Volvo F7 Broschyr

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Volvo F7 Broschyr

Inläggav Anders » 14 maj 2010, 16:44

Tog ett varv till med scannern idag och plockade in broschyren för nya Volvo F7 den här gången.
Och man får nog säga att det är en tämligen påkostad broschyr där man för fram alla positiva aspektet samt alla förbättringar som gjorts från F86/F87.
Dessutom finns det under rubriken "Gör något extra med din Volvo!" uppradat extrautrustningen, bla. yttertempsmätare och kassettradio, kanske inte så mycket att skriva hem om idag, men 1978?

Anders

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Volvo F7 Broschyr

Inläggav Anders » 14 maj 2010, 16:45

Del II:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Volvo F7 Broschyr

Inläggav Anders » 14 maj 2010, 16:47

Del III:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Det var länge sedan man såg någon F7;a nu. Är de borta och skrotade allihop vid det här laget?

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Volvo F7 Broschyr

Inläggav mopar666 » 17 maj 2010, 22:14

roligt att du tar dej tid att lägga in det här! mycket intressant läsning! -07 åkte jag med en kompis och körde studenter var dock en F6a annars ser man dom sällan tyvärr
mopar666
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 11 okt 2009, 16:34

Re: Volvo F7 Broschyr

Inläggav Anders » 18 maj 2010, 10:49

Trevligt att du tycker om det! :D
Nej, det är ytterst sällan man ser någon numera, är nog flera år sedan sist. F10/12;or samt mindre F6;or kan man se ibland, men just 7;orna verkar vara näst intill utraderade från vägarna nuförtiden.

Har lite fler broschyrer som kommer vad det lider :)

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Volvo F7 Broschyr

Inläggav Lasse Hsand » 18 maj 2010, 18:11

Tjena när man ser broschyren så verkar det som att hytten hamnar i fokus dvs förarmiljö. Detsamma gäller F10,F12. Minns själv när man hade åkt scania 140 och morfar fick en nästan ny F12 man tyckte det var en rejäl skillnad i åkkomfort. Men ser man på det nu så är ju scanian roligare. Förmodligen pga av V8an. Hälsn Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Volvo F7 Broschyr

Inläggav Anders » 18 maj 2010, 20:58

Jo, det var väl det som egentligen var den stora generationsväxlingen när det gäller de här bilarna?
Tekniskt så var det väl rätt mycket arvegods från F86/87?

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Volvo F7 Broschyr

Inläggav Stellan » 05 dec 2011, 16:56

Jag dammar av den här tråden igen med ett par foto med en F7-miljö. Tänk om det hade funnits kvar något exemplar av de här bilarna, men även om några bilar av den här modellen gick som distributionsbilar är det väl dessvärre liten chans att någon är sparad :?

Foto från Elmia avfall 1985
Bild

Bild

Kommentarer, åsikter, synpunkter och andra inlägg i ämnet mottages med största tacksamhet :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Volvo F7 Broschyr

Inläggav Anders » 05 dec 2011, 17:07

Har aldrig sett den varianten på dumperlyft på en sopbil förut! Var det kanske en prototyp som aldrig slog igenom?
De man sett brukar ju ha det vanliga vajerspelet bara.

Riktigt interessanta bilder var det i alla fall! :D

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Volvo F7 Broschyr

Inläggav Stellan » 05 dec 2011, 21:45

Jag har några Norba-broschyrer liggandes någonstans, så jag ska kolla om det är några fler modeller som har den bommen... så snart jag hittar dem :P

Det är fantastiskt att en del av de bilderna man tar på en mässa kan bli intressanta efter en massa år, men det är väl med det som med gott vin att de mår bra av att lagras ett tag :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Volvo F7 Broschyr

Inläggav gunnilse » 05 dec 2011, 22:15

Jag har aldrig sett denna men tanken är nog att man skall kunna lyfta ut den ur tex ett soprum för att sen kunna tömma å ställa in den igen.Vet att vi hade täckta cont som vi fick åka å tömma med liftdumper för att de stod så dumt till det blir ju högt när de vinchas i aktern. //Thomas
gunnilse
 

Re: Volvo F7 Broschyr

Inläggav Stellan » 05 dec 2011, 22:42

Du kan nog ha rätt där Thomas. Lyfthöjden blir nog samma som med vajer, men det går nog som sagt att "bära" ut containern så att den går att tömma. Fast containern kan nog inte väga så mycket i och med att bommen ser rätt så klen ut, eller så är det ett par obildade och orutinerad ögon som gör den bedömningen :mrgreen:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Volvo F7 Broschyr

Inläggav gunnilse » 05 dec 2011, 23:08

Oftast vägde bingen mer än lasten den skulle bara tömmas varje dag för att slippa lukt å ohyra då den stod inomhus. Jag hade en sådan på mitt distrikt med fast tömn Scania 80 med lessebolift .För att komma åt bingen fick man stå i nedförsbacke armarna nere såklart.Gå en runda in på lagret för att öppna men de braka till där inne på lagret så öppna jag soprummet där stod redan lastbilen :shock: Tur var väl att man inte hann komma i mellan.Det visade sig att denna bilen inte fått bytt reglaget till handbromsen så var man inte noga kunde man få den i ett läge att den kunde släppa.
gunnilse
 

Re: Volvo F7 Broschyr

Inläggav Stellan » 06 dec 2011, 00:38

Du är nog inte den ende som "blivit av" med bilen någon gång Thomas. Min trailer försvann för mig när jag stod i en backe uppe i Norge och skulle gå in på firman så att de skulle öppna porten... och när jag kom ut igen så stod hela ekipaget i en snödriva lite längre ner, men det var inget eller ingen skadad så det var bara att lägga på ett par kjettingar till och få lite bogserhjälp. Men det är nog preskriberat nu tror jag :lol:

Jag slänger in ett litet häfte om hur man kör F7, så kommer vi tillbaka till ämnet igen :mrgreen: :wink:

Det är tjugofyra sidor, så jag tog bara med första och sista sidan mest för att visa stilen på häftet. Jag är lite svag för de här tecknade häftena med sina förmaningar och pekpinnar. De är så otroligt pedagogiska och härliga i sin enkelhet :D
Bild

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Volvo F7 Broschyr

Inläggav Anders » 06 dec 2011, 15:44

De tecknade häftena är riktigt trevliga att titta i! :)
Tror att jag har något liknande liggande, fast då är det F88/89 och de tidiga N-vagnarna det handlar om. Ska se om jag kan lokalisera det under dagen.

Om jag inte minns fel, är det väldigt pedagogiska häften. Kanske det har att göra med den allmänna attityden under 70-talet? För idag hittar man väl inget liknande?

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Nästa

Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster