VOLVO Lastbilar 1950-talet

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

VOLVO Lastbilar 1950-talet

Inläggav Lars-Gunnar » 04 feb 2008, 21:19

L395 och L495

Bild

1950-talet är i mitt tycke det mest omvälvande årtionde sedan lastbilarnas tillkomst. Ny design på lastbilarna, definitiv övergång till Dieseldrift, turbons införande, effektivare motorer, tyngre och längre ekipage, servostyrning samt trycklufts bromsar.

Bild

En av Bilspeditionens nya Volvo kom körandes och på dess röda kofångare stod det: ”Nya Volvo Titan Turbo 185 Hk” skrivet i stora vita bokstäver, och ändå hade det funnits sedan 1954. Benämningen blev L495 och denna lastbil tillverkades under 14 år och var en lastbil både för både långtrad, skog och anläggning. 1963-64 tillverkades de sista av denna legendariska lastbil och då hade hästkrafterna ökat från 80 hästar till 230. Inte mycket på 14 långa år. Nyströmshytten gjorde sitt intåg hos Volvo 1959-1960 varefter denna hytt blev permanent i både Vikingen och Titanen. Den hade inte Volvos låda utan de licenstillverkade Spicer. Det var väl därför den kunde ha 10 x 2 växlar. Det hade inte gått med Volvos 4-stegade gamla låda. Titanen ersattes sedan av N88. Ser ni att bilden föreställer en tidig Schenkerbil. Nu är det ju stora och jag tänker det dominerande åkeriet idag.
Bild

L38 och L48 Viking

L385/L485 Viking är Volvos enskilt mest sålda lastbil någonsin. Den var populär i alla läger och ett alternativ till den så mycket dyrare Titanen. Det var många enbilsåkare som ägde en Viking. Även utomlands var den inte att förakta. Den var en uppdatering från L24 men en lyckad sådan. Den fick den karaktäriska fronten som Titanen hade. Den förnyades under åren. L385 hade ursprungligen 100 hästar, sedan 125 och som L485 150 Hk. Den såldes både som 2 axling eller med boggie. Även militären köpte den då den kunde fås allhjulsdriven. Vikingen efterträddes av N86.

Bild

L36 och L37

När lastbilsserierna L360 Friske/L375 Starke lanserades 1954–56 var det en modern lastbilsgeneration med ett flertal olika komponenter under skalet på olika versioner. Bilarna byggde dock på den befintliga lastbilsgenerationen. Fanns med bensinmotor med sido- eller toppventiler eller en dieselmotor. 90/95 Hk i Dieselvarianten.
Dessa modeller räknades som medeltunga och kördes inte så långa sträckor. En annan modell som hette 370 Brage fanns också Antagligen var Brage en lite mindre Trygge till storleken eller är det någon som vet?Många tippfordon byggde på chassin från de här serierna, och L36/L37 utrustades ofta med en kran. Det gjorde att det inte behövdes några yttre lastningsanordningar och att lastbilarna kunde användas inom en rad områden.
Brage var ju harpspelaren i Valhallamytologin. Vikingaskeppet som sjönk 1950 hette Ormen Friske. Volvo var duktiga på att döpa sina biltyper med namn. Idag är det ju bara en Bokstav och några siffror. Tycker namnen var lätta att komma ihåg. Jag minns dessa bilar då jag bodde i Stockholm från 64-74. Det fanns gott om dem i första hand Snabbe, Trygge och Brage.

Bild

L 42 och L43

1956 lanserades L420 Snabbe som ersättare för L34 från 1950. Den blev en omedelbar framgång. Det berodde inte bara på F-modellen, utan på den nya lastbilsseriens särskilda egenskaper. Detsamma gällde den något tyngre systermodellen, som lanserades några år senare.

Jämfört med L34 erbjöd den frambyggda hyttmodellen en mycket kortare hjulbas och totallängd inom en given och nödvändig plattformslängd. Det gav god manövrerbarhet och god sikt från förarsätet. Chassiet var inte rakt utan nedsänkt vid axlarna vilket gav bra lasthöjd. Lastförmåga var 3 ton. Motorn var en bensin-V8. Motorn på 120 hk var ingen snålvarg. 1964 fick den en dieselmotor och benämndes L4201 Snabbe Diesel med som mest 90 hk där 1 står för frambyggd.

1957 lanserades den tyngre medeltunga lastbilen L430 Trygge. Den var dock utrustad med en rak ram som ökade plattformens höjd. Det var i och för sig inte något större problem, eftersom L43 transporterade tyngre laster (5 ton) som i vilket fall som helst krävde lastningsanordningar som en kran eller en gaffeltruck. Modellen hade bensinmotor men kunde fås med en dieselmotor och fick benämningen L4351 Trygge Diesel (120 hk) 1963. 5:an betyder Diesel version. Hyttera var av stål i båda modellerna.
Snabbe ersattes av F82 och Trygge av FB83

Ni får gärna kommentera bilderna eller texten. Skulle vara roligt att höra om era erfarenheter och kunskaper i ämnet eller om bilarna.
Lars-Gunnar
 

Inläggav Nor1 » 06 feb 2008, 20:01

Första bilden är iaf tagen på Makadambolaget/Sabema nuvarande Jehanders kross i Kållered utanför Göteborg. Det "gigantiska" flerarmade transportbandet finns kvar ännu, och ser nästan likadant ut :shock:
Nor1
 
Inlägg: 107
Blev medlem: 30 dec 2007, 22:40
Ort: Utanför Göteborg


Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster