Volvo F7 Broschyr

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Volvo F7 Broschyr

Inläggav gunnilse » 11 dec 2011, 11:54

Visst både GDG å SJ hade glasade skåp även Televerket dock var de då oftast verkmästar bilar (Duetter) Thomas
gunnilse
 

Re: Volvo F7 Broschyr

Inläggav faun v12 » 11 dec 2011, 12:25

Underhöll mig själv med att räkna på antalet F7 or i Karlskoga och Degerfors trakten på slutet av 1980-talet = 25 st 23 st 4\2 och 2 st 6\2. En 4\2 tipp och kran står på plan utanför mitt hus, f.ö. den sista av de 25 nämnda ovan.
faun v12
 
Inlägg: 337
Blev medlem: 01 aug 2010, 17:51
Ort: Degerfors

Re: Volvo F7 Broschyr

Inläggav Jämtlänning » 17 dec 2011, 14:44

Bidrar med en till F7, foto taget 1987 med en 18-årig Jämtlänning vid spakarna. Började detta jobb 1 vecka efter att jag fått ut "lappen". Eftersom körkortet togs på gymnasiet ( Sundsvall ) så behövde man inte vänta tills man fyllt 19 år, fick dessutom B-kortet i samma svep. Fyller år i April så de va bara till å invänta skolavslutningen innan man fick kortet i sin hand. F7:an på bilden va den fräschaste på åkeriet, gick rätt bra för å va en 7:a, men så va den blott 3 år vid fototillfället. Denna hade intercooler, AC samt den 16 växlade lådan. Denna bil va ej min ordinare, jag fick välja mellan en tidig F7 (med gamla ratten) eller en F87 1978. Jag valde F87:an eftersom den hade riktig Z-lyft, F7:an hade en Hydrolift som inte gick att tilta...... Åkeriet hade även en F88 med 16 växlad låda, tyvärr hade den också Hydrolift...... F88:an va av årsmodell 1977 och gick som ett spjut i jämförelse mot "småbilarna", den användes mest som reservbil. Har kollat upp bilarna från detta åkeri, av ca 25-30 bilar finns inte en enda kvar i trafik.
Bilagor
Volvo F 7  1984  LTB 549   Foto 1987.jpg
Foto Erikslundsvägen 5 Östersund 1987
Volvo F 7 1984 LTB 549 Foto 1987.jpg (47.28 KiB) Visad 19997 gånger
Jämtlänning
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 05 jun 2011, 00:25

Re: Volvo F7 Broschyr

Inläggav Thomas Almen » 17 dec 2011, 15:20

Var det inte i den där vevan det köptes 15 bilar eller nåt på ett bräde till det där åkeriet?. Något senare kanske..
Thomas Almen
 

Re: Volvo F7 Broschyr

Inläggav färingsösoljeätare » 17 dec 2011, 15:26

:arrow:
Senast redigerad av färingsösoljeätare 29 maj 2012, 01:03, redigerad totalt 1 gång.
färingsösoljeätare
 
Inlägg: 404
Blev medlem: 31 aug 2011, 15:17

Re: Volvo F7 Broschyr

Inläggav Lasse Hsand » 17 dec 2011, 16:01

Duger det inte med en Hanomag?
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Volvo F7 Broschyr

Inläggav färingsösoljeätare » 17 dec 2011, 16:39

:arrow:
Senast redigerad av färingsösoljeätare 29 maj 2012, 01:03, redigerad totalt 1 gång.
färingsösoljeätare
 
Inlägg: 404
Blev medlem: 31 aug 2011, 15:17

Re: Volvo F7 Broschyr

Inläggav Jämtlänning » 17 dec 2011, 18:21

Thomas Almen skrev:Var det inte i den där vevan det köptes 15 bilar eller nåt på ett bräde till det där åkeriet?. Något senare kanske..


Jo, jag minns mycket väl en seg resa med en av dessa nya bilar. Betongrör skulle lastas i Hammerdal och köras ner till kusten. Till min hjälp fick jag en FL 7 6x2 med öppningsbar sida samt ett 3-axlat fullångt öppet flaksläp, minns att det tog 4 timmar från Hammerdal via Ammeråleden/Indalsleden ner till Sundsvall.....
Jämtlänning
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 05 jun 2011, 00:25

Re: Volvo F7 Broschyr

Inläggav Thomas Almen » 17 dec 2011, 18:26

Jämtlänning skrev:
Thomas Almen skrev:Var det inte i den där vevan det köptes 15 bilar eller nåt på ett bräde till det där åkeriet?. Något senare kanske..


