Volvo F7 Broschyr

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Volvo F7 Broschyr

Inläggav Thomas Almen » 17 dec 2011, 22:14

Jonas Sima har gjort många intressanta filmer. "Döden i finnskogarna" var en av dom.
Thomas Almen
 

Re: Volvo F7 Broschyr

Inläggav FreddeLex » 17 dec 2011, 23:04

Thomas Almen skrev:Var det inte i den där vevan det köptes 15 bilar eller nåt på ett bräde till det där åkeriet?. Något senare kanske..


Nu hamnar vi lite utanför tråden...men det hänger ihop med Z-gods i alla fall...
Var det inte -90 dom köpte många bilar på ett bräde?
Flera av dessa hamnade senare hos Sandberg&Jonsson b.l.a en F12:a OFG660, några FL10:or OPP740 OFH740 OFH980 samt en FL7:a 4X2 med stort skåp som jag inte minns numret på just nu.
Jag körde även en äldre KF-målad F10 med långt skåp som hette KMX???
Edfeldts i Undersåker har en FL10:a som är exakt lika som Z-gods FL10:or men det står Kustlinjen på skåpet.
Har en bild OFG660 med Bilspedition-märken men jag får väl vänta några år med att visa den bilden här på forumet.
Eftersom det var -90års modell så är den ju bara 22år och känns inte riktigt veteran ännu :wink:
Volvo FB88 -67, FB88-68
FreddeLex
 
Inlägg: 215
Blev medlem: 09 dec 2010, 20:48
Ort: Lit, Jämtland

Re: Volvo F7 Broschyr

Inläggav Stellan » 17 dec 2011, 23:07

Är det bilspeditionsbilder så släng in de bilder du har i den tråden, det företaget är ju historia redan. Har du mer information om bilarna så skulle det vara jättekul att få ta del av det

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Volvo F7 Broschyr

Inläggav Thomas Almen » 17 dec 2011, 23:17

Jo, -90 var det nog. Bilbolaget i Östersund gjorde flera viktiga leveranser det året, det var då jag köpte min första lastbil där :wink: . Ja, S & J övertog väl en del av både trafik å vagnpark. Eller snarare Bilspedition. Många av bilarna stog ju uppställda på Spedition. Mycket avtrafiken hamnade väl på Spedition i.o.m köpet av Godscentralen?.
Thomas Almen
 

Re: Volvo F7 Broschyr

Inläggav Jämtlänning » 17 dec 2011, 23:43

Åkarns Kalle skrev:Filmen du tänker på är en Jonas Sima produktion och heter "Barna från Blåsjöfjället"
http://www.sima.nu/ se Mina filmer
/Kalle


Precis, Frostmofjällsvarianten är den äldre versionen, det finns ju minst 2 filmvarianter på samma tema.

Låter som att årtalet 1990, när det kom en dusk nya bilar stämmer. OFG660 va jag till Jönköping och hämtade efter att den fått skåpet påbyggt. Minns ingen FL7 4x2 med stort skåp, den jag körde det där betongrörslasset med hade NJU737 och va en boggiebil, den hade stort skåp. Regnumret va snarlikt det jag hade på min F87, den hade JUN377. JUN:en hamnade på Solberg när jag skulle göra lumpen, (eftersom ingen ville köra den) såg hytten där ett flertal gånger senare med min förarbok kvar i framrutan! F10:an med långskåp (KMX585) hade Anders Almling, han körde Storlien med den. Vi hade 5 st F10:or, varav 2 av dom va sk "plattak". Den ena av dessa "plattakare" (ACR097) körde jag upp för E-kortet med. Blev stoppad av Polisen på väg hem från Bräcke, efter att jag lossat lasset jag släpade på under uppkörningen. Polisen frågade efter körkortet och det fick han se. Har du inget mera att visa , frågade polisen eftersom det endast stod ABC på lappen och åket va ca 22-23 meter långt. Då tog jag fram beviset på att uppkörningen för E-kortet va avlagt samt godkänt, de tyckte jag va lite kul då!
Jämtlänning
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 05 jun 2011, 00:25

Re: Volvo F7 Broschyr

Inläggav FreddeLex » 17 dec 2011, 23:57

Jag kom ihåg Reg.numret på FL7:an när jag var ut i skogen med hundarna nyss(!) OSA919
Följdfrågan är,varför kommer man ihåg det efter 15år??? :roll:
Volvo FB88 -67, FB88-68
FreddeLex
 
Inlägg: 215
Blev medlem: 09 dec 2010, 20:48
Ort: Lit, Jämtland

Re: Volvo F7 Broschyr

Inläggav Anders » 17 dec 2011, 23:58

FreddeLex skrev:Jag kom ihåg Reg.numret på FL7:an när jag var ut i skogen med hundarna nyss(!) OSA919
Följdfrågan är,varför kommer man ihåg det efter 15år??? :roll:


Viktiga saker glömmer man inte! :mrgreen:

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Volvo F7 Broschyr

Inläggav Stellan » 18 dec 2011, 00:03

Långtidsminnet blir bättre, och närminnet upphör att existera med åren. Illa är det, och sämre lär det bli :lol:

Reg.numret på mitt första norgeekipage sitter som berget trots att det är 34 år sedan jag lämnade den och fick ny bil, men vad som var på tv´n ikväll har jag redan glömt :mrgreen:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Volvo F7 Broschyr

Inläggav Stellan » 19 dec 2011, 21:23

Det såldes tydligen en del F7:or i USA, och det verkar som om den var rätt så vanlig som trailerdragare där. En sak som slår mig när man tittar på lastbilar från många länder är att de väldigt ofta saknar utvändigt solskydd på bilarna, och på den första bilden är det i mina ögon ytterligare en sak som i alla fall jag tycker är lite ovanlig på den här modellen :P

Bild

Bild

Bild

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Volvo F7 Broschyr

Inläggav Thomas Almen » 19 dec 2011, 22:32

Antar att du menar Trilexfälgarna, Stellan?
Thomas Almen
 

Re: Volvo F7 Broschyr

Inläggav Reid Hulting » 19 dec 2011, 23:21

Eller backspeglarna, eller blinkersen, eller den runda tanken, eller....... :D .
Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2410
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Volvo F7 Broschyr

Inläggav Thomas Almen » 19 dec 2011, 23:24

Reid Hulting skrev:Eller backspeglarna, eller blinkersen, eller den runda tanken, eller....... :D .
Reid.

Men det var väl vardagsmat.... eller? :D
Thomas Almen
 

Re: Volvo F7 Broschyr

Inläggav Stellan » 19 dec 2011, 23:25

Det var väl närmast fälgarna jag tänkte på, fast det andra är ju lite udda för oss också :D Men jag tror att det är första gången jag ser trilex på en F7

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Volvo F7 Broschyr

Inläggav Anders » 20 dec 2011, 00:00

Är det bara jag, eller är det hytten från en F6 på de här bilarna? :shock:
Det fanns ju nån senare modell i både USA och senare här som hette FS7 som var en FL7;a med FL6;ans hytt, och det här ser ju ut att vara nåt liknande?

Väldigt intressant att se några amerikanska F7;or! :D

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Volvo F7 Broschyr

Inläggav Lars-Gunnar » 21 dec 2011, 02:49

Anders skrev:Är det bara jag, eller är det hytten från en F6 på de här bilarna? :shock:
Det fanns ju nån senare modell i både USA och senare här som hette FS7 som var en FL7;a med FL6;ans hytt, och det här ser ju ut att vara nåt liknande?

Väldigt intressant att se några amerikanska F7;or! :D

Anders


Du har rätt Anders. F7 såldes i Storbritannien i stort antal och vad du säger är att sidorna är från F6 så det är därför förarna verkar ha huvudet i taket. Fantastiskt vilken Volvoman du är. Sedan har ju F7:an upprättstående pipor. F7:an användes mycket till intercitytrafik och trailerdragare på kortare distanser. Det måste ha varit snålt av Volvo att inte ha högre dörrsidor men det var ju en 4-klubbshytt. Bilen blev mycket poppis i England då F7 avlöste F86 så de fick mer antal hästkrafter.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

FöregåendeNästa

Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

cron