Sida 1 av 1

VOLVO Lastbilar 1940-talet

InläggPostat: 01 feb 2008, 21:51
av Lars-Gunnar
För att visa min ärliga avsikt gentemot Volvo Trucks, Sweden har jag tagit samtliga foton från Volvos hemsida http://www.volvo.com/trucks/sweden-mark ... rik/1940s/ Jag har gjort en sammanfattning av sidans innehåll samt lagt till lite egna ord.
Korrigerat 2008-02-15/Lars-Gunnar

Bild

LV15 och LV24

Volvo var sent ute med en Diesel. Leyland för att inte tala om USA hade redan dessa motorer. Volvos ide var att satsa på Hesselmanmotorn men fick tänka om. Den nya kom 1940 motorn fick beteckningen VDA (Volvos Dieselmotor typ A) av förkammartyp. De var dock svårstartad i kall väderlek så 1946 presenterades en variant av förkammarmotorn.
LV15/LV24 blev kända som ”Rundnosen” och mycket populär. Motoreffekten var bara 95/100 Hk men användes i långtrad med semitrailer. En nykonstruerad Diesel kom 1950 med beteckningen VDC och denna motor är anfader till dagens motorer. Även LV15/LV24 är anfader till den 1953 uppvisade L385 Viking

Bild

L29C och L29V

L29C/V (civil/vägverket) var Volvos första stora tunga lastbil med en Diesel. Den redan tidigare lanserade L29 typerna genomgick förbättringar och förstärkningar och fick en ännu längre motorhuv för att kunna rymma Diesel-sexan. Senare kom en modernare motor med beteckning VDF med 150 Hk. LV29 var en kompromiss som 1951 ersattes av L395 Titan som alltså också var en kompromiss mer eller mindre. Volvo har varit smarta men, kanske det är därför som dem överlevt.

Re: VOLVO Lastbilar 1940-talet

InläggPostat: 14 okt 2008, 08:30
av Gösta
Hej! Det var väl en heldisel som provades tidigt 40-tal som var svårstatad i kallt tillstånd. Förkammaren VDA ( andra versionen 1946) var en följ av det tidigare misslyckandet. Mvh

Re: VOLVO Lastbilar 1940-talet

InläggPostat: 15 okt 2008, 18:08
av Per Thomson
Intressant Lars-Gunnar men jag tvekar om att man var tidigt ute med dieslar i USA. Det kanske fanns dieslar på marknaden men var man inte väldigt sent ute med att acceptera dieslar bland transportföretagen i USA :?:
Bensinen kostade ju inget och kanske man därför inte var så intresserad av något mer ekonomiskt motoralternativ. Det skulle vara intressant om du kunde hitta något om detta.
Här följer några länkar till bilder på "Långnosen" . . .
http://www.veteranlastbilar.se/showimg.asp?pageid=700&item=32
http://www.veteranlastbilar.se/showimg.asp?pageid=775&item=8

. . . samt till sist en liten uppladdad tavla :)
110_1001.JPG
110_1001.JPG (30.54 KiB) Visad 12199 gånger

Re: VOLVO Lastbilar 1940-talet

InläggPostat: 15 okt 2008, 20:51
av Per Thomson
Appropå bilden med timmerlastningen Lars-Gunnar, frågan är om inte det är Boggs i Mora som just införskaffat denna bil. Här på fotot är den interimsskyltad med röda plåtar och har två extraljus monterade på stötfångaren. Jämför med bilden på följande länk, här är visserligen ett extraljus avmonterat, kanske skadat eller överflyttat till någon PV :wink: samt nu är den inte interimsskyltad längre.
Se fjärde (4:de) bilden -> http://www.boggsgrus.se/Sidor/Bilder.htm

Boggs finns för övrigt med på veteranlastbilars länksida.

Re: VOLVO Lastbilar 1940-talet

InläggPostat: 28 okt 2008, 03:46
av Lars-Gunnar
Per Thomson skrev:Appropå bilden med timmerlastningen Lars-Gunnar, frågan är om inte det är Boggs i Mora som just införskaffat denna bil. Här på fotot är den interimsskyltad med röda plåtar och har två extraljus monterade på stötfångaren. Jämför med bilden på följande länk, här är visserligen ett extraljus avmonterat, kanske skadat eller överflyttat till någon PV :wink: samt nu är den inte interimsskyltad längre.
Se fjärde (4:de) bilden -> http://www.boggsgrus.se/Sidor/Bilder.htm

Boggs finns för övrigt med på veteranlastbilars länksida.


Per, Jo det är mycket möjligt.

Lars-Gunnar :D