Volvo F7 Broschyr

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Volvo F7 Broschyr

Inläggav Jämtlänning » 06 dec 2011, 16:52

Hej! Jag bidrar med 2 st exemplar av F 7:or. Jag körde i slutet av 80-talet en hel del F 7 skåpbilar, mestadels livsmedel åt KF Lagercentralen i Östersund. Ett flertal av dessa F 7:or fick jobba onödigt hårt med att dra långa 2 axliga skåpsläp..... En F 7:a ska enligt min mening INTE ha drag. F 7:orna på bilderna samlade jag wellpapp med mellan 1991-1994. Den gula satt man bra i men i den blåa lågbyggda hade taket och chauffören ständigt närkontakt, iallafall om föraren va 1,87 meter lång......
Bilagor
Volvo F7.jpg
Volvo F 7 1981
Volvo F7.jpg (42.74 KiB) Visad 15945 gånger
Volvo F 717.jpg
Volvo F 717 1982
Volvo F 717.jpg (45.47 KiB) Visad 15945 gånger
Volvo F 717...jpg
Volvo F 717 1982
Volvo F 717...jpg (35.63 KiB) Visad 15945 gånger
Senast redigerad av Jämtlänning 12 dec 2011, 18:18, redigerad totalt 1 gång.
Jämtlänning
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 05 jun 2011, 00:25

Re: Volvo F7 Broschyr

Inläggav Stellan » 06 dec 2011, 17:06

Många tack för bidraget, det är alltid kul att få se bilar "från verkligheten". Att få lite synpunkter och erfarenheter ger lite mer känsla för det man ser på bilderna :D

F7 och släp är som sagt ingen bra kombination. Jag hade en tvåaxlig F7 med släp några gånger när jag körde flygfrakt mellan Göteborg och Oslo, och gamla E6 var ingen höjdare med det ekipaget trots att det inte var så speciellt tungt lass. Det var nästan att man drog för gardinerna när man blev omkörd i backarna :mrgreen:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Volvo F7 Broschyr

Inläggav Jämtlänning » 06 dec 2011, 17:26

Några av KF:s F 7:or hade 16 växlade lådor men vad hjälpte det, motorn va ju lika klen iallafall..... Otroligt egentligen att motorerna höll ihop trots detta ständiga "plågeri"!
Senast redigerad av Jämtlänning 12 dec 2011, 18:18, redigerad totalt 1 gång.
Jämtlänning
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 05 jun 2011, 00:25

Re: Volvo F7 Broschyr

Inläggav Anders » 06 dec 2011, 19:04

Vad roligt att det dykt upp ett par sopbilar till! :)
När man var yngre fanns det ju en massa av de här bilarna i trafik.
Hur stark motor var det i de senare F7;orna?

Hade du med dig hunden i bilen Jämtlänning? :D

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Volvo F7 Broschyr

Inläggav Jämtlänning » 06 dec 2011, 21:17

Ska man vara petig så va det ju inte alla "sopbilar" som man körde sopor i! Jag körde kartonger/returpapper med dessa F 7:or. Själv sade jag aldrig något annat än komprimator, själva byggnationen från Norba heter så. I senaste numret av Klassiska Lastbilar står en hel del att läsa om dessa mindre Volvolastbilar, vill minnas att F 7 Intercooler hade 236 hkr. Effektsiffror brukar jag ta med en nypa salt, jag jämför hellre olika cylindervolymer. ( vridmoment ) Min hund Calle åkte i den lågbyggda mest varje dag med mig, han hade ju en egen ruta bakom förardörren att ligga å spana ut genom.
Bilagor
Calle i F7an.jpg
Calle i F7an.jpg (33.11 KiB) Visad 15907 gånger
Calle i spegeln.jpg
Calle i spegeln.jpg (18.86 KiB) Visad 15907 gånger
Jämtlänning
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 05 jun 2011, 00:25

Re: Volvo F7 Broschyr

Inläggav Anders » 06 dec 2011, 22:16

My bad! :oops: Men komprimator ska det ju givetvis vara!
Var det automatlåda i de här bilarna?

För övrigt så var det en väldigt fin hund :D

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Volvo F7 Broschyr

Inläggav faun v12 » 06 dec 2011, 22:51

Gula sop-bilen är fd:Kristinehamns kommuns renhållningsverks före detta bil. Färgen hängde med från Scanias demo-bilar från tidigt 1970-tal. mvh KH.
faun v12
 
Inlägg: 337
Blev medlem: 01 aug 2010, 17:51
Ort: Degerfors

Re: Volvo F7 Broschyr

Inläggav Thomas Almen » 06 dec 2011, 23:03

Roliga bilder Lars. Tagna i Odenskog bägge ser jag, bodde där som liten plutt. Å Triconor minns jag när det byggdes, fast då hette det Vinetta strumpbyxfabrik. Gick mycket grus från Rapptorpet dit. var med och åkte vid leveransen, bl.a i en Örjan Hanssonbil med Z 1112 :wink:
Thomas Almen
 

Re: Volvo F7 Broschyr

Inläggav Stellan » 06 dec 2011, 23:28

Ett informationsblad med en demobil från Lagab kanske passar in också? :D

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Volvo F7 Broschyr

Inläggav Anders » 06 dec 2011, 23:46

Det var ingen dålig F7;a! :)

Undrar när vi ska få se såna stripes på lastbilarna igen? :mrgreen:

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Volvo F7 Broschyr

Inläggav Jämtlänning » 06 dec 2011, 23:48

Den gula F 7:an ägdes av en kille vid namn Conny, som hyrde ut sig själv+bil till åkeriet. Visste inte om dess historik tidigare. Firman köpte efter ett tag den lågbyggda från Upplands-Väsby, den va vid köpet grön och lackerades omedelbart om. När den sattes i trafik år 1991, hade den gått 13000 mil. Det satt "tomatlåda" i båda exemplaren. Hunden är en sk Kanadensisk retriever och är den minsta av de 7 retrieversorterna, dom kallas för Tollare.
Thomas Almen skrev:Roliga bilder Lars. Tagna i Odenskog bägge ser jag, bodde där som liten plutt. Å Triconor minns jag när det byggdes, fast då hette det Vinetta strumpbyxfabrik. Gick mycket grus från Rapptorpet dit. var med och åkte vid leveransen, bl.a i en Örjan Hanssonbil med Z 1112 :wink:


Jo, jag hade bla Z 1112 i tankarna ( Volvo Titan ) när jag menade det där med att jag tar hkr med en nypa salt. En TD 100 med 230 hkr känns ju bra mycket morskare än en TD 70 Intercooler på 236 hkr...... trots att F 7:an på papperet har högre motoreffekt!
Jämtlänning
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 05 jun 2011, 00:25

Re: Volvo F7 Broschyr

Inläggav Stellan » 06 dec 2011, 23:53

Hur var det med de där fällbara fotstegen, gick det några stag upp i dörren som fällde upp och ned dem som Scania hade på någon modell?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Volvo F7 Broschyr

Inläggav Jämtlänning » 07 dec 2011, 00:47

Jajjamen, det gick ett rör/rundjärn från dörren ner till fotsteget. Längst ner på denna röranordning stack det ut en "järnpinne" som tryckte på en liten platta när man stängde dörren. Den lilla plattan satt fast på fotsteget så anordningen va helt mekanisk.
Thomas Almen skrev:Roliga bilder Lars. Tagna i Odenskog bägge ser jag, bodde där som liten plutt. Å Triconor minns jag när det byggdes, fast då hette det Vinetta strumpbyxfabrik. Gick mycket grus från Rapptorpet dit. var med och åkte vid leveransen, bl.a i en Örjan Hanssonbil med Z 1112 :wink:


Kanske du vet bättre Tomas, du som levde när Z 1112 va ny. TD 100 fanns väl inte 1965? Titanmotorn hette nog TD 96, vad jag har hört! Kom TD 100 i samband med att 88:an presenterades? 1966 eller? Z 3240 tror jag va en 1966:a.
Jämtlänning
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 05 jun 2011, 00:25

Re: Volvo F7 Broschyr

Inläggav Thomas Almen » 07 dec 2011, 18:27

Jodå Lars, du får full pott på alla frågorna :D . TD100´an var väl första Volvomotorn med separata toppar?. Och Z 1112 hade gott rykte, inte många 240 hk 76:or som hängde med där. Var väl den storvuxne chauffören som gav extra tyngd åt gasen....
Thomas Almen
 

Re: Volvo F7 Broschyr

Inläggav Kjell T » 08 dec 2011, 11:39

I mitt tycke är F7 en av de snyggaste Volvo i "modern" tid. Den har inte en hytt som liknar en glasskiosk, som de större modellerna har.
Kjell T
 
Inlägg: 2241
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

FöregåendeNästa

Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster