Volvo F7 Broschyr

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Volvo F7 Broschyr

Inläggav Anders Almling » 23 mar 2012, 12:55

Tyckte det var lite kul att jag hittade igen mig här på forumet när jag Googlade mitt namn. :D
F10:an jag körde finns det bild på på Jamtlis bildarkiv:
http://bildarkivet.jamtli.com/bild.aspx ... J%C3%A4424
Känns inte OK för mig att kopera den eftersom det står att man inte får det där.
F88:an jag körde före var en boggiebil, Konsums enda tror jag och den gick som ett skållat troll under ca två år ända tills motorn rasade så den blev tvådelad.
Anledningen var att den hade börjat bli slö, så meken på Bilbolaget ställde upp turbotrycket. Efter några dagar så var den lika slö igen och turbon ställdes upp ytterligare.
Vecken efter rasade bränslepumpen och då var jag så less att behöva åka på verkstad var och varannan dag att jag sa till dom att ställa in pumpen max vad den fick vara redan från början. Men det blev en miss i alla fall, dom glömde ställa ner turbon.
När "det stora haveriet" kom blev det ett jävla liv, för det var bara 3 dagar kvar på serviceavtalet.
Så resterna skickades till Göteborg för analys och dom uppskattade att motoreffekten som blev resultat av den rejält uppskruvade turbon var minst 500 hk.
Inte illa med tanke på att det skulle vara 285...
Med nya motorn var det som om man körde tom med bara bilen utan vagn jämfört med fullt lass med bil och släp med gamla.
Men efter ca ett halvår blev hela bilen skrot när bärgaren skulle bogsera den till verkstan med vajer utan bromstryck.
Anders Almling
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 22 mar 2012, 22:14

Re: Volvo F7 Broschyr

Inläggav Jämtlänning » 23 mar 2012, 16:12

Hej Anders! Kul att en fd jobbkompis hittat hit. När jag rannsakar mig så va det din KMX 585 som jag hade på min uppkörning för E-kortet. Det va med Bertil Anderheims ACR 097 som jag och Bertil drog ner släpet med till Bräcke efteråt. Jag hade fått ledigt hela dagen från lumpen för uppkörningen såååå..... KMX:en va kanoners att backa med då överhänget va låååångt! Fick faktiskt korrigera förarprovaren eftersom han satte upp konerna fel vid backprovet, han satte konerna rak som en korridor när det skulle vara en sidoförflyttning. :-o Har du inga KF / Z-gods bilder att skicka / lägga ut? Jag gjorde en till uppkörning så sent som den 13/3-2012, denna gång tog jag D och D gick bra. :-) // Lars
Jämtlänning
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 05 jun 2011, 00:25

Re: Volvo F7 Broschyr

Inläggav Lars-Gunnar » 23 mar 2012, 22:20

Anders Almling skrev:Tyckte det var lite kul att jag hittade igen mig här på forumet när jag Googlade mitt namn. :D
F10:an jag körde finns det bild på på Jamtlis bildarkiv:
http://bildarkivet.jamtli.com/bild.aspx ... J%C3%A4424
Känns inte OK för mig att kopera den eftersom det står att man inte får det där.
F88:an jag körde före var en boggiebil, Konsums enda tror jag och den gick som ett skållat troll under ca två år ända tills motorn rasade så den blev tvådelad.
Anledningen var att den hade börjat bli slö, så meken på Bilbolaget ställde upp turbotrycket. Efter några dagar så var den lika slö igen och turbon ställdes upp ytterligare.
Vecken efter rasade bränslepumpen och då var jag så less att behöva åka på verkstad var och varannan dag att jag sa till dom att ställa in pumpen max vad den fick vara redan från början. Men det blev en miss i alla fall, dom glömde ställa ner turbon.
När "det stora haveriet" kom blev det ett jävla liv, för det var bara 3 dagar kvar på serviceavtalet.
Så resterna skickades till Göteborg för analys och dom uppskattade att motoreffekten som blev resultat av den rejält uppskruvade turbon var minst 500 hk.
Inte illa med tanke på att det skulle vara 285...
Med nya motorn var det som om man körde tom med bara bilen utan vagn jämfört med fullt lass med bil och släp med gamla.
Men efter ca ett halvår blev hela bilen skrot när bärgaren skulle bogsera den till verkstan med vajer utan bromstryck.


Vad var det för bärgare som inte tog den på baklyften? var hans bil bara en liten jeep? Oansvarigt verkar det som.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Föregående

Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 6 gäster