Re: Handhavande av en Volvolastbil

Inläggav Lars-Gunnar » 25 feb 2011, 01:41

Intressant berättelse Murre2. Tack för det. Ja. differentialspärren kunde bara användas som du säger för annars skulle dreven knäckas.

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar
 

Re: Handhavande av en Volvolastbil

Inläggav Murre2 » 28 feb 2011, 13:59

Ja, jag startade min kariär med att köra en gammal Volvolasbil med sidventilssexan och osynkad växellåda. Tog några dagar att lära sig dubbeltrampningens ädla konst...Sedan var det några år med mest Volvo Starke, underbart efter den gamla kärran men fortfarande tungstyrt utan servo och med "låsningsfria "bromsar med 5 ton på flaket. Underbart när jag första gången fick köra Åkeriets splitt nya Skania 36 med servostyrning och tryckluftbromsar. Ett sådant lyft arbetsmiljömässigt. Sedan körde jag sprängsten och grus på akord med diverse Skanior innan jag bytte Åkeri igen och körde Volvo 88 i shakt och grussvängen med plogning osv på vintern. Slutade hos ytterligare ett åkeri med diverse frambyggda Skanior och styckegods. Men jag gillade alldrig frambyggt riktigt, när det är hal och besvärligt så slår inget en normalbygd lasbil med bra tygd på flaket.
Murre2
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 feb 2011, 15:26


Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster