av Murre2 » 22 feb 2011, 13:57
Jag andvände sällan köldstarten, När jag körde N88 i snösvängen så hade vi i motorvärmaren hela natten. Man viste alldrig på vintern när vägmästaren skulle ring ut en. Så många nätter fick jag åka ut till åkeriets garage, starta upp bilen och montera spridaren eller/och snöplogen samt åka till ett bergrum i närheten och lasta grus. Bilen gick ju normalt på vanliga körningar på dagen så snöröjningsredskapen lämnade man inte på om det inte var snöväder. Vi hade dessutom att välja på spetsplog eller diagnonalplog samt en sidovinge beroende på vilka vägar och hur mycket det snöade. Ofta behövde man också en snökjedja på inre framhjulet annars tog plogen över styrningen. Som värst plogade jag 36 timmar i ett sträck, åkte hem och sov 4 timmar varefrer telefonen ringde:snöstormen har ökat igen, du måste komma ut igen. 12 timmar till, vilka tider. Diffspärren fick man bara andvända om vägen var rak så i uppförsbackar med sväng i så hissade man boggin en lagom bit och lade i spärren, när svängen närmade sig slog man ur den, Åkaren själv plogade en natt med min bil och hade inte vett på det så han gick rakt fram i första svängen och jag fick börja abetsdagen med att bärga bilen. Han körde normalt en F86a men lade den i en göselstad som låg nära vägen, betonginvallningen gick hårt åt bilen så det blev en Skania 110 istället. Annars älskade jag N88orna, gillade också både N86 och F86. Jag tyckte Skania var mer ett arbetsredskap, körde även av en drivaxel på en Skania det hände inte på Volvo. Slutade min kariär i åkarbranshen med att köra frambyggda Skania för ASG men det var inte roligt längre så jag började testköra fabriksnya personbilar istället men det är enn annan historia.