Jo, jag minns mycket väl en seg resa med en av dessa nya bilar. Betongrör skulle lastas i Hammerdal och köras ner till kusten. Till min hjälp fick jag en FL 7 6x2 med öppningsbar sida samt ett 3-axlat fullångt öppet flaksläp, minns att det tog 4 timmar från Hammerdal via Ammeråleden/Indalsleden ner till Sundsvall.....

Gick provbilen kvar då?. Kecke hade ju en oskyltad FL 10 med sovhytt å fattigmansboggie. Tog visst 19 minuter för att lyfta boggien. Å den körde han Härjedalen med.... :shock:
Thomas Almen
 

Re: Volvo F7 Broschyr

Inläggav Jämtlänning » 17 dec 2011, 19:24

Visste inte att Kekkes FL10 va en provbil! Har bild på den ( BOS 250 ) tagen 1990, bilen är 5 år gammal då och har emblemen intakta i fronten. Kanske dom sattes dit i efterhand? Elaka kollegor kallade Kekkes bil för "Dinkietoy" eftersom den hade STOR hytt men LITET skåp.... Dom gånger jag körde den funkade boggielyften lika snabbt som på övriga bilar. Första gången jag hade den va på en konsert till Hofvallen! Eva Dahlgren med co (rocktåget kanske det hette?) hade spelning i Östersund 1988, bla skulle dricka/hamburgare köras dit från Lagercentralen. Jag blev tillfrågad om jag ville jobba över, det va ju bara jobb före/efter konseren + att jag hade gratis entre så jag tackade ja. Minns att låten "Jag klär av mig naken" va rykande färsk.
Jämtlänning
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 05 jun 2011, 00:25

Re: Volvo F7 Broschyr

Inläggav Thomas Almen » 17 dec 2011, 19:30

Okej, jo den gick "blank" första året ungefär. Å han hade beklagat sig för Kjell.... hmm som körde F86:an med Lagabtrailer, över boggielyften. Lät ju som ett hyfsat kneg, såna är allt för sällsynta. Själv fick jag en kortturné med Regionmusiken när jag jobba åt Örjan. Bodde på flott hotell i Gävle bl.a. Fast bilen var ingen höjdare på långlöp, en väl brukt MB L 608 :evil: Tillägg efter dom på minneskontoret kommit tillbaka från fikat, Axelsson hette han. Bodde granne med han några år i Ås
Thomas Almen
 

Re: Volvo F7 Broschyr

Inläggav Jämtlänning » 17 dec 2011, 19:51

Jaha, du har varit hos Örjan H? Har en fd kollega som också varit där, ja, Nyfeldt känner du ju till. Han berättade om ett tillfälle när han fick vara med i en filminspelning. I filmen "Barnen från Frostmofjället" lånades det en flyttbuss av Örjan. Meningen va att Rolv Wesenlund skulle figurera som bussförare.Några tagningar gjordes på vägen mot Kännåsen, dock körde Rolv inte så bra så bussen åkte av vägen några gånger. Tror att Rolv saknade busskort.... Nyfeldt fick "styra upp" tagningarna som gjordes på utsidan bussen när den gick i full fart...... Nyfeldt berättade att han aldrig träffat en roligare person än Rolv Wesenlund tidigare, vem kan glömma tandläkarsketchen med Volvo-Sonett eller Fleksnes?
Jämtlänning
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 05 jun 2011, 00:25

Re: Volvo F7 Broschyr

Inläggav Thomas Almen » 17 dec 2011, 19:55

Årackarn. Hehe, ja kan tänka mig han höll lite show, även privat. Jorå minsann, i 2 omgångar var jag ÖH-dräng. Intressant, i många avseenden :wink:
Thomas Almen
 

Re: Volvo F7 Broschyr

Inläggav Åkarns Kalle » 17 dec 2011, 20:07

Filmen du tänker på är en Jonas Sima produktion och heter "Barna från Blåsjöfjället"

http://www.sima.nu/ se Mina filmer

/Kalle
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 820
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp

Re: Volvo F7 Broschyr

Inläggav Anders » 17 dec 2011, 21:50

Jämtlänning skrev:Nyfeldt berättade att han aldrig träffat en roligare person än Rolv Wesenlund tidigare, vem kan glömma tandläkarsketchen med Volvo-Sonett eller Fleksnes?


Huur mange förgasere????
-Schechs

Jag låter borren gå!! :lol:

Hade planer på att sätta en "Sonett"-dekal på Amazonen just därför...999 personer hade nog undrat vad det var för fel på en, medans den tusende nog hade skrattat sig fördärvad :mrgreen:

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

FöregåendeNästa

Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster