Volvo presenterar F10/F12

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Volvo presenterar F10/F12

Inläggav Anders » 14 maj 2010, 12:37

1977 års stora överraskning sammanfattas i denna korta broschyr. På sätt och vis känns det aningen konstigt att ändå så pass "moderna" bilar som F10 och F12 har blivit veteraner. Har det dykt upp någon ännu på något rally?

Har för övrigt märkt att man skulle ha haft en scanner i A3-format när man sitter och scannar såna här broschyrer, eftersom det ju tyvärr blir väldigt rumphugget när det är tryckt över ett helt uppslag, men en sådan kostar säkert skjortan, och är väl inget som man direkt får plats med hemma heller, men drömma får man ju alltid! :mrgreen:

Anders

Bild
Bild
BildBild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Volvo presenterar F10/F12

Inläggav Fredrik Klint » 04 aug 2010, 14:00

Har sett nån enstaka på nåt "Rally".
Fanns det F10/F12 av årsmodell -77? Eller var -78 den första...?
Det är lite knepigt och dumt ibland när fordon presenteras ett år men första årsmodellen är en annan.
Mest intresserad av bärgningsbilar - Har Du nya/gamla bilder på svenska bärgare? Ta gärna kontakt.
Fredrik Klint
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 22 dec 2007, 21:06

Re: Volvo presenterar F10/F12

Inläggav Pickos » 04 aug 2010, 19:02

Fredrik Klint skrev:Har sett nån enstaka på nåt "Rally".
Fanns det F10/F12 av årsmodell -77? Eller var -78 den första...?
Det är lite knepigt och dumt ibland när fordon presenteras ett år men första årsmodellen är en annan.


Jag vill minnas att det finns -77:or, ja. Den här danska F12:an var med på Pärlrallyt första gången 2007, t.ex.

http://www.parlrallyt.com/album/2007/slides/154.JPG
1:a Korinthierbrevet 10:15
Pickos
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 16 jan 2008, 00:58
Ort: Kalmar/Sverige

Re: Volvo presenterar F10/F12

Inläggav Lasse Hsand » 04 aug 2010, 19:26

Tjenajag har för mig att kronans F10or som man körde bränsle med var 77or. Måste passa på att tacka er som har dessa broschyrer och lägger ner tid att scanna in dom. Alltid lika roligt att se och läsa dom. Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Volvo presenterar F10/F12

Inläggav Lars-Gunnar » 04 aug 2010, 20:49

Var inte brochyrerna i färg?

Anders har du scannat i "platen" eller "svartvitt"? Om brochyren är i färg scanna den med färg "påslagen" och spara den som en JPG-fil.

Jag har i en annan tråd lagt in svartvita pappersbilder som är scannad per automatik (har Canon) och sparat dessa som JPG-filer.

Annars fint gjort och det är som du säger att man får en konstig känsla då en så modern bill blir pensionär då de helt enkelt ser så nya ut. Men dessa bilar har ju inte rönt samma öde som S-V och Volvo att de har fått stå ute och förfaras i väder och vind i flera decinnier bakom någon lada eller i skogen.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Volvo presenterar F10/F12

Inläggav Anders » 04 aug 2010, 21:38

Roligt att ni tycker om den! :)
Det var ju ett tag sen man scannade in något nu, men kanske ska ta en sväng med scannern igen vad det lider.

Lars-Gunnar skrev:Var inte brochyrerna i färg?
Anders har du scannat i "platen" eller "svartvitt"? Om brochyren är i färg scanna den med färg "påslagen" och spara den som en JPG-fil.


Just den här broschyren är i svartvitt, de övriga som jag scannat har ju varit i färg.

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Volvo presenterar F10/F12

Inläggav Stellan » 05 aug 2010, 18:20

Pickos skrev:[Jag vill minnas att det finns -77:or, ja. Den här danska F12:an var med på Pärlrallyt första gången 2007, t.ex.

http://www.parlrallyt.com/album/2007/slides/154.JPG

Vi fick både en F89 och en F10 1977 när jag körde på Ejab, och de flesta föredrog faktiskt F89:an. Även om hytten på F10:an var större och lyxigare så kändes det lite som om den inte var riktigt färdig när den kom, speciellt hyttupphängningen som var väldigt svajig. F89:an däremot var både stadig och bekväm när den till sist fick parabellfjädring.

Och visst hade de även färgbroschyrer på den tiden också :P :wink:

Gissa om man var kung när man fick en F1017 att köra med...fast backspeglarna på broschyrens framsida kan jag inte för mitt liv komma ihåg att den hade :shock: :roll:
Bild

Den här låg i hytten när jag hämtade bilen :D
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Volvo presenterar F10/F12

Inläggav Robert Eliasson » 05 aug 2010, 19:35

Kan berätta att vi hade G 89:or och en F 89 med årsmodell 78 dessutom registrerade i oktober november detta år, vi hade även 1 st F1225 77:a och en F1025 77:a , fick även en LB 140 årsmodell 1978 samt en LBS 141, det som var lite märkligt var att 141:an var producerad 4 månader innan......
Vi hade en Autotransit/Wim Vos dragbil som visats tidigare i forumet, det var en 140 från -76 med lite lågvarvigare motor och om jag inte minns fel var den på 375 hk, den kallades bastarden, fick 141 märke.
Det blev lite snedsprång i tråden men just under denna epok ramlade det ut bilmodeller lite hur som helst verkar det som :D

Mvh Robban
Man kan mycket väl hålla sig med nostalgi så länge man inte lever i det förflutna..... eller det var bättre förr, men de sa man då också....
Användarvisningsbild
Robert Eliasson
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 05 apr 2007, 08:03
Ort: Mölndal

Re: Volvo presenterar F10/F12

Inläggav Anders » 05 aug 2010, 20:59

Trevligt med en broschyr till från när de här bilarna introducerades! :D

Väldigt intressant med de blandade årsmodellerna. Kan F89 och F12 ha tillverkats parallelt ett tag?

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Volvo presenterar F10/F12

Inläggav Stellan » 08 aug 2010, 14:54

Jag tror att de helt enkelt gjorde som de flesta biltillverkare på den tiden, de körde helt enkelt slut på materialet de hade på lager. Dessutom så undrar jag om de inte hade lite problem med att hinna leverera den nya modellen, och var "tvunga" att köra vidare med den gamla ett tag i övergångsskedet.

Det här kasettbandet har jag sparat, och visst är väl omslaget ett tidsdokument i sig...ungdomarna som får nya bilar idag känner nog inte igen någon av herrarna som berättade om hur bra den nya F10/F12 var på den tiden :mrgreen:
Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Volvo presenterar F10/F12

Inläggav Åkarns Kalle » 08 aug 2010, 15:20

Han med pipan eller åtminstone han som det ska föreställa stod på flaket på pappas F10:a i Augusti 1979

/Kalle
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 820
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp

Re: Volvo presenterar F10/F12

Inläggav Saltbyxan » 08 aug 2010, 16:01

För att underlätta för yngre medlemmar:

Övre raden från vänster: Beppe Wolgers (i barnprogrammet Beppes godnattstund), kungen, Ingemar Mundebo (Fp, ekonomi- och finansminister).
Undre raden från vänster: de tidigare statsministrarna Olof Palme (s), Thorbjörn Fälldin (c)
Saltbyxan
 
Inlägg: 171
Blev medlem: 06 aug 2010, 15:36
Ort: Stockholm

Re: Volvo presenterar F10/F12

Inläggav Anders » 08 aug 2010, 17:02

Stellan skrev:Det här kasettbandet har jag sparat, och visst är väl omslaget ett tidsdokument i sig...ungdomarna som får nya bilar idag känner nog inte igen någon av herrarna som berättade om hur bra den nya F10/F12 var på den tiden :mrgreen:


/Stellan



Jag hade ett liknande kasettband för läänge sen. Det handlade om att kallstarter var fel samt nån göteborgare som tjatade om att man skulle "köra i det gröööna fältet, ekonomiiiiifältet" :mrgreen:
Normalt att ha i bandspelaren i 5-6 års åldern? :mrgreen:

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Volvo presenterar F10/F12

Inläggav Lars-Gunnar » 08 aug 2010, 19:28

Och han som föreställde alla tror jag var Bosse Parnervik, pappa till Jesper Parnevik.

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar
 

Re: Volvo presenterar F10/F12

Inläggav Stellan » 08 aug 2010, 19:58

Lars-Gunnar skrev:Och han som föreställde alla tror jag var Bosse Parnervik, pappa till Jesper Parnevik.

Lars-Gunnar :D

Det stämmer gott...och göteborgaren på ekonomibandet är Stefan Ljungkvist. Omslaget på ekonomibandet så stod det bara "Varva ner! Träna körteknik med Volvo". Alla som genomgick den kursen fick ett band, och ett diplom :mrgreen:

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Nästa

Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster